لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

گفت و گو در باره ایران در دستور کار سفر گیتس به مصر و عربستان


رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا روز يكشنبه عازم مصر و عربستان شد تا درباره «امنيت منطقه اى» و تلاش هاى صلح در خاورميانه با رهبران اين كشورها بحث و تبادل نظر كند.

گزارش خبرگزارى ها حاكى است كه وزير دفاع آمريكا درباره نقش ايران در منطقه و همچنين مسائل مربوط به عراق و افغانستان نيز با مقام هاى رسمى مصر و عربستان رايزنى خواهد كرد.

به گفته يك مقام رسمى «پنتاگون»، وزارت دفاع آمريكا، كه مايل نبود نامش فاش شود سفر رابرت گيتس در راستاى تداوم و حتى افزايش سطح روابط با متحدان نزديك و قديمى آمريكا در منطقه خاورمیانه است.

به گفته مقام رسمى پنتاگون، با توجه به روابط دوستانه دولت فعلى عراق با جمهورى اسلامى ايران و افزايش نقش ايران در اين كشور، رابرت گيتس خواهد كوشيد در ديدارهايش رهبران مصر و عربستان را به ایفای نقش بيشتر سياسى در عراق و بخشيدن بدهی های بغداد تشویق كند تا بدين وسيله با افزايش نقش دولت هاى عربى در عراق تعادلى در مقابل ايران برقرار شود.

اين در حالى ست كه پس از ربوده شدن و سپس قتل سفير مصر در بغداد در سال ۲۰۰۵ ميلادى دولت شيعه عراق نيز كوشش هايى در بهبود روابط با دولت هاى عرب سنى منطقه انجام داده است.

آقاى گيتس در گفت و گو با رهبران مصر آمادگى آمريكا براى كمك به قاهره را براى بستن تونل هاى قاچاق كه توسط حماس در طول مرز هاى مصر با نوار غزه ايجاد شده است اعلام خواهد كرد.

دولت مصر تحت فشار اسراييل و آمريكا قصد دارد تدابير شديدى عليه قاچاق از مرز رفح اعمال كند.

فلسطينى ها از اين تونل ها كه تعدادشان به چند صد مى رسد براى گذر دادن مواد غذايى و تجهيزات به داخل نوار غزه استفاده مى كنند.

نوار غزه از سال ۲۰۰۷ ميلادى و پس از آن كه حماس ضمن قبضه كردن قدرت تعهد كرد كه رژيم اسراييل را با حملات به اين كشور ساقط كند تحت محاصره اقتصادى قرار دارد.

اسراييل مى گويد اين تونل ها همچنين براى گذر دادن راكت ها و سلاح هاى ديگر به اين منطقه غزه مورد استفاده قرار مى گيرد.

پيش بينى مى شود وزير دفاع آمريكا در عربستان سعودى پيرامون نقش اين كشور در افغانستان براى كمك به گفت و گوهاى صلح با عناصر معتدل تر طالبان نيز تبادل نظر كند.
XS
SM
MD
LG