لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

آمريکا و اسرائيل از «فهرست شکنجه گران» خارج می شوند


وزیر امور خارجه کانادا قول داده است که در فهرست اين کشورها بازنگری خواهد شد.
وزیر امور خارجه کانادا قول داده است که در فهرست اين کشورها بازنگری خواهد شد.


وزارت امور خارجه کانادا در پاسخ به فشارهای روزهای اخير از سوی هم پيمانان نزديکش، روز شنبه اعلام کرد که نام ايالات متحده و اسراييل را از فهرست کشورهايی که زندانيان را شکنجه می کند خارج خواهد کرد.


پيشتر دولت کانادا در کتابچه راهنمايی که برای آموزش در اختيار ديپلمات های خود قرار داده بود اعلام کرد که زندانيان در کشورهايی چون آمريکا، اسراييل، چين، ايران، افغانستان، مصر، عربستان سعودی، مکزيک و سوريه با خطر شکنجه روبرو هستند .


در اين کتابچه راهنما که از سوی وزارت امور خارجه کانادا منتشر شد همچنين آمده است که در اين کشورها از روش های بازجويی مانند برهنه کردن زندانی ها، چشم بند زدن و بی خوابی دادن استفاده می شود.


ماکسيم برنيه، وزير امور خارجه کانادا در بيانيه ای رسما اعلام کرد که در فهرست اين کشورها اشتباهی رخ داده و بعضی از هم پيمانان کانادا در فهرست کشورهای شکنجه گر ثبت شده اند.


آقای برنيه قول داد که در فهرست اين کشورها بازنگری خواهد شد.


وی همچنين تاکيد کرد که اين فهرست نه يک بيانيه سياسی است و نه يک سند معتبر، و نمی تواند در برگيرنده مواضع رسمی دولت کانادا باشد.


ماکسيم برنيه، وزير امور خارجه کانادا در بيانيه ای رسما اعلام کرد که در فهرست اين کشورها اشتباهی رخ داده و بعضی از هم پيمانان کانادا در فهرست کشورهای شکنجه گر ثبت شده اند.

وقتی از وزير امور خارجه کانادا سوال شد که به چه دليل نام اين کشورها در اين فهرست قرار گرفته اند، گفت:« اين کتابجه آموزش تعمدا منتشر شد تا انگيزه بحث و تبادل نظر را در کلاس فراهم کند.»


صحبت های ماکسيم برنيه، واکنش عفو بين الملل کانادا را بدنبال داشته است. گزارش ها حاکی است که اين سازمان اظهارات آقای برنيه را «نااميد کننده» خوانده است.


الکس نوو، دبير اين گروه حقوق بشری به خبرگزاری رويترز گفت:« وقتی حرف از شکنجه به ميان می آيد، دولت کانادا نبايد به فکر خوشنودی هم پيمانان نزديکش باشد.»


نارضایتی آمریکا و اسرائیل


بدنبال انتشار فهرست کشورهاش شکنجه گر در کتابچه آموزش وزارت خارجه کانادا، آمريکا و اسراييل نارضايتی خود را از قرار گرفتن نامشان در کنار کشورهايی چون ايران و چين که بارها از سوی محافل بين المللی به نقض آشکار حقوق بشر محکوم شده اند، اعلام کردند .


ديويد ويلکينز، سفير ايالات متحده در کانادا، با مسخره خواندن چنين دسته بندی گفت: «آمريکا اجازه شکنجه زندانيان را نمی دهد و ما فکر می کنيم که نام ايالات متحده بايد از اين ليست حذف شود. ما چنين درخواستی از دولت کانادا کرده ايم.»


همزمان، اسراييل نيز با اين عنوان که دادگاه عالی اين کشور هر گونه شکنجه را ممنوع کرده، خواستار خارج شدن نام اين کشور از فهرست کشورهای شکنجه گر شد.


وزارت خارجه کانادا هشدارهای آموزشی خود را از آنجا شروع کرد که اين کشور به خاطر شيوه برخورد با ماهر آرار، مهندس کانادايی که در سال ۲۰۰۲ توسط ايالات متحده تحويل سوريه شد، مورد انتقاد قرار گرفت .


آرار می گويد که در يکسالی که در زندان دمشق بود به طور مرتب شکنجه شده است.


در همين حال، گروه های هوادار حقوق بشر بارها از دولت کانادا خواسته اند تا برای آزادی عمر قادر، شهروند کانادايی که در گوانتانامو زندانی است به آمريکا فشار بياورد .


گفته می شود عمر قادر، پسر يکی از مسئولان مالی گروه تروريستی القاعده است و در کانادا از خانواده وی به عنوان «اولين خانواده تروريسم» ياد می شود.


منابع آگاه می گويند که دولت کانادا اشتباها اين دفترچه راهنما را در اختيار سازمان عفو بين الملل به عنوان يک مدرک محکمه پسند قرار داده است .


اين سازمان حقوق بشری می گويد که در حال تحقيق درباره ادعای زندانيان افغانی است که گفته اند به هنگامی که سربازان کانادا آنها را به مقامات افغان تحويل داده اند، در زندان شکنجه شده اند.


XS
SM
MD
LG