لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

«فرانسه یک دانشجوی ایرانی را اخراج کرد»


دولت فرانسه يک دانشجوی ايرانی که متهم است با برنامه اتمی جمهوری اسلامی ارتباط دارد را از اين کشور اخراج کرد.
دولت فرانسه يک دانشجوی ايرانی که متهم است با برنامه اتمی جمهوری اسلامی ارتباط دارد را از اين کشور اخراج کرد.

دولت فرانسه يک دانشجوی ايرانی که متهم است با برنامه اتمی جمهوری اسلامی ارتباط دارد را از اين کشور اخراج کرد.


براساس گزارشی که روزنامه لوپاريزين، چاپ فرانسه روز پنج شنبه منتشر کرد، اين دانشجوی مهندس ايرانی که با نام «فرشاد مبشر فرد» و ۲۸ ساله معرفی شده است، زمانی که قصد داشت اجازه اقامت خود را تمديد کند، توسط پليس فرانسه بازداشت و حکم اخراج او صادر شد.


مقامات پليس حاضر نشده اند تا درباره دليل اين کار توضيحی ارائه کنند ولی براساس حکم يک دادگاه، «حضور آقای مبشر فرد در فرانسه تهديدی برای امنيت ملی» توصيف شده است.



مقامات پليس حاضر نشده اند تا درباره دليل اين کار توضيحی ارائه کنند ولی براساس حکم يک دادگاه، « حضور آقای مبشر فرد در فرانسه تهديدی برای امنيت ملی» توصيف شده است.

اين حکم دادگاه براساس قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد صادر می شود که سفر افراد مرتبط با برنامه اتمی ايران به خارج را ممنوع کرده است.


اين قطعنامه همچنين کشورها را مکلف کرده تا اجازه ندهند ايرانی ها به مطالعات تخصصی که می تواند در برنامه هسته ای آن مورد استفاده قرار گيرد بپردازند.


فرشاد مبشر فرد در مصاحبه ای تلفنی با روزنامه لوپاريزين، اين اقدام دولت فرانسه را «مسخره» خوانده و گفته است که «آنها کاملا در اشتباهند.»


وی که در مدرسه عالی معدن شناسی پاريس تحصيل می کند، افزود: «من هيچ وقت در بخش اتمی مشغول به کار نبوده ام.»


آقای مبشر در عين حال گفته که به نظر او مشکل می تواند در ارتباط با فعاليت های تجاری خانوده وی در زمينه «شيرهای صنعتی» باشد.


براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، يک شرکتی با همين نام در حال حاضر با برنامه اتمی ايران همکاری می کند ولی آقای مبشر می گويد که پس از توضيحات بسيار در اين زمينه و فراهم کردن مدارک متعدد او موفق شد تا اجازه تحصيل در فرانسه را در سال ۲۰۰۵ دريافت کند.


شورای امنيت سازمان ملل تاکنون دو قطعنامه اجرايی عيله ايران تصويب کرده و از تهران خواسته است تا برنامه های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد ولی مقامات جمهوری اسلامی اين درخواست ها را رد کرده اند.


شورای امنيت همچنين تحریم هایی علیه برنامه موشکی تهران و ممنوعيت هايی را عليه فرماندهان سپاه و برخی از اعضای سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی برای سفر به خارج از کشور برقرار کرده است.


XS
SM
MD
LG