لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

آغاز به کار کنفرانس منع کاربرد بمب های خوشه ای در دوبلین


بمب های خوشه ای از جمله جنگ افزارهایی محسوب می شود که بیشترین خطرات را برای غیر نظامیان بدنبال دارد.
بمب های خوشه ای از جمله جنگ افزارهایی محسوب می شود که بیشترین خطرات را برای غیر نظامیان بدنبال دارد.

نمایندگان بیش از یکصد کشور جهان روز دوشنبه در دوبلین، پایتخت جمهوری ایرلند، گردهم آمدند تا در باره ممنوعیت جهانی استفاده از بمب های خوشه ای به بحث و تبادل نظر بپردازند.


در این کنفرانس که ۱۲روز به طول خواهد انجامید، قرار است در باره معاهده ای بحث شود که بر اساس آن استفاده، تولید و انبار بمب های خوشه ای توسط امضاء کنندگان آن ممنوع خواهد بود.


کشورهای عمده تولید کننده و دارای ذخایر گسترده بمب های خوشه ای نماینده ای به این کنفرانس نفرستاده اند. آمریکا، اسرائیل، چین، هند، پاکستان و روسیه از جمله این کشورها هستند.


روز یکشنبه، پاپ بندیک شانزدهم، رهبر کاتولیک های جهان از تمامی دولت‌ها خواست با تصویب کنوانسیونی، استفاده از بمب‌های خوشه ‌ای را ممنوع کنند.


گرته اوسترن، از مسئولان ائتلاف ضد کاربرد بمب های خوشه ای گفته است که دستیابی به توافقی در این زمینه برای جلوگیری از رنج های بیشتر حیاتی است.


وی گفت: «برای سال های طولانی دولت ها در زمینه خطرات بمب های خوشه ای با یکدیگر مذاکره کرده اند. تاخیر بیشتر در این رابطه به معنی زخمی و کشته شدن بیشتر مردم عادی است. ما فرصت بی نظیری در اختیار داریم تا استفاده از بمب های خوشه ای را در دوبلین ممنوع کنیم؛ یا این زمان یا هیچ وقت دیگر.»


  • «ما فرصت بی نظیری در اختیار داریم تا استفاده از بمب های خوشه ای را در دوبلین ممنوع کنیم؛ یا این زمان یا هیچ وقت دیگر.»
گرته اوسن، فعال مبارزه با کاربرد بمب خوشه ای

بمب های خوشه ای از جمله جنگ افزارهایی محسوب می شود که بیشترین خطرات را برای غیر نظامیان بدنبال دارد. این بمب ها که از هواپیماها پرتاب یا توسط توپخانه ها شلیک می شود با انفجار در آسمان به صورت تصادفی قطعات آن بر روی زمین پخش می شود.


پیش نویس معاهده مورد بحث در دوبلین امضاء کنندگان را موظف می کند که به هیچ عنوان از بمب های خوشه ای استفاده نکرده و از تهیه، تولید، انبار و یا انتقال آن خودداری کنند.


کشورهای امضاء کننده این معاهده شش سال فرصت خواهند داشت تا نسبت به نابودی ذخیره بمب های خوشه ای خود اقدام کنند. معاهده یاد شده همچنین کشورها را موظف می کند تا مقدمات پاکسازی نواحی آلوده به این نوع بمب ها را فراهم کنند.


اما فعالان مبارزه با بمب های خوشه ای می گویند که بریتانیا در صدد تقلیل مواردی از بمب های خوشه ای در معاهده دوبلین هستند. مقام های وزارت امور خارجه بریتانیا روز دوشنبه به روزنامه تایمز، چاپ لندن، گفته اند که مذاکره کننده گان بریتانیایی در صددند تا دو نوع از جنگ افزارهایی که می گویند برای حفاظت از نیروهای این کشور در برابر دشمن مورد نیاز است، مستثنی کنند.


کشورهای دانمارک، فرانسه، آلمان، ژاپن، هلند، سوئد و سوئیس از دیگر کشورهایی هستند که خواهان اصلاحاتی در این پیش نویس هستند.


برخی از کشورها خواهان مستثنی کردن انواع معینی از بمب های خوشه ای، زمان بیشتر برای نابودی ذخایر و تعیین دوره انتقالی هستند که کشورها در آن زمان می توانند از این بمب ها استفاده کنند.


این در حالی است که فعالان ضد بمب های خوشه ای با هر نوع معاهده ضعیفی در این زمینه مخالف هستند و امیدوارند که این توافق کشورهای دیگری که آن را امضاء نکرده اند، در بر گیرد.


XS
SM
MD
LG