لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

کاشف «ال اس دی» در سن ۱۰۲ سالگی درگذشت


آلبرات هوفمان معتقد بود که از کشف وی سوء استفاده شده است.(عکس: EPA)
آلبرات هوفمان معتقد بود که از کشف وی سوء استفاده شده است.(عکس: EPA)

آلبرت هوفمان، شيميدان سوييسی که با کشف ال اس دی شهرت جهانی يافت، در سن ۱۰۲ سالگی درگذشت.


ماده ال اس دی که مهمترين کشف هوفمان بود، بر اثر يک اتفاق در سال ۱۹۴۳ کشف شد.


هنگامي که وی در حال انجام آزمايشات شيميايی بود، قطره ای از اين ماده بر روی دستش ريخت و به قول خودش حالتی مسخ کننده همراه با اندکی سرگيجه به وی دست داد تا جايی که دست از کار کردن کشيد. وقتی خود را به خانه رساند حالت مسموميت البته دلچسبی داشت و دو ساعت بعد هم اثر آن از بين رفت.


هوفمان معتقد بود که می توان از ال اس دی برای درمان بيماری های روانی از جمله شيزوفرنی استفاده کرد و اين گونه از کشف خود دفاع می کرد.


در دسامبر سال ۲۰۰۷ مقامات سوييس به يک روانشناس اجازه دادند تا آزمايشاتی را در اين باره بر روی بيمارانی که در مراحل جدی سرطان و ساير بيماری های کشنده قرار دارند انجام دهد. اگر چه اين آزمايش ها هنوز آغاز نشده اند اما در چهار دهه گذشته این نخستین بار خواهد بود که تحقيقی درباره آثار درمانی ال اس دی انجام خواهد شد.


ال اس دی خصوصا در دهه ۶۰ ميلادی و دوران اوج ظهور هيپی ها دردنيا، به عنوان يکی از متداول ترين مواد مخدر محسوب می شد و فروش آن به دليل عوارض سوئی که دارد ممنوع اعلام شد.


هوفمان خود معتقد بود که کشف وی دزديده شده و مورد سوء استفاده قرار گرفته است. بسیاری معتقدند که بخش عمده ای از موسيقی دهه ۶۰ مرهون ال اس دی است.


آقای هوفمان در سال گذشته از سوی شرکت «سينتتيک» در بریتانیا که بر اساس یک نظرسنجی صورت گرفت در صدر ليست ۱۰۰ نابغه زنده جهان قرار گرفت.


XS
SM
MD
LG