لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

مهمانی ایرانیکا در دبی با حضور هنرمندان سرشناس


دانشنامه ایرانیکا یکی از پروژه های مرکز تحقیقات ایرانی دانشگاه کلمبیاست که به همت پروفسور احسان یار شاطر در سال ۱۹۷۴پایه گذاری شد.(عکس: آشا شهیر)
دانشنامه ایرانیکا یکی از پروژه های مرکز تحقیقات ایرانی دانشگاه کلمبیاست که به همت پروفسور احسان یار شاطر در سال ۱۹۷۴پایه گذاری شد.(عکس: آشا شهیر)

جمعه شب که از مهمانی ایرانیکا در هتل هایت دبی باز می گشتم در این فکر بودم که چگونه این گردهمایی ایرانیان مقیم دبی را توصیف کنم. شاید بهترین شروع گفت و گویی باشد که با منوچهر هوشمند، رییس انجمن دوستداران ایرانیکا در دبی داشتم. او از صنعتگران و کارآفرینان با سابقه ایران که به عنوان نماینده ایرانیکا در دبی فعالیت می کند.


وی می گوید: «هدف ما اول این بود که ایرانیکا را به مردم بشناسانیم و در قبال آن اگر توانستیم پولی هم جمع کنیم چه بهتر. در مهمانی سال گذشته ۱۰۲ هزار دلار جمع آوری شد. پنج سال پیش از ۱۸۰۰ دلار شروع شد.»


به گفته آقای هوشمند، «امسال برای اولین بار سازمان ایرانیکا تصمیم گرفته که هفته اول ماه مه را به عنوان هفته ایرانیکا نامگذاری کند.»


دانشنامه ایرانیکا یکی از پروژه های مرکز تحقیقات ایرانی دانشگاه کلمبیاست که به همت پروفسور احسان یار شاطر در سال ۱۹۷۴ پایه گذاری شد و هدف آن ارائه تصویری کامل از زندگی، تاریخ و تمدن چندین هزار ساله اقوام ایرانی است.


هفته اول ماه مه به هفته ایرانیکا اختصاص یافته و انچمن دوستداران ایرانیکا در کشورهای مختلف جهان در این هفته طی مراسمی به معرفی دانشنامه ایرانیکا و جمع آوری کمک های مالی برای آن می پردازد و جشنواره ایرانیکا در دبی نیز یکی از همین بزرگداشت هاست.


مراسم ایرانیکا با سخنرانی شهره آغداشلو بازیگر سینما آغاز شد که از مدت ها پیش نام او در محافل هالیوود بر سر زبان ها افتاده است.


وی پس از سخنرانی، با حضور همسرش هوشنگ توزیع، نمایشنامه نویس و کارگردان به پرسش های مهمانان پاسخ داد.


گالری عکس میهمانی ایرانیکا در دبی. کلیک کنید


خانم آغداشلو خطاب به حاضران در این میهمانی گفت: «شما بهتر می دانید که ما، هنرمندان شما، دست پروده های شما هستیم. با عشق شما و عشق ایران به هر کجا که رسیده ایم رسیده ایم. بنابر این حضور شما در زندگی ما معنای دیگری دارد. برای همین خیلی خوشحالم که این راه را آمدیم تا در کنار شما باشیم.»


وی سپس به شرح زندگی خود پرداخت و گفت: «من از یک خانواده جوان می آیم. مادرم معلم مدرسه بود و پدرم در وزارت بهداری کار می کرد. مادرم عاشق کتاب خواندن بود مثل مادر بزرگم که مرا با پروین اعتصامی آشنا کرد و مادر مرا با صادق هدایت. پدرم عاشق تاریخ بود و اولین نفری بود که کتاب "خواجه تاجدار" را در تولدم به من هدیه داد تا با تاریخ ایران آشنا شوم.»


  • «(یک) سریال با شرکت ۸۰هنرپیشه از اقصی نقاط جهان، از مصر و از اسرائیل (ساخته شده است). نقش اول این سریال را آقای ایگال نوئار بازی می کند، نقش صدام حسین را، که یک بازیگر خارق العاده اسرائیلی است. من نقش همسرش را بازی می کنم، سجیدا خیرالله و دو بازیگر از انگلستان آمده بودند که نقش دخترانش رغد و رعنا را بازی می کنند.»
شهره آغداشلو

این بازیگر سینمای هالیوود افزود: «هیچکدام شان اصراری برای وطن پرستی نداشتند، اما در واقع زندگی ای که می کردند به من آموخت که چگونه وطنم را و مردم وطنم را دوست داشته باشم.»


بازی در سریال صدام حسین


شهره آغداشلو در پاسخ به سوالی در این خصوص که آیا اطلاعی در مورد زن صدام دارد؟، گفت: « بله، یک مینی سریال است که بی بی سی و HBO با همدیگر ساخته اند. ساختش شش ماه پیش تمام شد. امیدوارند بتوانند در ماه ژوئن در اروپا، خاورمیانه و آمریکا به طور همزمان نمایش دهند.»


وی اظهار داشت: « این سریال با شرکت ۸۰ هنرپیشه از اقصی نقاط جهان، از مصر و از اسرائیل (ساخته شده است). نقش اول این سریال را آقای ایگال نوئار بازی می کند، نقش صدام حسین را، که یک بازیگر خارق العاده اسرائیلی است. من نقش همسرش را بازی می کنم، سجیدا خیرالله و دو بازیگر از انگلستان آمده بودند که نقش دخترانش رغد و رعنا را بازی می کنند.»


عارف عارف کیا خواننده نامدار و با سابقه ایرانی که پس از مدتی اقامت در لس آنجلس اکنون ساکن دبی است، به خاطر همکاری های چندین ساله خود با کمیته دوستداران ایرانیکا مدال افتخار ایرانیکا را دریافت کرد.


مهمان افتخاری جشنواره ایرانیکا، فیلیپ ولتی سفیر سویس در تهران بود که تابلوی بزرگی از مراسم سان نظامی در زمان ناصرالدین شاه قاچار را به جشنواره اهدا کرد که در مراسم حراج به مبلغ هشت هزار دلار به فروش رسید.


در مراسم حراج، چندین فرش، جواهر و کتاب نفیس به فروش رفت که عوائد حاصل از آن برای کمک به انتشار دانشنامه ایرانیکا اختصاص یافت. در این میان گفته های هوشنگ توزیع به مراسم حراج لطف خاصی بخشید.


نوازندگان گروه درخشنده از دیگر هنرمندانی بودند که ما را به صدای گرم و موسیقی دلنواز خود مهمان کردند و استاد سعیدی با اجرای مراسم نقالی صفحاتی از شاهنامه را به تصویر کشید.


در پایان سیلوانا سلیمانپور، یکی از دوستداران ایرانیکا قطعه شعری دکلمه کرد که که یادآور اشعار حماسی فردوسی بود.


هفته ایرانیکا هنوز ادامه دارد و در روز هفتم ماه مه گردهمایی دیگری در نالج ویلیج دبی و با حضور استادان ایرانشناس برگزار خواهد شد. ضمنا مراسم دیگری برای آشنایی با ایرانیکا و جمع آوری کمک های مالی در روزهای آینده در شهرهای مختلف جهان برگزار خواهد شد و از آن جمله است


به گفته یکی از دوستان، تشابه زیادی بین شاهنامه فردوسی و دانشنامه ایرانیکا وجود دارد. هر دوی این آثار تمامیت تمدن ایرانی را به تصویر می کشند و هر دو متعلق به یکی از سخت ترین ایام این تمدن هستند. اکنون باید دید که آیا این هم مانند آن یکی و با وجود ناملایمات روزگار به پایان خواهد رسید؟ پاسخ این پرسش در همت ایرانیان نهفته است که اکنون در سراسر جهان پراکنده اند.


XS
SM
MD
LG