لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

فعالان حقوق بشر خواهان کالبد شکافی لطف اللهی شدند


کانون مدافعان حقوق بشر خواهان، به ریاست شیرین عبادی، با انتشار بیانیه ای خواستار نبش قبر و کالبدشکافی جسد ابراهیم لطف اللهی شده است.
کانون مدافعان حقوق بشر خواهان، به ریاست شیرین عبادی، با انتشار بیانیه ای خواستار نبش قبر و کالبدشکافی جسد ابراهیم لطف اللهی شده است.

کانون مدافعان حقوق بشر در ایران از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته است تا در باره علت مرگ ابراهیم لطف اللهی تحقیقاتی را آغاز کنند.


کانون مدافعان حقوق بشر خواهان، به ریاست شیرین عبادی، با انتشار بیانیه ای خواستار نبش قبر و کالبدشکافی جسد این دانشجو شده است.


در بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر گفته است که دفن شبانه این دانشجو توسط مأموران امنیتی، بدون آنکه جسد را برای آزمایش های پزشکی به خانواده اش تحویل دهند، «علامت سؤال بزرگی را در ذهن هر فرد بی طرفی پدید می آورد.»


پیش از این نیز خانواده ابراهیم لطف اللهی با ابراز تردید در باره توضیحات رسمی داده شده در باره علت مرگ فرزندشان، خواهان نبش قبر وی شده بودند.


  • «ابراهیم لطف اللهی شانزدهم دی بازداشت شده و روز بیست و پنجم دی درگذشته است. درخواست نبش قبر و کالبدشکافی به مسئولان قضایی تسلیم شده است اما آنها تاکنون پاسخی نداده اند.»
صالح نیکبخت، وکیل خانواده لطف اللهی

صالح نیکبخت، وکیل خانواده لطف اللهی، به خبرگزاری فرانسه گفته است موکلانش نسبت به وقوع خودکشی تردید دارند. به گفته آقای نیکبخت، «ابراهیم لطف اللهی شانزدهم دی بازداشت شده و روز بیست و پنجم دی درگذشته است. درخواست نبش قبر و کالبدشکافی به مسئولان قضایی تسلیم شده است اما آنها تاکنون پاسخی نداده اند.»


در قسمتی از بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر آمده است: «تا زمانی که نظارتی جدی بر بازجویی های اولیه اعمال نشود، وقوع چنین حوادث مرگبار دور از انتظار نیست.»


ابراهیم لطف اللهی، دانشجوی سال چهارم رشته حقوق دانشگاه پیام نور سنندج، شانزدهم دی ماه امسال توسط مأموران اطلاعات بازداشت و نه روز بعد اعلام شد که او در بازداشتگاه خودکشی کرده است.


به گفته خانواده این دانشجو، مأموران امنیتی جسد وی را شبانه دفن کرده اند.


حدود سه ماه پیش نیز پزشک ۲۷ ساله ای به نام زهرا بنی یعقوب توسط مأموران مبارزه با منکرات در همدان بازداشت و سپس اعلام شد که در بازداشتگاه خودکشی کرده است.


کانون مدافعان حقوق بشر می گوید «این گونه حوادث هشداری است به مسئولان تا برای کنترل رفتار مأمورانشان چاره ای بیندیشند.»


سازمان ديده بان حقوق بشر، که مقر آن در واشينگتن است، روز جمعه، ۱۸ ژانويه، در بيانيه ای اعلام کرد که دولت ايران موظف است در باره مرگ ناگهانی زهرا بنی یعقوب و ابراهیم لطف اللهی تحقيق کند.


جو ستورک، نايب ریيس بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر در بيانيه مذکور گفته بود: «مرگ ناگهانی دو جوان ظاهرا سالم در زندان به شدت نگران کننده است و دولت با سرعتی که در خودکشی دانستن اين مرگ ها به خرج می دهد فقط به نگرانی ما می افزايد.»


XS
SM
MD
LG