لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

ايران: سخت کردن شرايط مبادله سوخت، بهانه ای برای حاضر نشدن در مذاکره است


علی اصغر سلطانيه، نماينده جمهوری اسلامی ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت که درخواست ارسال مقادير بيشتری از اورانيوم ايران به خارجا از کشور، نوعی بهانه برای حاضر نشدن در ميز مذاکره است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، آقای سلطانيه گفت:« وقتی ما به سوخت بيش‌تری نياز نداريم مضحک است که درخواست شود مقادير بيش‌تری اورانيوم با غنای پايين را به خارج از کشور بفرستيم.» وی گفت:« اين درخواست را فقط می‌توان به عنوان بهانه‌ای برای نيامدن بر سر ميز مذاکره تفسير کرد.»

روزنامه نيويورک تايمز هفته پيش گزارش داده بود که ايالات متحده و متحدان اروپايی‌اش بسته پيشنهادی تازه‌ای را برای مبادله اورانيوم غنی شده با سوخت اتمی مورد نياز رآکتور تحقيقاتی تهران آماده کرده‌اند که بر اساس آن ايران بايد حدود دو هزار کيلوگرم (دو تن) از اورانيوم کمتر غنی‌شده خود را به خارج از کشور منتقل کند.

ايالات متحده و متحدانش اميدوارند با خروج اين ميزان اورانيوم غنی شده از ايران، از استفاده احتمالی از اين مواد هسته‌ای برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی جلوگيری کنند.

ميزان اورانيوم کمتر غنی‌شده ايران که بايد در چارچوب پيشنهاد تازه کشورهای غربی از ايران خارج شود، حدود ۸۰۰ کيلوگرم بيشتر از ميزان در نظر گرفته شده در پيشنهاد قبلی اين کشورها به جمهوری اسلامی است که در نهايت از سوی تهران رد شد.

آقای سلطانيه همچنين گفته است ايران قصد توليد سلاح اتمی ندارد و ساخت بمب اتمی يک اشتباه استراتژيک برای تهران محسوب می‌شود.

وی افزود: «ما هرگز اين اشتباه استراتژيک را مرتکب نخواهيم شد و بدون سلاح اتمی هم به قدرتمندی کشورهای مجهز به کلاهک هسته ای هستيم.»

غرب به فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی مظنون است و آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می داند. تهران اما می گويد به دنبال بمب اتمی نيست و به دنبال توليد برق است.
رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد هم گفته بود چنانچه جمهوری اسلامی به دنبال لغو تحريم‌های اعمال شده عليه ايران است، بايد شرايط سخت‌تری را برای مبادله سوخت هسته‌ای برآورده کند.

رابرت گيبس علت سخت‌تر شدن شرايط مبادله سوخت هسته‌ای با جمهوری اسلامی را ادامه فرايند غنی‌سازی اورانيوم در ايران از زمان برگزاری آخرين دور گفت و گوها ميان اين کشور و نمايندگان کشورهای گروه پنج بعلاوه يک اعلام کرده است.

وی در اين باره گفته است: «آنها (ايرانی‌ها) در چارچوب اقدامات يک‌جانبه خود غنی‌سازی اورانيوم را گسترش داده‌اند.»

سخنگوی کاخ سفيد همچنين افزوده است: «آنها برای عمل به تعهدات خود و نيز برای لغو تحريم‌ها بايد مسئوليت سنگينی برعهده گيرند،» ‌مسئوليتی که به گفته وی هر روز که می‌گذرد، به دليل تاثير تحريم‌ها بر اقتصاد ايران سنگين‌تر هم می‌شود.

نيويورک تايمز به نقل از يک مقام ارشد آمريکايی نوشته است که اين پيشنهاد نشان خواهد داد که طرف ايرانی آماده مذاکره است يا اينکه از اين کار طفره خواهد رفت.

اين مقام آمريکايی که به دليل خاتمه نيافتن مذاکرات آمريکا و اروپا بر سر بسته جديد حاضر به افشای نام خود نبود، افزوده است که غرب بايد ايران را متقاعد کند که در صورتی که شروع به حرکت نکند «شرايط بدتر می‌شود، نه بهتر.»

با قبول رسمی ايران برای گفت وگوهای اتمی، قرار است طی دو هفته آينده، مذاکرات از سرگرفته شود.
XS
SM
MD
LG