لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۷

اعتراض ديدبان حقوق بشر به «شکنجه دانشجويان»


دیده بان حقوق بشر خواستار آزادی بی درنگ دانشجویان زندانی شده است
دیده بان حقوق بشر خواستار آزادی بی درنگ دانشجویان زندانی شده است

سازمان ديدبان حقوق بشر روز جمعه ۲۷ ژونيه با انتشار بيانيه ای از دولت ايران خواست که «بی درنگ» فعالان اجتماعی و دانشجويی زندانی را آزاد کند.


در این بیانیه آمده است: «دولت ايران بايد فورا ۱۹ فعال اجتماعی و دانشجوی زندانی را که درماه های مه و ژوئن بازداشت کرده، آزاد کند.»


اين سازمان بين المللی مدافع حقوق بشر همچنين نگرانی خود را از اينکه مقامات ايرانی «با آزار واذيت دانشجویان زندانی را وادار به اعترافات اجباری» کنند، ابراز کرده است.


در بخشی از بيانيه ديدبان حقوق بشر، از نامه سرگشاده خانواده های دانشجويان زندانی به آيت الله شاهرودی رييس قوه قضاييه ياد شده که در آن اين خانواده ها، از آزار و اذيت فيزيکی وروانی فرزندان خود دربند ۲۰۹ زندان اوين تهران شکايت کرده اند.


اين سازمان بين المللی مدافع حقوق بشر همچنين نگرانی خود را از اينکه مقامات ايرانی با آزار واذيت افراد ياد شده را وادار به اعترافات اجباری کنند، ابرازکرده است

فعالان اجتماعی به ديدبان حقوق بشرگفته اند که دست کم هشت تن از زندانيان دستگير شده در ۱۸ تير ماه، با اسامی بهاره هدايت، مجتبی بيات، عبدالله مومنی، علی نيکونسبتی، حنيف يزدانی، علی وقفی، مهدی عربشاهی و محمد هاشمی درزندان انفرادی به سر می برند.


در اين بيانيه به نقل از اظهارات خانواده های زندانيان درباره آنچه «شکنجه های وارده به زندانيان» خوانده اند، «بی خوابی دادن» به دانشجویان زندانی، از جمله آزارهایی خوانده شده که اخیرا بازداشت شدگان با آن دست به گریبان هستند.


در این بیانیه همچنین «فرستادن زندانيان به سلول زندانيان خطرناک، ضرب و شتم آنها، و سر پا نگه داشتن اين افراد به مدت طولانی» موارد دیگری از آزار زندانیان خوانده شده که به نقل از خانواده های آنها، جزئیاتش در رسانه ها منتشر شده است.


به گزارش وب سایت این سازمان، جواستورک، معاون بخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان ديدبان حقوق بشر که خواستار آزادی فوری دانشجويان شده است، از همخوانی گزارش های دريافت شده درباره آزار و شکنجه دانشجويان، و موارد مشابه در گذشته ياد کرده است.

سازمان ديدبان حقوق بشر در بيانه خود همچنين به حمايت قانون حقوق بشر جهانی از زندانيان اشاره کرده است و آمده است: «کنوانسيون بين المللی حقوق سياسی ومدنی، که ايران يکی ازاعضای آن است، ازحقوق هر فرد برای اينکه مجبورنشود برعليه خودش شهادت بدهد و يا خود را مجرم بنامد، دفاع می کند.»


اين سازمان جهانی نگرانی خود را از وضعيت سلامتی دانشجويانی ديدبان حقوق بشر همچنين از وضعيت سلامتی دانشجويانی که در رابطه با کمپين يک ميليون امضا بازداشت شده اند، ابراز نگرانی کرده است.


XS
SM
MD
LG