لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

«دمکراسی غربی نیاز همه فرهنگ هاست»


لری کریگ، سناتور جمهوریخواه از ایالت آیداهو و عضو کمیته تخصیص بودجه، کمیته انرژی و منابع طبیعی، کمیته مسائل زیست محیطی و کارهای عمومی است.
لری کریگ، سناتور جمهوریخواه از ایالت آیداهو و عضو کمیته تخصیص بودجه، کمیته انرژی و منابع طبیعی، کمیته مسائل زیست محیطی و کارهای عمومی است.


یک قانونگذار برجسته آمریکایی در بازدیدی که از رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در پراگ داشت، گفت: نظام دمکراسی غربی با توجه به اینکه در حقوق جهانی و آزادی بشر ریشه دارد، در خور همه فرهنگ هاست.


سناتور لری کریگ همچنین در مصاحبه با خبرنگار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، در رابطه با خطر رواج «پترو ناسیونالسیم» هشدار داد، که به معنای فشارهای سیاسی از سوی کشورهای ثروتمند نفتی بر کشورهایی است که به واردات نفت وابسته اند.


لری کریگ، سناتور جمهوریخواه از ایالت آیداهو و عضو کمیته تخصیص بودجه، کمیته انرژی و منابع طبیعی، کمیته مسائل زیست محیطی و کارهای عمومی است.


وی همچنین عضو عالی رتبه کمیته امور سربازان سابق آمریکاست.


سنتاتور کرگ، برخی تصور می کنند که دموکراسی یک تفکر غربی است که به راحتی با فرهنگ های دیگر سازگار نیست. آیا شما با کسانی که می گویند دموکراسی یک ارزش جهانی است موافقید، یا با افرادی که معتقدند این تنها یک روش حاکمیت غربی است و قابل انطباق با نظام های دیگر جهان نیست؟


لری کریگ: به نظر من آزادی بشر امری جهانی است. همه می خواهند آزاد باشند. همه چه برای خود و چه برای خانواده خود آزادی می خواهند و آرزومندند که آینده فرصت های مطلوبی برای فرزندانشان در برداشته باشد.


من معتقدم دموکراسی و آزادی با خواست دولت هایی که مردم را نمایندگی می کنند همسویی دارد. به عقیده من هر گاه که روح یک فرد توسط یک دولت یا سیاست کنترل شود، و اجازه آزادی بیان و حق انتخاب، حرکت برای یافتن شغل، امکان رشد و پیروی از دین و مذهب از اوگرفته شود، این مسئله روح او را محدود می کند. من فکر می کنم کشورهای دموکراتیک ثابت کرده اند که یکی از بهترین راه های ارتقاء آزادی روح بشر هستند.


  • «اگر شما به زور متوسل نشوید، عملا بدبختی بشر را، اگر بخشی از محصول یک رژیم دیکتاتوری باشد، توسعه می بخشید.»
سناتور لری کرگ

به عقیده شما چه راهی بهترین راه ترویج دموکراسی، در آن مناطق از جهان است که تحت انواع مختلف ظلم و استبداد مذهبی- عقیدتی قرار دارند؟


آزادی بیان. حق فرد برای آگاهی و مسلما برای بیان عقاید فردی خود. اکثر دولت های تمامیت خواه، مردم را کنترل می کنند. آین دولت ها مردم را در شرایط سخت قرار می دهند و سپس آزادی بیان را از آنها می گیرند. یکی از مشخصات آزادی شهروندان در ایالات متحده آمریکا لایحه نخست قانون اساسی ماست، که به افراد آزادی بیان می دهد. رسانه های آزاد، رادیوهای آزاد، که از تمامی قابلیت ها و آزادی های بشر پشتیبانی می کنند، و به مردم اجازه می دهند آزادانه نظر خود را بیان کنند.


شما تا چه اندازه برای دیپلماسی ملایم، هم از لحاظ منافع آمریکا و هم از لحاظ آرمان دموکراسی نقش قائل هستید؟ توسل به دیپلماسی عمومی را، برای نیل به یک توازن بین عملگرایی و آرمان های دموکراتیک چگونه می بینید؟


این سئوال بسیار مشکلی است. اما مجددا تکرار می کنم دیپلماسی ملایم که مروج آزادی بیان است، به فرد حق انتخاب می دهد.


من نیاز به اصالت عمل و واقع بینی در رابطه با شرایط زندگی فرد را رد نمی کنم، اما اینکه آزادی بیان فرد به خاطر اینکه در آن لحظه مناسب، شرایط خاص موجود نیست از او گرفته شود، احتمالا به این معناست که شما همچنان به دوام یک رژیم دیکتاتوری قائل هستید و اصول بنیادی که به عقیده من به طور طبیعی به روح بشر داده شده است را انکار می کنید.


پس آنچه که می گویید اساسا این است که زورآزمایی با حکومت های طرفدار استبداد نباید به خاطر منافع عملگرایانه موقتی به تعویق بیفتد؟


اگر شما به زور متوسل نشوید، عملا بدبختی بشر را، اگر بخشی از محصول یک رژیم دیکتاتوری باشد، توسعه می بخشید.


XS
SM
MD
LG