لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

محرومیت دانشجویان علامه از تحصیل همچنان ادامه دارد


محکومیت و احضار دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی همچنان ادامه دارد
محکومیت و احضار دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی همچنان ادامه دارد

محکومیت و احضار دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی همچنان ادامه دارد. پس از تجمعاتی که در دانشگاه علامه طباطبایی برپا شد، دو سری حکم برای دانشجویان صادر شد.


سری نخست احکام عمدتا برای افرادی بود که در تجمعات نقش محوری تری داشتند که بلافاصله به هنگام تجمعات این احکام برایشان صادر شد و پس از آن از روز یکشنبه تا کنون صدور احکام برای دانشجویان دانشگاه علامه ادامه دارد.

در این میان علیرضا موسوی، ماندانا چتر چی، امیر حسین ایرجی ، فهیمه شجاع حمزه، سعید فیض الله زاده، مازیار سمیعی و تعداد دیگری از دانشجویان به کمیته انضباطی احضار و یک یا دو ترم از تحصیل محروم شده اند.

مرتضی اصلاحچی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با رادیو فردا از صدور احکام جدید انضباطی برای دانشجویان این دانشگاه می گوید:« رشید اسماعیلی و امیر رییسیان که هر دو دانشجوی فوق لیسانس رشته حقوق هستند، به دو ترم تعلیق با احتساب سنوات محکوم شدند».


او می افزاید:«همچنین ایرج طباطبایی از دانشجویان رشته علوم سیاسی به یک ترم تعلیق محکوم شد. محمد آوخ نیز از دانشجویان رشته علوم سیاسی هم به توبیخ کتبی با درج در پرونده محکوم شد. همچنین برخی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات نیز به کمیته های انصباطی احضار شدند و سلیمان محمدی، دبیر شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی که پیشتر در جریان تحصن های این دانشکده در سال گذشته در خوابگاه ها به کمیته های انضباطی احضار و حکم بدوی دو ترم تعلیق با احتساب سنوات برای وی صادر شده بود، به کمیته انضباطی احضار و تفهیم اتهام شد.»

این فعال دانشجویی که خود نیز به کمیته انضباطی احضار شده است، درباره پرونده خود می گوید:«احضاریه من برای روز شنبه است که باید برای تفهیم اتهام مراجعه کنم و طبق تماس تلفنی که با منشی کمیته انضباطی داشتم به من گفته شد که این پرونده جدید و پرونده قبلی که دو ماه پیش جلسه تفهیم اتهام آن برگزار شده بود، پس از دفاع از اتهامات جدید هر دو به کمیته انضباطی ارجاع داده می شود و حکم دو پرونده یک جا صادر می شود.»


سایت خبری ادوار نیوز، خبرنامه ادوار تحکیم وحدت، از مهم ترین تشکل های دانشجویی ایران می نویسد :«طی روزهای گذشته کمیته انضباطی دانشگاه علامه احکام ممنوعیت از تحصیل نزدیک به ۲۰ دانشجوی این دانشگاه را به اتهام شرکت در تجمعات ماه گذشته دانشگاه علامه طباطبایی صادر کرده است.»


عباس حکیم زاده، دانشجوی زندانی به دلیل مشکلات جسمی، سال گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفته و دچار محدودیت حرکتی است.

مرتضی اصلاحچی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی درباره علل صدور چنین احکامی برای دانشجویان علامه طباطبایی چنین می گوید:«دانشگاه تمام تلاش خود را کرد تا مانع برگزاری انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه علامه شود و حتی در مواردی اقدام به ضرب و شتم دانشجویان کرد اما علی رغم این موارد، دانشجویان انتخابات انجمن اسلامی را در چهار دانشکده برگزار کردند و حضور دانشجویان در این انتخابات از آخرین انتخاباتی که زیر نظر دانشگاه برگزار شد، پر رنگ تر بود. دانشگاه برای سرپوش گذاشتن بر شکست خود فضاتی رعب و وحشت در دانشگاه حاکم کرده است.»

این در حالی است که بیش از یک ماه از بازداشت ۸ دانشجوی دانشگاه امیر کبیر می گذرد و این دانشجویان در این مدت حتی اجازه تماس تلفنی و ملاقات با خانواده ها و وکیلشان را نداشته اند.

در بین این دانشجویان بازداشت شده نگرانی از وضعیت عباس حکیم زاده، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان امیر کبیر شدت یافته است.

عباس حکیم زاده، به دلیل مشکلات جسمی ، سال گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفته و دچار محدودیت حرکتی است.

برادرعباس حکیم زاده در گفت و گویی با رادیو فردا می گوید او و خانواده اش همچنان خبری از وضعیت عباس حکیم زاده ندارند.


او می افزاید:« ما خبری از خود عباس نداریم ولی مرتب به مراجع قضایی مختلف مراجعه می کنیم. هر جا که می توانستیم سر زده ایم و نامه داده ایم و تقاضای کمک کرده ایم اما تمام آن ها ما را به دادگاه انقلاب ارجاع داده اند.»

این درحالی است که علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز پنج شنبه هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگاران گفت ظرف یک یا دو روز آینده به وضعیت ۸ دانشجوی بازداشت شده دانشگاه امیر کبیر رسیدگی می شود.


با این حال هنوز اتهام این ۸ دانشجو از سوی قوه قضاییه مطرح نشده است. برادر عباس حکیم زاده می گوید مسوولان هیچ اقدانی در این باره انجام نداده اند:«اگر وعده ای داده اند تا الان که محقق نشده است. تا کنون ما امکان دیدار با عباس حکیم زاده را نداشته ایم و روز به روز بر نگرانی ما افزوده می شود. من نمی دانم آیا این امکان برای ما هست که مدارک پزشکی وی را جایی ارائه کنیم که دست کم بخاطر شرایط جسمانی خاصی که دارد با ما همکاری کنند.»


به گزارش سایت های اینترنتی طی روزهای گذشته کمیته انضباطی دانشگاه علامه طباطبایی احکام ممنوعیت از تحصیل نزدیک به ۲۰ دانشجوی این دانشگاه را به اتهام شرکت در تجمعات ماه گذشته دانشگاه علامه طباطبایی صادر کرده است

در همین حال یوسف مولایی، حقوقدان و وکیل مدافع عباس حکیم زاده روز پنج شنبه پس از مراجعه به دادگاه انقلاب از حضور در این دادگاه منع شده است.


یوسف مولایی، در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا گفت پس از مراجعه برای رسیدگی به پرونده عباس حکیم زاده، در دادگاه انقلاب به او گفته شده که حضور وکیل رسمیت ندارد. «در حالیکه این مساله خلاف قانون است و طبق قانون، وکیل باید از ابتدای بازداشت در پرونده حضور داشته باشد.»

محمد علی دادخواه، حقوقدان در گفت و گو با رادیو فردا می گوید زمانی که هنوز اتهام ثابت نشده است اصل بر برائت است و می افزاید:« در شرایطی که هیچ گناهی ثابت نشده است، اصل برائت و آزادی است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل ۳۷ و ۳۵ نسبت به این دو مورد اشاره شده است. در اصل ۳۵ ما می خوانیم که هیچ دادگاهی نمی شود تشکیل شود مگر اینکه با حضور وکیل باشد یعنی رسمیت دادگاه موکول به حضور وکیل است. در اصل ۳۷ نیز به این نکته که در تمام نظام های مترقی جهان وجود دارد یعنی اصل برائت توجه شده استاما جای تاسف اینجاست که این قوانین اجرا نمی شود.»

محمد علی دادخواه، وکیل مدافع تعدادی از دانشجویان بازداشت شده دانشگاه امیر کبیر می گوید موکلانش از حق ملاقات با خانواده و وکیلشان محروم شده اند.


او می گوید:«متاسفانه این دانشجویان از حقوق مسلم یک زندانی برخوردار نیستند. این دانشجویان باید از ابتدای ورود به زندان از حق ملاقات با وکیل، خانواده و کسان دیگری که ضرورت دارد مثل پزشک، برخوردار می شدند.»

این حقوقدان در ادامه می افزاید:«این ها حقوق انسانی است و مواردی است که اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آن نظر داشته است و مواردی است که هر منطق آزاد و رفتار فرزانه و اندیشه خردمندانه می پذیرد. اصولا مشخص نیست که ادعاهایی که دادستان و دیگر افراد می کنند، صحیح باشد، باید در یک رسیدگی عادلانه و منصفانه به این موارد رسیدگی شود.»

محمد علی دادخواه سپس با اعلام نگرانی از دستگیری این دانشجویان می گوید:« جای نگرانی این است که موکلان من در بدترین شرایط در زندان هستند. آن ها باید در دانشگاه حاضر باشند، سر جلسه امتحان بروند و از اندوخته های خود بهره بگیرند و بعد به عنوان مدیران اجتماع به صحنه جامعه بیایند. اما از همه این حقوق محروم شده اند. من انتظار دارم نسبت به این رویه تجدید نظر شود و حقوق اولیه و انسانی و بدوی و فطری آن ها در نظر گرفته شود. امری که متاسفانه چشم انداز زیبایی در خصوص آن نمی بینیم.»

تشکل های مختلف دانشجویی، بازداشت ۸ دانشجوی دانشگاه امیر کبیر را محکوم کرده و خواستار آزادی هر چه سریعتر آنها شده اند.


XS
SM
MD
LG