لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

وزير ارشاد: ما مسئول ممنوع الخروج کردن افراد نیستیم


محمد حسین صفار هرندی از مسئوليت ممنوع الخروج شدن گلشیفته فراهانی شانه خالی کرد. (عکس: AFP)
محمد حسین صفار هرندی از مسئوليت ممنوع الخروج شدن گلشیفته فراهانی شانه خالی کرد. (عکس: AFP)

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به محدودیت برای خروج گلشیفته فراهانی، هنرپیشه، از ایران اظهار داشت: ما مسئول ممنوع ‌الخروج کردن افراد نيستيم.


خبر ممنوع الخروج شدن گلشيفته فراهانی به دليل بازی او در «مجموعه دروغ ها»، فيلم تازه ريدلی اسکات، و مذاکره برای ايفای نقش در فيلم های ديگری از سينمای هاليوود؛ هنوز موضوع روز در ايران است.


به فاصله چند روز از انتشار گسترده خبر فوق، روزنامه جام جم به نقل از «يکی از بستگان نزديک» گلشيفته فراهانی ممنوع الخروج شدن وی را کتمان کرده و نوشت: «گلشيفته فراهانی از پيش از عيد نوروز و اواخر سال ۸۶ که از يک سفر خارج از کشور بازگشته، به هيچ وجه قصد خروج از کشور را نداشته و فعلا نيز قصد خروج از کشور را ندارد.»


اين روزنامه همچنين اظهارات «يکی از مسئولان فرودگاه امام که در اين زمينه اطلاعات دقيقی دارد» را نيز در اين خبر آورده بود.


به گفته اين «مسئول فرودگاه»، «گلشيفته فراهانی نه تنها ديروز بلکه در طول شش ماه گذشته نيز قصد خروج از کشور را نداشته و به هيچ وجه خبر ممنوع الخروجی او در اين فرودگاه صحيح نيست.»


در خبرها آمده بود که فراهانی به دليل عدم صدور «مجوز بازی در يک فيلم خارجی» از سوی وزارت ارشاد و همچنين احتمالا «بدحجابی» وی در فيلم «مجموعه دروغ ها» ممنوع الخروج شده است.

روزنامه «جام جم» نه نام يکی از بستگان فراهانی و نه نام اين مسئول فرودگاه را منتشر نکرد.


اين در حالی بود که رسانه های مختلف همچنان خبر را منتشر می کردند. حتی موضوع به روزنامه های خارجی هم کشيد و روزنامه فرانسوی «فيگارو» در اين باره نوشت: « آيا بايد اين گونه در نظر بگيريم که فاز جديدی در رويکرد دولتمردان جمهوری اسلامی آغاز شده است؟ گلشيفته فراهانی، ‏ستاره پر آينده سينمای ايران، از خروج از کشور و عزيمت به ايالات متحده منع شد، درحالی که او قصد داشت در اين سفر ‏يک پيشنهاد جديد برای بازی در يک فيلم هاليوودی را بررسی کند.‏»


با اين حال مقامات رسمی ايران همچنان در اين باره سکوت کردند تا اين که سرانجام محمدحسين صفار هرندی، وزير ارشاد روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی خود به اظهارنظر کوتاهی در اين باره پرداخت.


خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، در گزارش خود به نقل از صفار هرندی نوشت: «من از منشاء‌ اين خبر اطلاعی ندارم، اما بايد اعلام کنم که ما مسئول ممنوع ‌الخروج کردن افراد نيستيم.»


بدين ترتيب وزير ارشاد هم خبر فوق را تلويحا تائيد و هم از مسئوليت آن شانه خالی کرد.


در واقع اصلی ترين موضوع در خبر ممنوع الخروجی گلشيفته فراهانی به وزارت ارشاد بازمی گشت.


در خبر آمده بود که فراهانی به دليل عدم صدور «مجوز بازی در يک فيلم خارجی» از سوی وزارت ارشاد و همچنين احتمالا «بدحجابی» وی در فيلم «مجموعه دروغ ها» ممنوع الخروج شده است.


صفار هرندی صحبت خود در اين رابطه را با اين جمله به پايان می رساند: «اما من هم فضايی که در رسانه‌ها مطرح شد را ديدم و بايد اعلام کنم که در عرصه‌ فرهنگ و هنر، هر اتفاقی که موجب خدشه‌دار شدن ارزش‌های ما باشد، نبايد اتفاق بيفتند و بايد جلوی کارهای ضربه‌زننده به اين عرصه را گرفت.»


در اين سخنان نيز تلويحا وزير ارشاد مخالفت خود را با حضور گلشيفته فراهانی در فيلمی خارجی اعلام می کند و آن را موجب «خدشه دار شدن ارزش ها» می داند.


اين رويدادها نشان می دهند که موضوع ممنوع الخروج شدن گلشيفته فراهانی در محافل رسمی ايران همچنان مبهم و بی پاسخ مانده است. برخی تلاش در کتمان آن دارند، برخی به سکوت خود ادامه می دهند و برخی چون وزير ارشاد با حفظ «اصول»، دو پهلو حرف زدن ها و اعلام بی خبری خود سعی در کم کردن بار مسئوليت وزارت تحت نظر خود دارند.


محمدحسين صفار هرندی جمعه گذشته در يکی از آخرين اظهارنظرهای خود در همايش جشنواره سراسری هنری «عدالت و اميد» در تهران گفته بود: «در جمهوری اسلامی، روح حاکم فرهنگی، مضامين دينی است و در هر دولتی، هيچکس حق تغيير آن را ندارد» و ادامه داده بود: «به جرأت می گويم هيچ گاه به فردی اجازه کودتای فرهنگی داده نخواهد شد.»


به نظر می رسد که اين اظهارنظرها با گفته های امروز وی در مورد جلوگيری از «کارهای ضربه ‌زننده» به ارزش ها همخوانی گويايی دارد اما «بی اطلاعی» ايشان از ماجرای پيش آمده برای گلشيفته فراهانی چندان با اين موضع گيری ها همخوان نيست.


XS
SM
MD
LG