لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

ايران حمله خشونت آمیز به کارکنان سفارت فرانسه در تهران را رد کرد


سفارت فرانسه در تهران
سفارت فرانسه در تهران
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه حمله خشونت آمیز نيروهای امنيتی به کارکنان سفارت فرانسه در تهران را تکذيب کرد و گفت که موضوع هم اکنون حل و فصل شده است.

فرانسه روز سه شنبه اعلام کرد که کارکنان سفارت اين کشور در تهران از سوی ماموران امنيتی هدف «اقدام های خشن غير قابل قبولی» قرار گرفته اند. وزارت امور خارجه فرانسه می گويد که در واکنش به اقدام ها سفير جمهوری اسلامی ايران در پاريس را احضار کرده است.

اعتراض فرانسه در حالی صورت می گيرد که رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ايران، هر گونه اقدام عليه کارکنان سفارت فرانسه را رد کرده و گفته است: «هيچ خشونتی صورت نگرفته است... و پليس ديپلماتيک تنها در باره حضور برخی از مهمانان در يک مراسم به سفارت فرانسه تذکر داده است.»

اين مقام ايرانی به شبکه انگليسی زبان «پرس تی وی» وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ايران گفته است: «اين موضوع هم اکنون حل و فصل شده است.»

يک مقام‌ فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفته ‌است: ميهمانان فرانسوی و ايرانی که برای شنيدن موسيقی ايرانی به منزل برنار پولِتی، سفير فرانسه در تهران، دعوت شده‌ بودند «توسط مأموران ناشناس امنيتی» بازداشت شده و يکی از کارکنان سفارت فرانسه نيز از سوی اين مأموران «به صورت خشونت ‌آميزی تهديد شده ‌است.»

وزارت امور خارجه فرانسه نيز با انتشار بيانيه ‌ای در اين زمينه گفته است که « روز ۱۴ نوامبر، حوادث فوق‌العاده جدی در ورودی منزل سفير در تهران روی داده ‌است.»

اين بيانيه می‌ افزايد: «ورودی منزل وی توسط مأموران ناشناس امنيتی مسدود شد و اين مأموران اعمال غير قابل قبول خشونت ‌آميزی را عليه کارکنان ديپلماتيک فرانسوی انجام دادند.»

روابط ايران و فرانسه در سال های اخير و به دليل اختلافات عميق دو کشور بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و مسائل حقوق بشر در ايران به تيرگی گراييده است.

مقام های ايران بارها کشورهای غربی را به دخالت در امور داخلی ايران و جاسوسی متهم کرده اند و برخی از اتباع خارجی را در جريان نا آرامی های پس از انتخابات دهم رياست جمهوری بازداشت کردند.

ماه گذشته، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به اتباع ايرانی هشدار داد تا از انجام سفرهای غير ضروری به فرانسه خوددداری کنند و دليل آن را نا امنی در اين کشور عنوان کرد.

فرانسه از جمله کشورهای غربی است که موضع سختگيرانه ای درباره برنامه اتمی ايران اتخاذ کرده و رويداد اخير زمانی رخ می دهد که گروه پنج به علاوه يک در تلاش است تا ايران را به پای ميز مذاکره بکشاند.
XS
SM
MD
LG