لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

فرانسه: اعضای ۱+۵ درباره به روز شدن پيشنهاد هسته ای به ايران اختلاف نظر ندارند


راکتور تحقیقاتی تهران
راکتور تحقیقاتی تهران
سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه اعلام کرده است که اعضای گروه ۱+۵ بر سر به روز شدن پيشنهاد مبادله هسته ای برای تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران اتفاق نظر دارند.

کريستين فاژ، سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه می گويد:« بين شش کشور (بريتانيا، فرانسه، آمريکا، چين، روسيه به همراه آلمان گروه ۱+۵) در خصوص به روز شدن پيشنهادی که در پاييز سال ۲۰۰۹ به ايران ارائه شد، اختلاف نظری وجود ندارد و در اصول و پارامترهای اين به روز شدن نیز اختلاف نظری وجود ندارد.»

نمايندگان کشورهای آمريکا، روسيه و فرانسه به همراه آژانس بين المللی انرژی اتمی اکتبر سال گذشته در وين به جمهوری اسلامی پيشنهاد کردند تا در ازای انتقال ۱۲۰۰ کيلوگرم اورنيوم غنی شده با غنای کم ايران به روسيه و سپس فرانسه، سوخت اتمی مورد نياز راکتور اتمی تهران را دريافت کند. ايران ابتدا «موافقت اصولی» خود با اين پيشنهاد را اعلام کرد اما بعدا آن را رد کرد.

ايران از سال گذشته تاکنون ميزان ذخيره اورانيوم غنی شده خود را افزايش داده است و مقامات فرانسه می گويند گروه ۱+۵ پيشنهاد خود در اين زمينه را به روز می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، همچنين درباره به روز کردن اين پيشنهاد گفته است که اين يک مساله «رياضی» است به دليل اين که سانتريفيوژ ها کار می کنند، پس اين پيشنهاد نيز به روز شدن نياز دارد.

روزنامه آمريکايی نيويورک‌تايمز اخيرا خود گزارش داده بود که گروه ۱+۵ بسته پيشنهادی تازه‌ای را برای مبادله اورانيوم غنی شده با سوخت اتمی مورد نياز رآکتور تحقيقاتی تهران آماده کرده‌اند که بر اساس آن ايران بايد حدود دو هزار کيلوگرم از اورانيوم با غنای پایین خود را به خارج از کشور منتقل کند.

روزنامه فرانسوی لوموند نیز روز پنجشنبه گزارش داده است که آمريکا علاوه بر ۱۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم غنی شده برای تامين سوخت راکتور تحقيقاتی تهران، خواستار انتقال ۲۰۰۰ کيلوگرم اورانيوم غنی شده با غنای کم به روسيه برای تامين سوخت نيروگاه اتمی بوشهر است.

لوموند اضافه کرده است که لندن و پاريس با اين پيشنهاد مخالفت کرده اند چرا که ممکن است نفس پذيرش اين مساله به فعاليت های غنی سازی در ايران مشروعيت ببخشد.

به رغم اين گزارش، آمريکا و فرانسه هیچکدام وجود چنين پيشنهادی را که مرتبط با تأمین سوخت رآکتور بوشهر باشد، تأیید یا تکذیب نکرده‌اند و در مورد اختلاف نظر در این مورد نیز موضع‌گیری نکرده‌اند.

در همين زمينه، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، روز جمعه با اشاره به خبرهای منتشر شده در رسانه های غربی در مورد بسته جديد پيشنهادی گروه ۱+۵ در مورد تبادل سوخت، آن را يک بازی تبليغاتی- رسانه‌ای خواند.

قرار است در نشست آتی سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا که نمايندگی گروه ۱+۵ را برعهده دارد، در مورد مناقشه هسته ای ايران مذاکره کنند.

ولی تاکنون زمان، مکان و موضوعات اين مذاکرات توافقی بين دو طرف حاصل نشده است.

طی هفته های های اخير سعيد جليلی و کاترين اشتون طی نامه هايی آمادگی خود را برای برگزاری این مذاکرات اعلام کرده اند. کاترين اشتون پيشتر پيشنهاد کرده بود که اين مذاکرات در روزهای ۲۴ تا ۲۶ آبان ماه برگزار شود و ايران نيز اعلام کرده است در هرزمانی پس از ۱۹ آبان برای مذاکره آمادگی دارد.

منوچهر متکی همچنين روز جمعه گفته است که تهران پيشنهادی جديدی برای مبادله سوخت دريافت نکرده است.

وزير امور خارجه ايران همچنين تصريح کره است در صورتی که گروه وين (فرانسه، روسيه، آمريکا و اژانس) به دنبال مبادله سوخت نباشد، «نيازمند اين تبادل نيستيم، زيرا جمهوری اسلامی ايران در حال طی کردن مسير خود است».

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی است. ايران با رد اين اتهام می گويند برنامه هسته ای اين کشور برای تامين انرژی است.
XS
SM
MD
LG