لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

اعتراض روشنفکران: «شکنجه را متوقف کنید»


سلولی در اوین؛ از زندان های ایران که معروفیت جهانی دارد!
سلولی در اوین؛ از زندان های ایران که معروفیت جهانی دارد!

۶۸۰ تن از روشنفکران و فعالان حقوق مدنی در ايران در بيانيه ای گفته اند که فشار بر فعالان جامعه مدنی، به ويژه بر دانشجويان، کارگران و روزنامه نگاران ايرانی اخيرا افزايش يافته است و «اتهام های واهی» براندازی نرم، تشويش اذهان عمومی، توهين به مقدسات، کودتای خزنده و همانند آن بر آن ها وارد می شود.


در بيانيه روشنفکران و فعالان حقوق مدنی و سياسی ايران، به گفته های خويشاوندان شماری از دانشجويان زندانی دانشگاه امير کبير و نامه ای اشاره شده که آن ها برای رييس قوه قضاييه ايران فرستاده اند.


در اين نامه، خانواده های دانشجويان ياد شده گفته بودند که فرزندان آنها، زير انواع شکنجه های روحی و جسمی، مانند برخوردهای غيراخلاقی، بی خوابی های درازمدت، شلاق و تهديد به تجاوز جنسی، مجبور به اعتراف شده اند.


روشنفکران و فعالان حقوق مدنی در بيانيه اخير خود تاکيد کرده اند که با توجه به پايان بازجويی ها و تحقيقات از سه دانشجوی دانشگاه اميرکبير، احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی، خواهان آزادی فوری آنها تا زمان تشکيل دادگاه هستند.


در اين بيانيه آمده است: «از آن جايی که گمان می رود اين دانشجويان زير آزارهای جسمی و روحی بوده اند، خودداری از انتقال مستقيم آنها از زندان به دادگاه ، اهميت بسياری دارد.»


اعتراض به شکنجه


  • «از آن جايی که گمان می رود اين دانشجويان زير آزارهای جسمی و روحی بوده اند، خودداری از انتقال مستقيم آنها از زندان به دادگاه ، اهميت بسياری دارد.»
بیانیه روشنفکران و فعالان سیاسی

فريده غيرت، حقوقدان و وکيل دادگستری و از امضاء کنندگان اين بيانيه در مصاحبه ای با راديو فردا ضمن تاکيد بر اين که «موج اخير برخوردها نگران کننده است» درباره علت صدور بيانيه اخير می گويد: «اين موج گسترده دستگيری ها و نوع رفتارها و برخورد با فعالان، مورد پذيرش هر کسی که دغدغه حقوق بشر دارد، نيست و به همين دليل اين بيانيه را صادر کرده ايم. خطاب اين بيانيه به مقامات جمهوری اسلامی است که نسبت به آزادی اين دانشجويان اقدام کنند و همچنين از ادامه چنين دستگيری هايی جلوگيری کنند.»


فريده غيرت در ادامه درباره گفته های خانواده دانشجويان مبنی بر شکنجه احمد قصابان، احسان منصوری و مجيد توکلی و نامه های نوشته شده توسط خانواده های اين دانشجويان می گويد: «ما آثار شکنجه را بر بدن دانشجويان نديده ايم اما خانواده های اين سه دانشجوی امير کبير می گويند آثار شکنجه را بر بدن فرزندانشان ديده اند و آنها تحت شکنجه قرار گرفته اند.»


اين حقوقدان مدافع حقوق بشر می افزايد: «ما هم شکنجه را بد و مذموم می دانيم. در هيچ جا و با هيچ متهمی نبايد چنين برخوردی شود. قوانين داخلی ما، قوانين اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی تصريح کرده که با هيچ متهمی نبايد برخورد ناشايستی شود چه برسد به شکنجه که طبعا از نظر ما پسنديده نيست.


«کمیته حقیقت یاب مستقل»

فعالان سياسی و روشنفکرانی که بيانيه اخير را امضا کرده اند، در اين بيانيه از مقام های ايرانی خواسته اند که برای بررسی برخوردهای خشن با متهمين، « کميته حقيقت ياب مستقل و مورد اعتماد» تشکيل شود.


در همين حال خبرنامه امير کبير، وب سايت خبری انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير گزارش داد شکايت خانواده های دانشجويان بازداشتی دانشگاه امير کبير در هيات نظارت بر حسن اجرای قانون دفاع از آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی استان تهران، بررسی می شود.


بر اساس دستور رييس قوه قضاييه، رييس دادگستری تهران موظف به پيگيری خواسته های خانواده های احمد قصابان، احسان منصوری و مجيد توکلی درباره شکنجه و فشار بر فرزندان آنها در طول مدت بازداشت است.


همچنين پرونده اين سه دانشجو با صدور قرار مجرميت، ظرف چند روز آينده به دادگاه ارسال خواهد شد. اتهام اين سه دانشجو که بيش از ۱۲۰ روز است در زندان هستند، توهين به مقدسات اعلام شده است.


XS
SM
MD
LG