لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

ابراز نگرانی از وضعیت دانشجویان بازداشت شده


عباس حکیم زاده، عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر که با وجود شرایط بد جسمی و محدودیت های حرکتی در بازداشت است
عباس حکیم زاده، عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر که با وجود شرایط بد جسمی و محدودیت های حرکتی در بازداشت است

در حالیکه نزدیک به چهل روز از بازداشت هشت تن از دانشجویان دانشگاه امیر کبیر می گذرد، این دانشجویان تا کنون موفق به ملاقات خانواده ها و وکلای خود نشده اند و نگرانی فعالان دانشجویی و حقوق بشر از وضعیت این دانشجویان همچنان ادامه دارد.


سازمان دیده بان حقوق بشر با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی هر چه سریعتر دانشجویان دانشگاه امیر کبیر شد، و در این بیانیه تصریح کرده بود که « بازداشت طولانی مدت این دانشجویان به ویژه در شرایط سلول انفرادی شائبه به خطر افتادن سلامت روانی آن ها را جدی می سازد و همچنین نگرانی از شکنجه را افزایش می دهد. این دانشجویان در تمام دوران بازداشت از حق دسترسی به خانواده ها و وکلای خود محروم بوده اند.»


سارا لی ویتسون، مدیر خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشردر این باره گفته بود:« مقامات ایران از سست ترین استدلال ها برای بازداشت فعالان دانشجویی استفاده کرده اند.»


یوسف مولایی، وکیل عباس حکیم زاده، عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر که با وجود شرایط بد جسمی و محدودیت های حرکتی در بازداشت است، می گوید وقتی به دادگاه انقلاب مراجعه کرده و خواستار خواندن پرونده موکلش شده است، بازپرس پرونده اعلام کرده که حضور وکیل در دادگاه رسمیت ندارد

این سازمان تصریح کرده که دربیش از ده ها مصاحبه با دانشجویان زندانی سابق ، همه شهادت داده اند که از همان ابتدا از سوی بازجویان مورد بدرفتاری فیزیکی قرار گرفته اند تا اعترافات دروغین و خلاف واقع بیان کنند.


این در حالی است که علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه ایران در تازه ترین سخنان خود اظهار امیدواری کرد به زودی قرار وثیقه برای این دانشجویان صادر شود و آنها موفق به ملاقات با خانواده های خود شوند.


یوسف مولایی، وکیل عباس حکیم زاده، عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر که با وجود شرایط بد جسمی و محدودیت های حرکتی در بازداشت است، می گوید وقتی به دادگاه انقلاب مراجعه کرده و خواستار خواندن پرونده موکلش شده است، بازپرس پرونده اعلام کرده که حضور وکیل در دادگاه رسمیت ندارد.


یوسف مولایی در همین زمینه و در گفت و گویی با رادیو فردا می گوید:« من چهارشنبه به دادگاه انقلاب مراجعه کردم و بازپرس پرونده به من گفت که نمی توانم پیگیر پرونده عباس حکیم زاده باشم. هم از نظر قانون اساسی، هم از نظر قانون حقوق شهروندی و آیین دادرسی کیفری وکیل از ابتدای رسیدگی به پرونده می تواند پیگیر پرونده موکلش باشد. اما طبق تبصره ماده ۱۲۸ آیین دادرسی کیفری در مرحله ای که تحقیقات مقدماتی در جریان است، بازپرس می تواند در پرونده هایی که امنیتی و خانوادگی محسوب می شوند اجازه ندهد وکیل دخالتی انجام دهد. این به تشخیص بازپرس است و متاسفانه حق متهم و خانواده اش را تضییع می کند.»


آقای مولایی، حقوقدان در مورد شرایط جسمانی عباس حکیم زاده و نگرانی هایی که در این باره وجود دارد می گوید که شرایط پزشکی موکلش را برای دادگاه توضیح داده است.


وکیل عباس حکیم زاده می افزاید:« من این مسایل را مطرح کرده ام اما وقتی بازپرس هنوز من را به عنوان وکیل آقای حکیم زاده به رسمیت نمی شناسد، اجازه مداخله و پیگیری های حقوقی را به من نمی دهد. حتی حرف من را مبنی بر ملاقاتم خودم یا اعضای خانواده عباس حکیم زاده با او را قبول نمی کند و آنرا «مداخله خارج از قانون» در پرونده می داند و من خودم در شرایطی هستم که نمی دانم وکالتم پذیرفته شده یا نه. من درخواستی داده ام مبنی بر قبول وکالت عباس حکیم زاده ولی هیچ پاسخی دریافت نکرده ام.»


این در حالی است که اخیرا برخی از استادان دانشگاه امیر کبیر با هشت دانشجوی بازداشتی این دانشگاه دیدار کرده اند.


نریمان مصطفوی، عضو شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر در گفت و گو با رادیو فردا با اشاره به این دیدار می گوید به استادان دانشگاه گفته شده که درباره دیدارشان با دانشجویان بازداشتی اطلاعاتی به ما ندهند.

نریمان مصطفوی، عضو شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر در گفت و گو با رادیو فردا با اشاره به این دیدار می گوید به استادان دانشگاه گفته شده که درباره دیدارشان با دانشجویان بازداشتی اطلاعاتی به ما ندهند. وی می افزاید:« یک عده از استادی دانشگاه امیر کبیر را برای دیدار با دانشجویان به زندان بردند اما فقط یکی از دانشجویان با این اساتید ملاقات کرد که این مساله بر نگرانی ما از وضعیت دیگر دانشجویان افزوده است.»


آقای مصطفوی می گوید در این دیدار برخی از مسئولان دانشگاه و برخی از اساتیدی که موضع گیری سیاسی خاصی ندارند، شرکت داشتند و اساتید در حضور مامور امنیتی زندان با دانشجوی بازداشت شده دیدار کرده اند.


خانواده های دانشجویان بازداشت شده می گویند علی رغم پیگیری های مستمر، اجازه ملاقات با فرزندانشان را نیافته اند.


این در حالی است که علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه به تازگی گفت برخی از عوامل جانبی این پرونده دستگیر شده اند و به زودی نتیجه تحقیقات اعلام می شود.


نریمان مصطفوی، عضو شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیرمی گوید:« روز یازدهم اردیبهشت ماه نیز سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد انتشار مطالبی مبنی بر توهین به مقدسات در نشریات دانشجویی بر عهده دانشجویان دانشگاه امیر کبیر نبوده است و عاملین این قضیه شناسایی شده اند اما روند بازداشت ها متوقف که نشد، بلکه شدت گرفت. اکنون هم ما خیلی نسبت به موضع گیری مقامات خوش بین نیستیم اما امیدواریم دانشجویان بازداشت شده را آزاد کنند.»


XS
SM
MD
LG