لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

«آزار و اذیت دانشجویان برای گرفتن اعتراف»


هشت دانشجوی دانشگاه امیر کبیر تهران پس از انتشار و توزیع چهار نشریه دانشجویی، در اواسط اردیبهشت ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.
هشت دانشجوی دانشگاه امیر کبیر تهران پس از انتشار و توزیع چهار نشریه دانشجویی، در اواسط اردیبهشت ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

خانواده های سه تن از دانشجویان دانشگاه امیر کبیر در نامه ای سرگشاده به محمود هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه ایران، از«آزارهای جسمی و روحی» به این سه دانشجو برای گرفتن اعتراف خبر داده اند.


این نامه سرگشاده که روز سه شنبه، دوم مردادماه، در رسانه های داخلی ایران با عنوان «رنجنامه» خانواده های مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری منتشر شده، شیوه برخورد دستگاه های امنیتی ایران برای گرفتن اعتراف از دانشجویان را تشریح کرده است.


خانواده های این سه دانشجو خطاب به آقای شاهرودی گفته اند که این اطلاعات را از پنج دانشجوی هم بند این سه نفر که به تازگی آزاد شده اند و پس از دو جلسه ملاقات با فرزندان خود کسب کرده اند.



بازجویی های ۲۴ ساعته توسط تیم ۷ نفره و بازجویی های گاه و بیگاه شامل نیمه شب، نگهداری در سلول های با اندازه کوچک که امکان دراز کردن پا و راه رفتن در آن وجود ندارد، ارائه اخبار نادرست درباره خانواده ، تهدید به ضرب و جرح اعضای خانواده و نزدیکان، پخش صداهای آزار دهنده در سلول در زمان استراحت، فرستادن دانشجویان به سلول افراد خطرناک، بخشی از آزارهایی است که خانواده این دانشجویان در نامه به آقای شاهرودی مطرح کرده اند.



آنچه روی داده است آنچنان با قوانین اساسی، حقوقی، شهروندی و نیز دین و اخلاق فاصله دارد که دیگر نه جایی برای شکوه کردن از نقض قانون و دین و اخلاق استو نه نایی برای ما برای تکرار مکررات پیشین.
خانواده دانشجویان بازداشت شده

این خانواده ها خطاب به محمود هاشمی شاهرودی می گویند: «کلمه به کلمه آنچه شنیده ایم،همچون تیری بر قلب ما نشسته است. مگریک جوان ۲۲ ساله توان تحمل چه میزان شکنجه وفشار را دارد؟»


به گفته آنها، «آنچه روی داده است آنچنان با قوانین اساسی، حقوقی، شهروندی و نیز دین و اخلاق فاصله دارد که دیگر نه جایی برای شکوه کردن از نقض قانون و دین و اخلاق است و نه نایی برای ما برای تکرار مکررات پیشین.»


هشت دانشجوی دانشگاه امیر کبیر تهران پس از انتشار و توزیع چهار نشریه دانشجویی، در اواسط اردیبهشت ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.


به گفته مقامات دانشگاه امیر کبیر، در این چهار نشریه دانشجویی به مقامات جمهوری اسلامی ایران و مقدسات دینی «توهین» شده بود.


مدیران مسوول این نشریات بلافاصله انتشار آنها را تکذیب و آن را جعلی خواندند.


اما مدیران مسوول این چهارنشریه و چند تن دیگر از دانشجویان پس از این ماجرا که به مدت چند روز فضای دانشگاه امیرکبیر تهران را به صحنه درگیری میان دانشجویان مذهبی و بسیجی با شماری از دانشجویان منتقد تبدیل کرده بود، دستگیر شدند.


طی چند روز گذشته پنج نفر از دانشجویان مربوط با این پرونده آزاد شدند اما هنوز سه نفر از آنها در بند ۲۰۹ زندان اوین که در اختیار وزارت اطلاعات ایران است بازداشت هستند.


این سه دانشجو امکان اختیار وکیل را ندارند و از زمان بازداشت آنها حدود ۸۰ روز می گذرد، و تنها در روزهای اخیر بود که خانواده های دانشجویان توانستند با آنها ملاقات کنند.


از سوی دیگر روز دوشنبه، دوم مرداد، جمعی از دانشجویان سراسر کشور طی نامه ای که در پانوشت آن اسامی آنها هم درج شده است، خواهان آزادی ۲۵ نفر از دانشجویان بازداشت شده شدند.


۱۶ نفر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و اعضای دفتر تحکیم وحدت و ادوار دفتر تحکیم وحدت طی مراسم سالگرد روز ۱۸ تیر بازداشت شدند.


اتهام این ۱۶ نفر« شرکت در تجمعات غیر قانونی »عنوان شده است.


برخی ازخانواده های این دانشجویان در گفت وگو با رادیو فردا گفته اند که از وضعیت فرزندان خود مطلع نیستند و معلوم نیست که آنها در اختیار چه نهاد یا ارگانی قرار دارند.
XS
SM
MD
LG