لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

«حملات شدید حاکمیت نشانه فراگیرتر شدن جنبش سبز است»


مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت، در ديدار با گروهی از دانشجويان، از آنچه « خودمحوری و قانون گريزی در ايران و وضعيت تاسف بار کنونی» ناميد، انتقاد کرد.

آقای کروبی همچنين در مورد بحث ريزش نيرو در جنبش سبز گفت: «گروه حاکم در پی القای شکست جنبش است» و افزود: «جنبش رويش کيفی داشته و اين امر به سرعت در ميان لايه های مختلف اجتماعی رو به افزايش است.»

دبير کل حزب اعتماد ملی گفت:«جنبش سبز در همه جا نفوذ کرده است» و مهمترين شاهد بر اين مدعا را « تداوم و افزايش شدت برخوردها با مردم» دانست.



سراج الدين ميردامادی، روزنامه نگار و تحليلگر سياسی در پاريس، درباره سخنان آقای کروبی به رادیو فردا می گويد:

سراج الدين ميردامادى: جنبش سبز بيش از پيش فراگير تر شده است و توانسته است ريشه بدواند در اقشار و گروه هاى سياسى مختلف. مضافاً در تحليل رفتار حاكميت نسبت به جنبش هم اين نگرانى و ترس از فراگيرشدن و اتفاقاً رويش و ريشه دواندن جنبش را كاملاً مى شود ملاحظه كرد.

جنبش ممكن است در فاز اعتراضات خيابانى ظهور و بروزى در چند ماه اخير نداشته، ولى اتفاقاً به دليل ريشه دواندن و رويش و نفوذ آن، اين نگرانى در كلام تريبون هاى رسمى حاكميت كاملاً ملاحظه مى شود.

سراج الدين ميردامادی، روزنامه نگار در پاريس
تعطيلى احزاب شناسنامه دار اصلاح طلب، احكام اعدام بيش از پيش براى جرم هاى كاملاً عادى در محاكم ناعادلانه حاكميت و بمباران تبليغاتى كه رسانه هاى همسو عليه جنبش همچنان به كار مى برند و حجم مطالب و اخبارى كه عليه جنبش استفاده مى كنند و همچنين تريبون هاى رسمى نماز جمعه و ساير تريبون هاى همسو با دولت و رهبرى كه همچنان به سران اعتراضات حمله مى كنند... مجموعه اينها حكايت از اين دارد كه اين جنبش ممكن است در فاز اعتراضات خيابانى ظهور و بروزى در چند ماه اخير نداشته، ولى اتفاقاً به دليل ريشه دواندن و رويش و نفوذ آن، اين نگرانى در كلام تريبون هاى رسمى حاكميت كاملاً ملاحظه مى شود و اين نشانگر اين است كه اين حرفهايى كه مطرح مى شود، يك سرى رجزخوانى هاى تبليغاتى بيش نيست.

آيا جنبش سبز، صرفاً به خاطر وجود تظاهرات و راهپيمايى هايى كه در خيابان ها صورت مى گرفت، بايد نمود پيدا كند؟

فاز اعتراضات خيابانى يك بخش از نمايش بيرونى اعتراضات بود كه در ماه هاى اول تا ماه هفتم و هشتم و به ويژه تا واقعه خونين عاشورا ادامه داشت. بعد از آن اعتراضات اشكال و انواع ديگرى پيدا كرد و رهبران به اين نتيجه رسيدند كه بايد اشكال ديگرى را امتحان كنند. با تمام تنگناهايى كه از نظر اطلاع رسانى وجود دارد، تلاش كردند كه آگاهى رسانى به اقشار فرودست جامعه را به ويژه و پيوند زدن مطالبات قشر متوسط شهرى جامعه با اقشار فرودست و كم درآمد و كارگران و حقوق بگيران جامعه را برقرار كنند و از اين طريق بتوانند پيوندى بدهند و ساير اقشار را هم متصل كنند به جنبش سبز كه بيشتر بر پايه طبقه متوسط شهرى و اليت و نخبگان جامعه بود.

اطلاع رسانى و اطلاع دادن و ارتقاء سطح آگاهى هاى جامعه از طريق مصاحبه ها، گفت و گوها، ديدارها و بيان معضلات و كاستى ها و ناكارآمدى هاى حاكميت يكى از مهمترين وظايفى است كه امروز توسط رهبران اعتراضات، توسط سخنوران و قلم به دستان در داخل و خارج انجام مى شود و اى بسا تاثيرش براى عقب راندن حاكميت حتى از اعتراضات خيابانى هم بيشتر باشد.

آقاى كروبى اشاره كرده كه جنبش سبز در همه جا نفوذ كرده و به سرعت در ميان لايه هاى مختلف اجتماعى رو به افزايش است. راهكارهاى جنبش براى نفوذ در میان مردم چيست؟

با توجه به پيام هاى رهبران اعتراضات به مناسبت روز كارگر و روز معلم و عنايت و توجه ويژه اين افراد به مطالبات اقشار كم درآمد و همچنين كاستى هاى فراوانى كه در زمينه استيفاى حقوق اينها و مسئله بيكارى و تورم كه فشار بيشترش را بر اقشار فرودست جامعه وارد مى آورد، اينها مجموعه شعارهايى بوده كه در اين ماه اخير به ويژه در آستانه اين دو روز مهم، رهبران اعتراضات روى آن پافشارى كردند.

به نظر مى رسد اين پيام را اقشار كارگرى و اقشار فرودست جامعه گرفته اند و چشم انداز مثبتى براى پيوند خوردن بين اين جنبش و جنبش كارگرى و ساير جنبش هاى صنفى كه مطالباتى دارند [ديده مى شود] و براى تحقق مطالباتشان آنها هم آمادگى دارند با يك جنبش مدنى كه بر اساس تحقق اصول مصرح در قانون اساسى شكل گرفته، اين پيوند را برقرار كنند و اين مطالبات به صورت مشترك و همسو دنبال شود و به نظر مى رسد كه چشم انداز اميدوار كننده اى را ما در اين زمينه شاهد خواهيم بود.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG