لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۳

دالایی لاما: کسی حق ندارد به مخالفان بگوید خفه شوید


دالای لاما خواستار آن شده است که تظاهرات مخالفان دولت چین غیر خشن باشد.( عکس: EPA)
دالای لاما خواستار آن شده است که تظاهرات مخالفان دولت چین غیر خشن باشد.( عکس: EPA)

دالایی لاما، رهبر تبعیدی بودائیان تبت روز پنج شنبه بار دیگر از برگزاری بازی های المپیک در پکن حمایت کرد ولی گفت: «کسی حق ندارد به هواداران آزادی برای تبت بگوید که باید خفه شوند.»


دالایی لاما که در توکیو، پایتخت ژاپن به سر می برد در یک کنفرانس خبری گفت: «ما ضد چین نیستیم. حقیقت این است که ما از بازی های المپیک حمایت کرده ایم. من واقعا احساس ناراحتی می کنم که حکومت (چین) مرا اهریمنی تصور می کند. من فقط یک انسان هستم، نه یک دیو.»


برگزاری بازی های المپیک در پکن و حمل مشعل این بازی ها در شهرهای مختلف جهان سبب شده تا حامیان آزادی تبت و معترضین به سیاست های دولت چین در قبال سرکوب مخالفانش، همدردی خود را با آنها نشان دهند.


تظاهرکنندگان در نقاط مختلف دنیا به ویژه در سانفرانسیکو آمریکا هنگام حمل مشعل بازی ها راهپیمایی های گسترده ای علیه چین بر پا کردند. در برخی شهرها نیز هجوم تظاهرکنندگان سبب خاموشی این مشعل شد.


دالایی لاما می گوید: «معترضین حق دارند دیدگاه خود را ابراز کنند» ولی وی خواستار آن شد که این اعتراض ها مسالمت آمیز باشند.


مطرح ترین رهبر بودائیان جهان افزود: «ابراز احساسات آنها (مخالفان) به خودشان بستگی دارد. هیچ کس حق ندارد به آنها بگوید که خفه شوید. مشکلی که الان در تبت وجود دارد این است که آزادی بیان وجود ندارد.»


مقامات چینی از ماه گذشته که شورش های تبت اوج گرفت دسترسی به این منطقه غربی چین را برای ناظران و خبرنگاران خارجی به شدت محدود کرده اند. این بزرگترین شورش تبتی ها علیه دولت چین ظرف دو دهه گذشته به شمار می رود.


باراک اوباما که از نامزدهای حزب دمکرات برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در آمریکا است به رقیب خود هیلاری کلینتون پیوست و خواستار خودداری جرج بوش از حضور در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک شد.

دالایی لاما در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «خودمختاری ( در تبت) فقط به اسم وجود دارد و اجرا نشده است. این بحران نیز بیانگر افسوس عمیق ( تبتی ها) است.»


ژاپن که مقصد رهبر بودائیان تبت بوده است در قبال واکنش های اخیر نسبت به وقایع تبت سکوت کرده است و حتی در جریان سفر دالایی لاما هیچ گونه دیدار رسمی میان او با مقامات دولتی صورت نگرفت.


مذهب بودیسم همراه با شینتو یکی از مذاهب اصلی ژاپن به شمار می رود.


درخواست برای تحریم توسط آمریکا


در همین حال، باراک اوباما که از نامزدهای حزب دمکرات برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در آمریکا است به رقیب خود هیلاری کلینتون پیوست و خواستار خودداری جرج بوش از حضور در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک شد.


وی در بیانیه ای گفته است که تحریم «باید روی میز قرار داشته باشد» ولی تصمیم گیری در باره آن در زمانی نزدیک به بازی ها اتخاذ شود.


آقای اوباما می گوید: « اگر چینی ها گامی برای کمک به توقف نسل کشی در دارفور بر ندارند و به جایگاه، امنیت و حقوق انسانی مردم تبت احترام نگذارند، آنگاه رییس جمهوری باید مراسم افتتاحیه بازی های المپیک را تحریم کند.»


این سناتور آمریکایی از مقامات چینی خواست تا ضمن احترام به حقوق بشر در تبت، به خبرنگاران و دیپلمات های خارجی اجازه داده شود تا به منطقه دسترسی داشته باشند و مذاکرات خود را در باره آینده تبت با دالایی لاما آغاز کنند.


پیشتر، هیلاری کلینتون، دیگر نامزد حزب دموکرات در رقابت های مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری از بوش خواسته بود که باید از ابزار تحریم مراسم بازی ها علیه دولت چین استفاده کند.


وی اظهار داشت: «به نظر من، رییس جمهوری نباید در مراسم افتتاحیه شرکت کند چرا که این نشانه تاییدی از طرف دولت ایالات متحده تلقی خواهد شد.»


سخنگوی مک کین نیز گفته است که این نامزد جمهوریخواهان در انتخابات، «فشارهای ظالمانه» چینی ها علیه مردم تبت را محکوم می کند و معتقد است که رییس جمهوری باید وضعیت را زیر نظر داشته باشد و « دست خود را باز بگذارد.»


XS
SM
MD
LG