لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

«احتمال آزادی سه دانشجوی دیگر امیرکبیر»


هشت دانشجوی دانشگاه امیر کبیر ۱۰۰ روز پیش به اتهام چاپ مطالب توهين آميز به مقدسات جمهوری اسلامی در نشريات دانشجويی بازداشت شده بودند.
هشت دانشجوی دانشگاه امیر کبیر ۱۰۰ روز پیش به اتهام چاپ مطالب توهين آميز به مقدسات جمهوری اسلامی در نشريات دانشجويی بازداشت شده بودند.

با گذشت حدود ۱۰۰ روز از بازداشت سه دانشجوی دانشگاه اميرکبير، خانواده های آنان می گويند از سوی مقامات قضايی وعده هايی برای آزادی فرزندانشان داده شده است.


خانواده های احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی، اعضای بازداشت شده انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير می گويند مقامات قضايی جمهوری اسلامی قول داده اند اين سه دانشجو در هفته جاری آزاد شوند.


برادر مجيد توکلی که مدت زيادی در اعتصاب غذا بوده است، در گفت و گو با راديو فردا می گويد:«مجيد اعتصاب غذای خود را شکسته است و وضعيت جسمی بهتری نسبت به گذشته دارد. دو جلسه نيز به بهداری زندان رفته است. به ما قول داده اند تا پنج شنبه هفته جاری آزاد شود.»



روز پس از دستگيری برادرش، ماموران انتظامی و امنيتی به منزل آنها مراجعه کرده و با موبايل از خانه آنها فيلم گرفته اند و تعدادی از مجلات مجيد توکلی را با خود برده اند.
برادر مجید توکلی از دانشجویان بازداشتی

برادر مجيد توکلی می گويد:« پدر و برادرم با مجيد ملاقات کردند. خود او می گفت وضعيت بهتری دارد و از او بازپرسی شده و مجيد همه اتهام ها را رد کرده است.»


اين عضو خانواده مجيد توکلی در ادامه می افزايد تصور می کند که مشکلات برادرش حل شده است و به زودی آزاد خواهد شد.


برادر مجيد توکلی در ادامه این گفت و گو به تفتيش و بازرسی منزلشان اشاره می کند و می گويد:« پنجاه روز پس از دستگيری برادرش، ماموران انتظامی و امنيتی به منزل آنها مراجعه کرده و با موبايل از خانه آنها فيلم گرفته اند و تعدادی از مجلات مجيد توکلی را با خود برده اند.»


وی در ادامه می افزايد برادرش وسيله ای در منزل پدری اش در شيراز نداشته است.


در همين حال پدر احسان منصوری از ملاقات هفته گذشته خود با فرزندش می گويد و می افزايد:« در ملاقاتی که با پسرم داشتم وضعيت جسمی بهتری داشت و مقامات قول داده اند که تا آخر اين هفته فرزندم و دو دانشجوی در بند امير کبير را آزاد کنند.»


پدر احمد قصابان نيز از ملاقات با فرزندش خبر می دهد و می گويد او از سلول انفرادی به بند عمومی منتقل شده و احتمال آزادی اش زياد است.


وی گفت:« قول داده اند در اين هفته آزادشان کنند. با اين حال هنوز مقامات مسوول به ما جواب روشنی نداده اند.»


با اين حال آرمان صداقتی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير و عضو هيات رييسه شورای تهران دفتر تحکيم وحدت می گويد اميد به آزادی دانشجويان هست اما هنوز وضعيت آنها مشخص نيست و می افزايد:«با قول هايی که مجموعه حاکميت می دهد به ويژه سيستم قوه قضاييه و تيم دادستانی و از آنجايی که گفته می شود قاضی حداد با آزاد شدن دانشجويان مخالف است، فقط می توانيم بگوييم که اميد به آزاد شدن آنها هست اما هنوز مشخص نيست که اين دانشجويان آزاد می شوند يا خير.»


از آرمان صداقتی درباره بازپرسی هفته گذشته از احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی می پرسم.


او می گويد:« هفته پيش با وجود موج شکنجه هايی که به اين دانشجويان وارد می شده، دانشجويان را برای بازپرسی به دادگاه انقلاب برده اند. در آنجا مجيد توکلی، احسان منصوری و احمد قصابان تمام اعترافاتی را که تحت شکنجه کرده بودند، رد کرده و خود را از اتهام چاپ نشريات موهن مبرا دانسته اند.»


حدود ۱۰۰ تن از دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاه های آزاد سراسر ايران با صدور بيانيه ای نسبت به تداوم بازداشت احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی، سه دانشجوی دانشگاه امير کبير که نزديک ۱۰۰ روز است در زندان اوين بسر می برند، اعتراض کرده و نسبت به اعمال فشارهای روحی و جسمی برای اخذ اعترافات از آنان هشدار داده اند.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير و عضو هيات رييسه شورای تهران دفتر تحکيم وحدت می گويد: قرار است در هفته جاری در روند پرونده تغييری ايجاد شود اما مشخص نيست که اين تغيير چه خواهد بود.


وی اظهار داشت: « مشخص نيست که پرونده به کدام سمت کشيده شود و مقامات قضايی نگفته اند که اين تغيير در روند پرونده چه خواهد بود. اما فقط گفته اند که نقطه عطف پرونده می تواند دوشنبه اين هفته باشد اما احتمال آزادی آنها می رود.»


مجيد توکلی، احسان منصوری و احمد قصابان، از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی اميرکبير هستند که به اتهام چاپ مطالب توهين آميز به مقدسات جمهوری اسلامی در نشريات دانشجويی امير کبير بازداشت شده اند.


در حالی که اين دانشجويان و برخی از فعالان دانشجويی ديگر معتقدند لوگوی نشريات دانشجويی مذکور جعل شده و اين مطالب را مسوولان نشريات دانشجويی منتشر نکرده اند.


حدود ۱۰۰ تن از دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاه های آزاد سراسر ايران با صدور بيانيه ای نسبت به تداوم بازداشت احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی، سه دانشجوی دانشگاه امير کبير که نزديک ۱۰۰ روز است در زندان اوين بسر می برند، اعتراض کرده و نسبت به اعمال فشارهای روحی و جسمی برای اخذ اعترافات از آنان هشدار داده اند.


در اين بيانيه آمده است:« ما جمعی از دانشجويان دانشگاه های آزاد، ضمن اعتراض به بازداشت های غير قانونی صورت گرفته، نگرانی شديد خود را نسبت به اعمال فشارهای روحی و جسمی بر دانشجويان دانشگاه امير کبير برای اعتراف گيری از آنها اعلام کرده و خواستار روشن شدن وضعيت آنها و آزادی فوری مجيد توکلی، احسان منصوری و احمد قصابان هستيم.»


XS
SM
MD
LG