لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

«تداوم پروژه برخورد با دانشجویان واساتيد مستقل»


حدود يک ماه از بازداشت هشت تن از اعضای انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه امير کبير می گذرد
حدود يک ماه از بازداشت هشت تن از اعضای انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه امير کبير می گذرد

در حالی که حدود يک ماه از بازداشت هشت تن از اعضای انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه امير کبير می گذرد، برخورد ها با دانشجويان در دانشگاه های مختلف شدت گرفته و حتی برخی از اساتيد نيز از تدريس محروم شده اند.


دکتر محسن کديور و جواد کاووسيان دو تن از استادانی هستند که از ادامه تدريس منع شده اند. جواد کاووسيان، استاد دانشگاه تربيت معلم و دانشجوی دوره دکترای اين دنشگاه از ادامه تحصيل و تدريس در دانشگاه منع شده است.


وی در گفت و گو با سايت ادوار نيوز گفت وزارت اطلاعات طی نامه ای به وزارت علوم، تحقيقات و فناوری اعلام کرده که ادامه تدريس و تحصيل وی در دانشگاه تربيت مدرس منتفی است.


اين استاد دانشگاه احتمال می دهد دليل رد صلاحيت وی برای ادامه تحصيل و تدريس، عضويتش در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران و شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت باشد.


در همين حال محسن کديور، استاد دانشگاه تربيت مدرس نيز کرسی تدريس خود را در اين دانشگاه از دست داد و همزمان تعدادی از اساتيد دانشگاه ها، فعالان سياسی و دانشجويان به حذف وی از دانشگاه تربيت مدرس اعتراض کردند.


محسن کديور از اساتيد دگر انديشی است که پيش از اين نيز با موانعی از سوی مسوولان دانشگاه رو به رو شده بود و احتمال ممنوعيت از تدريس وی می رفت.


محسن کديور از اساتيد معترض به عملکرد دولت و مجموعه اصولگرايان به شمار می رود. اين در حالی است که سال گذشته سعيد حجاريان و محسن کديور از حضور در هيات علمی گروه فلسفه دانشگاه تربيت مدرس منع شده بودند و پيش از اين دو نفر بازنشسته کردن اجباری مجتهد شبستری، استاد الهيات دانشگاه تهران رخ داده بود.


محسن کديور از اساتيد معترض به عملکرد دولت و مجموعه اصولگرايان به شمار می رود

به دنبال صدور حکم ممنوعيت از تدريس برای محسن کديور، انجمن اسلامی دانشگاه تربيت مدرس با نوشتن نامه ای به فرهاد دانشجو، رييس دانشگاه تربيت مدرس اعتراض خود را اعلام کردند. در همين حال جمعی از دانشجويان دانشگاه علم و صنعت تهران نيز در اعتراض به اخراج محسن کديور از دانشگاه بيانيه ای منتشر کردند. امضاء کنندگان اين بيانيه می نويسند:«محسن کديورکسی است که شجاعتش را در انتقادهای صريح حتی از شخص اول مملکت می بينيم و عقلانيتش را در حمايت انتقادی او از گروه های پيشروتر اصلاح طلب. »


احمد شيرزاد، رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از رويکرد حذف اساتيد دگرانديش، اعلام کرد مسوولان دانشگاه تربيت مدرس و وزارت علوم اگر واقعا تعلق خاطر دانشگاهی داشته باشند بايد از چنين واقعه ای احساس بدی داشته باشند زيرا محسن کديور از محققان برجسته فلسفه و علوم انسانی و از دانش پژوهان شجاع و صاحب فکر است.


در همين حال دفتر تحکيم وحدت نيز امروز سه شنبه با انتشار اطلاعيه ای برخوردهای اخير با دانشگاهيان را محکوم کرد. در اين اطلاعيه آمده است:« ايجاد مشکلات فراوان آموزشی برای محسن کديور که در نهايت به منع تدريس وی منجر شد، در حالی صورت گرفت که جرم دکتر کديور نقد خرافه های ارائه شده به نام دين، دفاع از حق آزادی بيان و دفاع از حقوق اساسی ملت بوده است».


محمد هاشمی، دبير تشکيلات دفتر تحکيم وحدت درباره اين اطلاعيه به راديو فردا می گويد:« برخورد با اساتيد حدود يک سال پيش آغاز شد و متاسفانه شورای انقلاب فرهنگی عزم خود را جذب کرده که برای تمام اساتيد مستقل مشکل ايجاد کند. اين محدوديت های بدون هيچ گونه پاسخگويی و مدارک مستندی برای اساتيد مختلف مشکل ايجاد می کند و اين برخورد ها را نهادينه کرده است. »


«پروزه یکسان برای دانشگاه امیر کبیر و علامه طباطبایی»


اين برخوردها با اساتيد دگر انديش در حالی صورت می گيرد که نزديک به يک ماه است هشت تن از دانشجويان دانشگاه امير کبير در زندان بسر می برند و خانواده ها و دوستان اين دانشجويان از وضعيت آنها خبری ندارند.


محمد هاشمی می گويد اين دانشجويان امکان ملاقات با خانواده های خود را هم نداشته اند:« اين دانشجويان هنوز در بازداشت هستند و امکان ملاقات با خانواده های خود را ندارند. برخی از اساتيد با اين دانشجويان ملاقات کرده اند و خبرهای خوبی از زندان به ما نرسيده است و برخی خبرهای حاکی از اين است که اين دانشجويان از نظر روانی تحت فشارهای مختلف هستند و در شرايط روانی خوبی نيستند.»


پروژه هايی که برای دانشگاه های علامه طباطبايی و امير کبير طراحی شده بود، کاملا يکسان و مشابه بود و آن هم به اين دليل است که فعاليت های سياسی اين دو دانشگاه نزديکی زيادی با هم دارد و يکسان و هماهنگ عمل می کنند. برخوردهايی که با اين دو دانشگاه هم شد، يکسان بود. دانشجويان علامه طباطبايی تا آن جايی که توان دارند از دانشجويان امير کبير دفاع می کنند و با هر وسيله و ابزاری که در اختيار دارند، از آنها حمايت می کنند
مرتضی اصلاحچی، دبير انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبايی

محمد هاشمی می گويد اين دانشجويان حق استفاده از وکيل را هم ندارند و می افزايد:« نه تنها وکيل ندارند، بلکه اجازه ملاقات با خانواده و دوستان خود را هم نيافته اند و از حقوق اوليه خود برخوردار نيستند.»


در هيمن حال بسياری از دانشجويان در دانشگاه هی مختلف ايران از دانشجويان در بند امير کبير حمايت کرده اند. دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی با برگزاری تحصنی، حمايت خود را از دانشجويان دانشگاه امير کبير که در زندان هستند اعلام کرده و با آنها ابراز همدردی کردند.


مرتضی اصلاحچی، دبير انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبايی درباره حمايت دانشجويان علامه از هشت دانشجوی امير کبير می گويد:« پروژه هايی که برای دانشگاه های علامه طباطبايی و امير کبير طراحی شده بود، کاملا يکسان و مشابه بود و آن هم به اين دليل است که فعاليت های سياسی اين دو دانشگاه نزديکی زيادی با هم دارد و يکسان و هماهنگ عمل می کنند. برخوردهايی که با اين دو دانشگاه هم شد، يکسان بود. دانشجويان علامه طباطبايی تا آن جايی که توان دارند از دانشجويان امير کبير دفاع می کنند و با هر وسيله و ابزاری که در اختيار دارند، از آنها حمايت می کنند.»


دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی نيز اخيرا با احکام سنگينی مواجه شده اند و تعداد ديگری از احکام سنگين کميته های انضباطی عليه فعالان دانشجويی اين دانشگاه صادر شده است.


مرتصی اصلاحچی درباره احکام جديد کميته های انضباطی برای دانشجويان اين دانشگاه می گويد:« امير حسين ايرجی، دانشجوی دانشکده الهيات علامه به يک ترم تعليق از تحصيل محکوم شده است. عليرضا موسوی و ماندانا چترچی به دو ترم تعليق با احتساب سنوات، فهيمه شجاع يک ترم تعليق از تحصيل با احتساب سنوات محکوم شده اند. همچنين سعيد فيض الله زاده که به دو ترم تعليق از تحصيل محکوم شده بود، مجددا به کميته انضباطی احضار شده است و مازيار سميعی نيز حکم يک ترم محروميت از تحصيل به صورت تعليقی برايش صادر شد. از دانشگاه ارتباطات دانشگاه علامه نيز تعدادی از دانشجويان به کميته های انضباطی فرا خوانده شده اند.»


مرتضی اصلاحچی درباره وضعيت پرونده خود به راديو فردا می گويد:«من تقريبا دو ماه پيش در کميته انضباطی پرونده ای برايم تشکيل شد اما قبل از آنکه حکم آن پرونده صادر شود، پرونده جديدی برايم باز شد که بايد روز شنبه به کميته انضباطی مراجعه کنم.»


مرتضی اصلاحچی دبير انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبايی دليل چنين برخوردهايی با دانشجويان دانشگاه علامه را چنين می داند: « دانشگاه تمام تلاش خود را کرد تا مانع برگزاری انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه علامه شود وحتی در مواردی اقدام به ضرب و شتم دانشجويان کرد اما علی رغم اين موارد، دانشجويان انتخابات انجمن اسلامی را در چهار دانشکده برگزار کردند و حضور دانشجويان در اين انتخابات از آخرين انتخاباتی که زير نظر دانشگاه برگزار شد، پر رنگ تر بود. دانشگاه برای سرپوش گذاشتن بر شکست خود فضای رعب و وحشت در دانشگاه حاکم کرده است.»


در همين حال کانون نويسندگان ايران با انتشار بيانيه ای موج سرکوب دانشجويان را محکوم کرد.


XS
SM
MD
LG