لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

قطار تغییرات دولت نهم به استانداران رسید


کارشناسان معتقدند که تغییرات در وزارت کشور ایران بی ارتباط با بحث انتخابات ریاست جمهوری نیست.(عکس: فارس)
کارشناسان معتقدند که تغییرات در وزارت کشور ایران بی ارتباط با بحث انتخابات ریاست جمهوری نیست.(عکس: فارس)

با برکناری وزير راه، سخنگوی وزات خارجه و استانداران بوشهر، کرمان و استان مرکزی قطار تغييرات در دولت نهم برخی ديگر از نزديکان دولت را در کمتر از يک سال به انتخابات رياست جمهوری دهم پياده کرد.


محمود احمدی نژاد و نزديکانش اين تغييرات را حق دولت و رييس جمهوری اسلامی اعلام کرده و دليل آن را انتصاب مديرانی همراه با خود عنوان می کنند اما منتقدان دولت می گويند که هسته اصلی دولت و به ويژه شخص احمدی نژاد در حال جايگزينی مديرانی خودی تر هستند.


برکناری وزير راه


چند هفته پس از انتشار اخباری در خصوص بر کناری محمد رحمتی، وزير راه و دو روز پس از آنکه سخنگوی دولت خبر تغيير وزير راه را تاييد کرد، وی از سمت خود برکنار شد.


محمد رحمتی تنها وزير مشترک دولت محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد بود، که دو هزار و ۲۹۰ روز زمام امور وزارت راه را بر عهده داشت.


علت برکناری آقای رحمتی از سوی رسانه های نزديک به دولت «بازنشستگی» عنوان شد اما وی روز دوشنبه و در حاشيه آخرين حضورش در جلسه هيئت دولت به خبرگزاری ها گفت: «عجله نکنيد من ۲۶ يا ۲۷ سال بيشتر سابقه کار نداشته و فکر مي کنم کار کردن برای جمهوری اسلامی نعمت بزرگی است.»


در حالی که دو وزارتخانه کشور و اقتصاد و دارايی همچنان با سرپرست اداره می شوند، وزارت راه نيز به سومين وزارتخانه ای بدل شد که با سرپرست اداره می شود.


سرپرستی که محمود احمدی نژاد برای اين وزارتخانه منصوب کرد حميد بهبهانی، يک دانش آموخته مهندسی عمران در آمريکا است، که در فاصله سال های ۵۷ تا ۷۷ رياست دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت يعنی دانشکده ای را بر عهده داشته که آقای احمدی نژاد در زمانی نه چندان دور دانشجوی آن بوده است.


حميد بهبهانی در عين حال يکی از همکاران احمدی نژاد در دوره مديريت وی بر شهرداری تهران است که پس از تشکيل دولت نهم به عنوان يکی از معاونان محمد رحمتی به وزارت راه پيوست.


برکناری آقای رحمتی از وزارت راه، شمار وزرای برکنار شده در دولت نهم را به آمار بی سابقه ۹ وزير رساند که طی سه سال در تمام دولت های پس از انقلاب تاکنون رخ داده است.


احمد خرم، وزير اسبق راه در دولت خاتمی در تحليل علت برکناری اين تعداد از وزرا در دولت نهم طی يادداشتی در روزنامه کارگزاران نوشت: «تغيير پی در پی وزرا در دولت نهم نوعی فرافکنی برای بر عهده نگرفتن تقصيرها و پذيرش اشتباهات خودمان در سياستگذاريهای کلان اقتصادی است.»


وی همچنين گفته است: «تغيير پی در پی وزرا نوعی فرافکنی برای رفع تقصير از خود و انداختن آنها بر گردن ديگران محسوب مي شود.»


مقام های دولتی علت تغييرات مداوم مديران را بالاتر بردن «سرعت و کيفيت خدمتگزاری»عنوان می کنند ولی بسياری از ناظران می گويند بسياری از اين تغييرات بويژه در رده های سازمانی وزارت کشور بی ارتباط با بحث انتخابات رياست جمهوری نيست که آقای احمدی نژاد نگران نحوه برگزاری آن و نتايج آراء بیرون آمده از صندوق های رای است.

آقای خرم، «ضعف مديريت برخی از وزرا» و «انتصاب وزرای خودی تر» را از ديگر دلايل برکناری ۹ وزير دولت نهم اعلام کرده اما احتمال داده است که برخی از وزرا نيز به دليل «قوی تر بودن از مدير بالا دستی» خود يعنی رييس جمهوری اسلامی از سمت های خود برکنار شده باشند.


برکناری سخنگوی وزارت امور خارجه در سفر


دومين تغيير مهم در ميان مقامات دولتی برکناری محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه از سوی منوچهر متکی بود.


محمد علی حسينی از شهريور ۸۵ به سمت سخنگوی وزارت امور خارجه منصوب و جايگزين حميد رضا آصفی شد. روزنامه مردمسالاری در گزارش برکناری وی از تماس تلفنی خبرنگاران با وی در سفر چين خبر داد و افزود که وی ابتدا از اين تغيير اظهار بی اطلاعی و تعجب کرده است.


مجتبی قائمي مهر، مديرکل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اما روز سه شنبه با ارسال جوابيه ای برای مطبوعات از به کار گيری عنوان «برکناری» در مورد آقای حسينی انتقاد کرد.


در اين جوابيه که در روزنامه کارگزاران نيز به چاپ رسيد تاکيد شده که محمد علی حسينی به معاونت حقوقی و بين الملل وزارتخارجه به جای معاونت آسيا و اقيانوسيه بر عهده داشت، «ارتقا» يافته است.


در بخش ديگری از تغييرات که توجه کمتری را به خود جلب کرده، تغيير و جابجایی استانداران است که دور تازه آن از ابتدای تیرماه آغاز شده است.


خبرگزاری فارس در اين خصوص گزارش داده که روز يکشنبه، دوم تير ماه، هيئت دولت جمهوری اسلامی، علی اکبر شعبانی فرد، استاندار ايلام را به عنوان استاندار جديد استان ‏مرکزی،ابوطالب شفقت، استاندار مازندران ‏را به عنوان استاندار بوشهر و حبيب الله دهمرده، استاندار سيستان و بلوچستان را به عنوان استاندار جديد کرمان منصوب کرده است.


مهدی هاشمی در دهم خرداد در اولين روزهای انتصاب به سمت سرپرستی وزارت کشور از تغييرات ساختاری، تشکيلاتی و مسئوليتی در وزارت کشور خبر داده و گفته بود:«بخش اصلی کار من جبران عقب ماندگي هاست.»


خبرگزاری های رسمی کشور در هفتم آبان سال گذشته اظهارات محمود احمدی نژاد در پنجمين جلسه مشترک هيئت دولت و استانداران سراسر کشور را منتشر کرده و از قول وی خبر از تهيه سه فهرست برکناری دادند؛ «فهرست مديران تشويقی»،«فهرست مديران ضعيف از سطح شهرستان تا استان» و « فهرست سياه برکناری.»


مقام های دولتی علت تغييرات مداوم مديران را بالاتر بردن «سرعت و کيفيت خدمتگزاری»عنوان می کنند ولی بسياری از ناظران می گويند بسياری از اين تغييرات بويژه در رده های سازمانی وزارت کشور بی ارتباط با بحث انتخابات رياست جمهوری نيست که آقای احمدی نژاد نگران نحوه برگزاری آن و نتايج آراء بیرون آمده از صندوق های رای است.


XS
SM
MD
LG