لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

آمریکا دارایی های «فتح الاسلام» را مسدود می کند


دود ناشی از درگیری ارتش لبنان با گروه فتح الاسلام در اردوگاه نهر البارد
دود ناشی از درگیری ارتش لبنان با گروه فتح الاسلام در اردوگاه نهر البارد

دولت بوش روز دوشنبه گروه تندوری فتح الاسلام را که گفته می شود با تشکيلات القاعده در ارتباط است را در ليست گروه های تروريستی قرار داد.


گروه فتح الاسلام که در ماه های اخير با ارتش لبنان در اردوگاه فلسطينی نهرالبارد شديدا درگير شده است از جنبش فتح انشعاب کرده است.


وزارت امور خارجه آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد که کاندوليزا رايس، اين گروه را که متهم است با سوريه نيز در ارتباط است، به عنوان يک گروه « مرتبط با تروريسم جهانی» در فهرست حاميان تروريسم قرار داده و دستور مسدود کردن دارايی آنها را صادر کرده است.


اين وزارتخانه در بيانيه ای اعلام کرد که فتح الاسلام از سيستم مالی آمريکا حذف شده و دارايی احتمالی اين گروه يا اعضای آن در ايالات متحده يا تحت قوانين قضايی اين کشور مسدود خواهد شد.


ايالات متحده خشونت های اخير صورت گرفته توسط فتح الاسلام در اردوگاه فلسطينی نهر البارد را محکوم کرده و از دولت لبنان و نيروهای امنيتی آن برای برقراری ثبات و حاکميت قانون در کشور حمايت می کند.
وزارت امور خارجه آمریکا


به گفته آگاهان سياسی اين اقدام دولت آمريکا گامی برای دور کردن بيشتر لبنان از نفوذ سوريه و برخوردهايی خونينی است که فتح الاسلام بر اين کشور تحميل کرده و از ماه مه تاکنون سبب کشته شدن ۱۳۶ غير نظامی شده است.

سوريه اين اتهامات را رد کرده و هرگونه ارتباطی با گروه فتح الاسلام را تکذيب کرده است.



در بيانيه وزارت امور خارجه آمريکا اشاره شده است که ايالات متحده خشونت های اخير صورت گرفته توسط فتح الاسلام در اردوگاه فلسطينی نهر البارد را محکوم کرده و از دولت لبنان و نيروهای امنيتی آن برای برقراری ثبات و حاکميت قانون در کشور حمايت می کند.


اين بيانيه می افزايد: اين گروه تروريستی ( فتح الاسلام) تهديدی عليه آرامش و امنيت مردم لبنان و منطقه به شمار می رود.


از زمان درگيری های خونين داخلی لبنان در سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ اين نخستين بار است که اين کشور به دليل نبرد با گروه فتح الاسلام درگير يک جنگ تمام عيار شده است.


ارتش لبنان اعلام کرده است که تا زمان تسليم کامل شبه نظاميان جنگ ادامه خواهد داشت ولی مردان مسلح سنگر گرفته در اردوگاه نهرالبارد گفته اند تا دم مرگ به نبرد خود ادامه می دهند.


هفته گذشته گروه فتح الاسلام با انتشار اعلاميه ای در يک سايت اينترنتی خبر داد که ابو هريره، مرد شماره دو آن در جريان نبردها با ارتش لبنان کشته شده است و از اين واقعه به عنوان «شهادت يک برادر آزاده و شريف» تجليل کرد.


هنوز مشخص نيست که شاکر يوسف ابسی، رهبر اين گروه در چه مکانی مخفی شده است. وی به دليل دخالت در قتل لارنس فولی، ديپلمات آمريکايی در امان، از سوی دادگاهی اردنی به اعدام محکوم شده است.


XS
SM
MD
LG