لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۳

«وضعیت بازداشتی های پلی تکنیک در زندان وخیم است»


هشت تن از دانشجویان پلی تکنیک اکنون در زندان هستند.
هشت تن از دانشجویان پلی تکنیک اکنون در زندان هستند.

فعالان دانشجويی می گويند، دانشجويانی که از دانشگاه اميرکبير طی يک ماه گذشته بازداشت شدند، در شرايط سختی به سر می برند و برخی از آنها، آسيب های جدی ديده اند.


علی نيکونسبتی، عضو شورای مرکزی و مسوول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت در گفت و گو با راديو فردا می گويد که هشت دانشجويی اخيرا بازداشت شده اند در زندان دچار آسيب های جدی شده اند و فعالان دانشجويی به شدت نگران وضعيت جسمی عباس حکيم زاده در زندان هستند.


طی يک ماه گذشته هشت دانشجوی دانشگاه اميرکبير بازداشت و زندانی شده اند.


«عباس مريض است»


به نوشته خبرنامه امير کبير وضعيت جسمی عباس حکيم زاده، آخرين دانشجوی دانشگاه اميرکبير که چهارشنبه گذشته در مشهد بازداشت شد، وخيم اعلام است.


عباس حکيم زاده، عضو شورای مرکزی انجمن دانشجويان اميرکبير که چهارشنبه شب در مشهد در منزل پدرش دستگيرشد، به دليل مشکلات جسمی که از پيش داشت، در وضعيت وخيمی در زندان به سر می برد.


خبرنامه اميرکبير با اعلام اين خبر می نويسد: «عباس حکيم زاده که از ناحيه ستون فقرات دچار مشکل و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، در پی ضرب و شتم توسط انتظامات دانشگاه اميرکبير دچار آسيب ديدگی شده بود.»


علی نيکو نسبتی درباره اتهامات عباس حکيم زاده و علی صابری می گويد: «تا کنون هيچ اتهامی مطرح نشده و حتی مقامات مسوول دستگيری اين دو دانشجو را به طور رسمی و علنی مطرح نکرده اند.»



دانشجویان پلی تکنیک، همواره دانشجویان فعالی در جنبش دانشجویی بوده اند.

وی می افزايد: «در روزهای گذشته با خبر شديم احسان منصوری، از دانشجويان دانشگاه اميرکبير در زندان مورد آزار و اذيت قرار گرفته و از ناحيه کتف دچار شکستگی شده است. از سوی ديگر با توجه به اينکه عباس حکيم زاده از پيش دچار مشکلات پزشکی بود و برای استراحت پزشکی به منزل پدرش در مشهد رفته بود، نگران آن هستيم که مشکلات جسمی وی ادامه پيدا کرده و وخيم تر شود.»


فعالان دانشجويی و انجمن های اسلامی دانشگاه های مشهد با انتشار بيانيه ای بازداشت هشت تن از دانشجويان دانشگاه اميرکبير را محکوم کرده و خواستار آزادی هر چه سريعتر اين دانشجويان شده اند.


روزی که رييس جمهوری به اميرکبير آمد ...


علی نيکو نسبتی، مسوول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت می گويد دليل بازداشت هشت تن از دانشجويان اميرکبير به دليل اعتراض هايی است که برخی از دانشجويان اين دانشگاه به رييس جمهوری ايران در آذر ماه گذشته داشتند.


آقای نيکونسبتی می گويد: «با توجه به اوج گيری دستگيری ها در دانشگاه اميرکبير و گذشت قريب به ۴۰ روز از آغاز دستگيری ها در اين دانشگاه می توان نتيجه گرفت که گروهی سعی دارند با گرفتن اعترافات ساختگی و گسترش دستگيری ها انتشار مطالب موهون در نشريات جعلی دانشجويی را به دانشجويان اميرکبير نسبت بدهند و همه اين مسايل به دليل اعتراض دانشجويان به محمود احمدی نژاد به هنگام حضور وی در دانشگاه امير کبير است.»



زمانی که احمدی نژاد به امیرکبیر آمد، تا آخرین لحظه با اعتراض گسترده دانشجویان رو به رو بود.

سال گذشته محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران برای سخنرانی به مناسبت روز دانشجو به دانشگاه اميرکبير رفت و دانشجويان اين دانشگاه همان واکنشی را نشان دادند که چند روز پيش از آن در قالب هشدار گفته بودند.


در آن روز رييس جمهوری با اعتراض گسترده دانشجويانی رو به رو شد که او را «ديکتاتور» خواندند. در آن روز محمود احمدی نژاد بارها مجبور شد در ميان حرف هايش که مدام با هياهوی دانشجويان و اعتراض آن ها قطع می شد، مکث کند.


وی همچنين در اين سخنرانی با اشاره به اعتراض های دانشجويان گفت: «خفقان در ايران وجود ندارد.»


اعتراض دانشجويان تا آن جا پيش رفت که دانشجويان معترض عکس رييس جمهوری را آتش زدند.


کميته انضباطی و باقی ماجرا


در همان زمان محمود احمدی نژاد گفت حاضر نيست به دانشجويان معترض آسيبی برسد و به کميته های انضباطی کشيده شوند. مدتی کوتاه بعد از اين حادثه کميته انضباطی دانشگاه اميرکبير برای فعالان دانشجويی اين دانشگاه احکام سنگين انضباطی صادر کرد.


پس از آن جنجال نشريات دانشجويی رخ داد که گروه های اسلامگرای تندرو مانند بسيج دانشجويی به دنبال انتشار مقالاتی که آن ها را توهين آميز توصيف می کردند، به اعتراض هايی دست زدند.


اما همزمان مديران اين نشريات دانشجويی اعلام کردند که شماره های مورد بحث توسط دانشجويان منتشر نشده است.


احمد قصابان، مقداد خليل پور، پويان محموديان، مجيد توکلی، مجيد شيخ پور، احسان منصوری، عباس حکيم زاده و علی صابری هشت تن از دانشجويانی که در انتشار نشريات دانشجويی فعاليت هايی داشته اند، در يک ماه اخير دستگير شده اند و کيوان انصاری نيز از تابستان گذشته در بند ۲۰۹ زندان اوين است.


XS
SM
MD
LG