لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

«ایران برنامه ای برای عادی سازی رابطه با آمریکا ندارد»


آقای حسینی هدف از اين سفر جرج بوش به خاورمیانه را« منزوی کردن ايران» دانسته است.
آقای حسینی هدف از اين سفر جرج بوش به خاورمیانه را« منزوی کردن ايران» دانسته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران روز يکشنبه اعلام کرد که کشورش برنامه ای برای عادی سازی روابط با ايالات متحده آمريکا ندارد.



محمد علی حسينی، در گفت وگو با خبرنگاران، سياست های آمريکا را در شرايط فعلی «خصمانه» توصيف کرد و گفت: « در شرايط فعلی با توجه به ادامه سياست های خصمانه آمريکا برنامه ای برای عادی سازی روابط با آمريکا نداريم.»

اين گفته ها عملا با اشاره به آخرين سخنرانی آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی انجام شد.


آيت الله خامنه ای پنج شنبه گذشته در يک سخنرانی گفته بود: «قطع رابطه با آمريکا از سياست های اساسی ماست، البته ما هيچ گاه نگفته ايم اين رابطه تا ابد قطع خواهد بود، بلکه شرايط دولت آمريکا به گونه ای است که ايجاد اين رابطه اکنون به ضرر ملت است و طبعاً آن را دنبال نمی کنيم.»


رهبر جمهوری اسلامی ايران که حرف نهايی را در رابطه با برقراری مناسبات ميان تهران و واشينگتن می زند اظهار داشت:« روزی که رابطه با آمريکا برای ملت مفيد باشد، بنده اولين کسی خواهم بود که آن را تاييد می کنم.»


  • « در شرايط فعلی با توجه به ادامه سياست های خصمانه آمريکا برنامه ای برای عادی سازی روابط با آمريکا نداريم.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

واشينگتن روابط ديپلماتيک خود را با تهران از سال ۱۳۵۸ خورشيدی و در پی به گروگان گرفته شدن ديپلمات هايش در تهران به دست دانشجويان اسلامگرا، قطع کرد. اين ديپلمات ها که در سفارت آمريکا در تهران کار می کردند، به مدت ۴۴۴ روز در ايران، در گروگان باقی ماندند.


به رغم اظهارات تند دو طرف عليه يکديگر، در نخستين تحول جدی در اين روابط، سفيران ايران و آمريکا پس از نزديک به سه دهه در بغداد با هم ديدار کردند تا درباره مسايل امنيتی اين کشور گفت و گو کنند.


اين دور از گفت و گوها در سال گذشته ميلادی آغاز شد و تا کنون سه دوره آن برپا شده و انتظار می رود که دور چهارم آن نيز به زودی برگزار شود.


«منزوی کردن ايران»


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بخش ديگری از مصاحبه مطبوعاتی خود به سفر جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا به خاورميانه اشاره کرد و هدف از اين سفر را « منزوی کردن ايران» دانست.


وی افزود: «اگر نگاهی به سياست های آمريکا در منطقه بياندازيم می بينيم که هيچ يک از اين سياست ها موفق نبوده و موفق نخواهد شد.»


سفر جرج بوش روز چهارشنبه و از اسراييل آغاز می شود. مقصدهای بعدی، مناطق فلسطينی، کويت، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرين هستند.


به گزارش خبرگزاری ها، ديدارهای آقای بوش از منطقه با يک هدف اصلی انجام می شود و آن تلاش برای پيشبرد مذاکرات صلح ميان اعراب و اسراييل است.


موضوع ايران نيز از جمله مباحث ديگری خواهد بود که احتمالا در گفت و گوهای جرج بوش و سران خاورميانه مطرح خواهد شد.


رييس جمهوری آمريکا در آخرين سخنان خود از بار ديگر بر اهميت «مقابله با بلندپروازی های تهاجمی ايران» تاکيد کرد.


وی روز شنبه، پنجم ژانويه، و در آستانه سفر به خاورميانه از رهبران عرب خواست که از مذاکرات بين رهبران اسرائيل و فلسطين پشتيبانی کنند.


آقای بوش افزود: «صلح در خاورميانه نقش مهمی در پيروزی در مقابل گروه های تندرو ايفا می کند چرا که آنها از درگيری بين فلسطين و اسرائيل برای جذب نيرو استفاده می کنند.»


جمهوری اسلامی ایران همواره با روند صلح خاورمیانه مخالفت کرده است و آن را به سود اسراییل و به زیان گروه های اسلامگرای فلسطینی می داند.



تایید اخراج دیپلمات آلمانی


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری خود، گزارش اخراج یک دیپلمات آلمانی از ایران را تایید کرد.


ایران زمانی تصمیم به تلافی و اخراج دیپلمات آلمانی گرفت که خبر اخراج آقای «محرم علی» توسط رسانه های آلمانی افشا شد.

محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دلیل اخراج این دیپلمات آلمانی را «فعالیت های غیردیپلماتیک» خواند، ولی منابع آگاه می گویند که اقدام ایران صرفا «ماهیت تلافی جویانه» دارد.


یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز یکشنبه در گفت وگو با رادیو فردا با تایید اخراج یک دیپلمات این کشور از ایران حاضر نشد تا جزئیات بیشتری درباره این شخص و دلیل اخراج وی ارائه کند.


کارشناسان می گویند: این اقدام در حقیقت به تلافی اخراج یک دیپلمات ایرانی از آلمان انجام شده است.


وزارت امور خارجه آلمان تیر ماه گذشته یک دیپلمات ایرانی را که رسانه های آلمان نام کوچک وی را «محرم علی» اعلام کرده اند، به خاطر تلاش برای خرید تجهیزات غنی سازی اورانیوم، از این کشور اخراج کرده بود.


دو هفته پیش هفته نامه آلمانی اشپیگل گزارش مفصلی در این باره منتشر کرده بود.


در این گزارش آمده بود: دولت آلمان بر این باور است که ایران همچنان کوشش فراوانی می کند تا در کشورهای صنعتی کالاها و فن آورهایی که کاربرد نظامی دارند، تهیه کند.


به نوشته اشپیگل، «آقای محرم علی، کاردار یکی از کنسولگری های ایران در آلمان با شرکتی در ایالت بایرن تماس گرفته بود و می کوشید تجهیزاتی را برای ایران خریداری کند که بر طبق تحریم های سازمان ملل متحد و قوانین کشور آلمان صدورشان به ایران غیرمجاز محسوب می شوند.»


یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، به رادیو فردا گفت: ایران زمانی تصمیم به تلافی و اخراج دیپلمات آلمانی گرفت که خبر اخراج آقای «محرم علی» توسط رسانه های آلمانی افشا شد.


وی افزود: دیپلمات آلمانی اخراج شده از ایران یک «دیپلمات جوان» است و هیچ گونه فعالیت غیر دیپلماتیکی نداشته است.


XS
SM
MD
LG