لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

امیددار المپيک؛ حدادی قهرمان پرتاب ديسک برلين شد


احسان حدادی، بسيار اميدوار است که در المپيک چين نخستين مدال المپيک را برای اين رشته بدست بياورد. (عکس: EPA)
احسان حدادی، بسيار اميدوار است که در المپيک چين نخستين مدال المپيک را برای اين رشته بدست بياورد. (عکس: EPA)

احسان حدادی، نابغه دو و ميدانی ايران در آغاز مجموعه رقابت های ليگ طلايی در برلين، با پرتاب ديسک به مسافت ۶۹.۱۲ متر به مقام قهرمانی رسيد.


به گزارش خبرگزاری ها، حدادی در رقابت با ويرگيلايوس آلکنا، قهرمان المپيک از ليتوانی، به دليل بهترين پرتاب در تلاش دوم به مقام قهرمانی رسيد. در پرتاب دوم حدادی ۶۸.۳۰ متر پرتاب کرد و آلکنا ۶۶.۶۶ متر. آلکنا پرتاب ۶۹.۱۲ متر را هم داشت.


حدادی که در تهران و روسيه تمرين می کند، در پايان گفت: «من شگفت زده نشدم زيرا تمريناتم خوب پيش می رود. حالا هنوز يک مسابقه باقی دارم که روز سه شنبه ( سوم ژوئن) در تالين است. بعد از آن به برنامه آماده سازی در المپيک باز می گردم. برايم پيروزی در المپيک ( هشت تا ۲۴ اوت ) بزرگترين رويايم است.»


از ستارگانی که در اين رقابت ها به ورزشگاه المپيک برلين رفتند از جرمی وارينر، قهرمان ۴۰۰ متر المپيک و جهان از آمريکا؛ ايروينگ سالادينو، قهرمان پرش طول جهان از پاناما و بلانکا ولاسيچ قهرمان پرش ارتفاع جهان از کروآسی می توان نام برد.


مجموعه مسابقه های ليگ طلايی جايزه يک ميليون دلاری دارد که مسابقه های آن از برلين آغاز شده است و به ترتيب در ششم ژوئن در اسلو، در ۱۱ و ۱۸ ژوييه به ترتيب در رم و پاريس و پس از پايان بازی های المپيک در زوريخ (۲۹ اوت) وبروکسل (پنجم سپتامبر) ادامه خواهد يافت.


ورزشکارانی که در هر شش مسابقه ماده خود پيروز شوند برنده جايزه هستند. اگر هيچ ورزشکاری به اين موفقيت نرسيد، ۵۰۰ هزار دلار به برنده پنج مسابقه اهدا و يا بين کسانی که به اين موفقيت رسيده باشند، تقسيم خواهد شد.


حدادی که مرداد ماه سال گذشته با ۶۵ متر و ۳۶ سانتيمتر قهرمان و رکورددار آسيا شد، در آن زمان چهارمين پرتابگر ديسک جهان بود و از آن هنگام تاکنون هيچگاه از جمع هشت پرتابگر نخست دنيا جدا نشده است.

حدادی بار اول ديسک را ۶۲.۱۵ متر و بار سوم ۶۸.۸۵ متر پرتاب کرد. در پرتاب چهارم او به حد نصاب ۶۷.۳۷ متر رسيد. پرتاب پنجم ۶۸.۳۰ متر بود و پرتاب آخر خطا شد.


پس از آلنکا، رابرت هاتينگ، نايب قهرمان پرتاب ديسک جهان از آلمان با ۶۷.۷۰ متر سوم شد.


رويای طلای پکن


از المپيک ۱۹۵۶ تاکنون که برای شادروان علی باغبانباشی، دونده دوهای استقامت ايران اميد مدال می رفت، تاکنون هيچگاه دو و ميدانی ايران اين همه برای کسب اولين مدال المپيکی خود اميدوار نبوده است.


احسان حدادی، قهرمان و رکورددار پرتاب ديسک آسيا که از سوی فدراسيون بين المللی جزو هشت پرتابگر برتر جهان شناخته شده، بسيار اميدوار است که در المپيک چين نخستين مدال المپيک را برای اين رشته بدست بياورد.


حدادی که مرداد ماه سال گذشته با ۶۵ متر و ۳۶ سانتيمتر قهرمان و رکورددار آسيا شد، در آن زمان چهارمين پرتابگر ديسک جهان بود و از آن هنگام تاکنون هيچگاه از جمع هشت پرتابگر نخست دنيا جدا نشده است.


او که قهرمان جوانان جهان بود و در جام جهانی دووميدانی نيز يک گردن آويز نقره گرفته است، تا المپيک ۲۰۰۸ پکن برای حضور در ۱۶ مسابقه بين المللی از سوی فدراسيون جهانی دعوت شده است که اين خود نشان از ارزش های بالای او در ميادين جهانی دارد.


حدادی نه در همه، بلکه در چند تورنمنت از اين ميان حضور يافت تا برای رقابت های پکن آماده شود.


اين مسابقه در سطوح گراندپری، سوپر گراندپری و گلدن ليگ برگزار شد تا قهرمانان صاحب نام دو و ميدانی جهان با حضور در آنها ضمن دريافت جوايز ارزنده، خود را برای حضور در رقابت های المپيک آماده کنند، رقابت هایی که چشم تمام ورزش دوستان جهان به آن خواهد بود و اگر حدادی بتواند در آن مدال بگيرد به يکی از بزرگترين افتخارات تاريخ ورزش ايران دست يافته است.


چهار سال پيش در المپيک آتن حدادی نتوانست از مرحله مقدماتی بالا بيايد و خود دليل آن را نا آشنایی با ميدان های بزرگ دانست.


او به گزارشگر تلويزيون ايران گفت: «قبل از المپيک آتن در اصفهان به تنهایی تمرين می کردم و حتی مربی هم نداشتم. وقتی در آتن به ميدان آمدم خود را در کنار کسانی ديدم که تاکنون يا تنها خواب آنها را ديده بودم يا عکسشان را!»


اما در اين چهار سال، جوان اول دو و ميدانی ايران مربی خارجی داشته و ميدان های بسياری ديده است و در ميدان پکن اگر آماده باشد و قدری هم شانس بياورد، دور نيست که بر سينه او يک مدال خوش رنگ المپيک بدرخشد که اولين مدال المپيکی دو و ميدانی ايران در طول تاريخ ورزش مادر خواهد بود.


XS
SM
MD
LG