لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

تذكر كتبى ۱۶ نماينده مجلس به محمود احمدى نژاد در باره رحيم مشايى


اسفنديار رحيم مشايى (چپ) در سال هاى اخير در اظهاراتى كه جنجال برانگيز شده است بارها خشم اصولگرايان و روحانيون بلندپايه حامى دولت محمود احمدى نژاد را برانگيخته است.
اسفنديار رحيم مشايى (چپ) در سال هاى اخير در اظهاراتى كه جنجال برانگيز شده است بارها خشم اصولگرايان و روحانيون بلندپايه حامى دولت محمود احمدى نژاد را برانگيخته است.
۱۶ نماينده مجلس شوراى اسلامى روز يكشنبه در باره آنچه سخنان «هنجار شكن» اسفنديار رحيم مشايى توصيف كردند به محمود احمدى نژاد، رييس جمهور ايران، تذكر داده و همزمان برخى نمايندگان از امضاى نامه اى خطاب به رييس دولت دهم خبر دادند.

آقاى مشايى كه علاوه بر رياست دفتر محمود احمدى نژاد بيش از ۱۵ سمت ديگر را در دولت دهم بر عهده دارد هفته گذشته در همايش ايرانيان خارج از كشور خواستار معرفى «مكتب ايران» به جاى «مكتب اسلام» شد.

۱۶ نماينده مجلس كه از اصولگرايان منتقد اسفنديار رحيم مشايى هستند در تذكر مكتوب روز يكشنبه خود به رييس جمهور ايران، خواستار «برحذر داشتن و تذكر جدى به رييس دفتر خود از طرح مسائل هنجار شكن در ابعاد دينى، فرهنگى و سياسى و همچنين اعلام برائت از مواضع قبلى شدند.»

همزمان با ارائه اين تذكر، يك عضو شوراى مركزى فراكسيون اصولگرايان مجلس اعلام كرد كه بيش از يكصد نماينده مجلس با امضاى نامه اى خواستار «تذكر رييس جمهور به مسئول دفترش» شده اند.

ولى اسماعيلى به خبرگزارى مهر گفته است كه «حدود ۲۰ نماينده» در جلسه اى، در باره اظهارات اسفنديار رحيم مشايى با رييس جمهور صحبت كردند ولى اين جلسه «نتيجه نداد» و «مجددا شاهد اظهار نظرهايى از مشايى بوديم كه موجب حساسيت در جامعه شده است.»

از سوى ديگر، غلامرضا مصباحى مقدم، نماينده تهران كه از اصولگرايان منتقد دولت محمود احمدى نژاد است گفته است: «بهتر است رييس جمهور به مشايى تذكر بدهد كه پايش را از گليمش درازتر نكند و در عرصه هايى كه نبايد وارد شود وارد نشود و براى دولت مسئله نيافريند.»

اسفنديار رحيم مشايى در سال هاى اخير در اظهاراتى كه جنجال برانگيز شده است بارها خشم اصولگرايان و روحانيون بلندپايه حامى دولت محمود احمدى نژاد را برانگيخته است.

يكى از مهمترين جنجال هاى وى، «اظهار دوستى با مردم اسرائيل» بود كه در تيرماه سال ۱۳۸۷ در اين باره گفت: «اين جمله را به افتخار اعلام مى كنم كه مردم ايران به هيچ وجه دشمن پذير نيستند و در ميان مردم دنيا، دشمنى ندارند. مردم ما با همه مردم دنيا دوست هستند، حتى با مردم اسراييل.»

آقاى رحيم مشايى در يكسال گذشته اظهار نظرهاى ديگرى كه پر سر و صدا بوده است را بيان كرد و هفته پيش در اختتاميه همايش ايرانيان خارج از كشور در تهران، گفت كه « از مكتب اسلام دريافت‌هاى متنوعى وجود دارد اما دريافت ما از حقيقت ايران و حقيقت اسلام، مكتب ايران است و ما بايد از اين به بعد مكتب ايران را به دنيا معرفى كنيم.»

اين سخنان با واكنش تند آيت الله محمد تقى مصباح يزدى كه از وى به عنوان «پدر معنوى دولت احمدى نژاد» ياد مى شود، سيد حسن فيروزآبادى، رييس ستاد كل نيروهاى مسلح و آيت الله محمد يزدى، دبير جامعه مدرسين حوزه علميه قم روبرو شد.

با اين حال، محمود احمدى نژاد با دفاع از سخنان رييس دفتر خود گفت كه به اسفنديار رحيم مشايى «اعتماد كامل» دارد.

به رغم گسترش انتقادهاى اصولگرايان از اظهارات اسفنديار رحيم مشايى، آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى ايران هنوز واكنش علنى به اين سخنان نشان نداده است.

اين در حالى است كه رهبر ايران دستكم در دو مورد «اظهار دوستى با مردم اسرائيل» و انتصاب اسفنديار رحيم مشايى به عنوان معاون اول رييس جمهورى در سال گذشته، به اين رويدادها واكنش صريحى نشان داد و از موضع اصولگرايان مخالف رييس دفتر محمود احمدى نژاد حمايت كرد.
XS
SM
MD
LG