لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

الگوى درمانی ايران براى ساكنان فقير مى سى سى پى آمریکا


یک خانه بهداشت در روستایی در ایران.
یک خانه بهداشت در روستایی در ایران.
موسسه غيرانتفاعى و غير سياسى «AARP» در بولتن خبرى خود شرحى دارد از به كارگيرى برخى از روش هاى جديد گسترش شبكه بهداشت در ميان مناطق فقير نشين و روستايى ايالت مى سى سى پى آمريكا كه از الگوى بهداشت و درمان در مناطق روستايى و دورافتاده ايران الهام گرفته است.

هدف اين سازمان که بيش از ۵۰ سال از عمر آن می گذرد ارائه كمك هاى گوناگون به خصوص در زمينه بهداشت و سلامتى براى افراد بالاى ۵۰ سال است.

در اين مقاله که به قلم جوئل كى بورن، از نويسندگان مجله نشنال جئوگرافيك نوشته شده است ابتدا فضايى از وضعيت زندگى در دلتاى رودخانه مى سى سى پى در جنوب آمريكا ارائه مى شود.

نويسنده توضيح مى دهد كه شهرهاى كوچك و روستاهاى دور افتاده مى سى سى پى كه اتفاقا اكثر آنها پيرو كليساى باپتيست هستند محل عجيبى براى وقوع يك انقلاب در عرصه بهزيستى است به خصوص كه الگوى اين تحول از جمهورى اسلامى ايران الهام گرفته است.

ايالت مى سى سى پى از نظر سطح بهداشت و درمان بدترين وضعيت را در كل آمريكا دارد. جلگه هاى گرم و مرطوب اين منطقه كه بخش اعظم جمعيت آن را همواره سياهپوستان تشكيل داده اند زادگاه موسيقى «سول» است. اما اكنون جسم و روح اين منطقه از نارسايى ها و بيمارهاى گوناگون رنج مى برد.

به عنوان مثال ميزان ابتلاء به بيماري هاى قند و يا چاقى مفرط و همين طور مرگ و مير كودكان در اين منطقه بيش از هر نقطه ديگرى در آمريكا است.

به گفته يكى از پزشكان آمريكايى، سیستم «خانه هاى بهداشت» ايرانى به خوبى فولكس واگن آلمانى كار مى كند و جان سخت است.
با وجود صرف ميليون ها دلار و اجراى طرح هاى مختلف در سه دهه اخير هيچ بهبود چشمگيرى در وضعيت بهداشت اين منطقه ايجاد نشده است. تا اينكه به ابتكار يك دكتر ايرانى گروهى از پزشكان دلسوز منطقه دلتاى مى سى سى پى براى بررسى و آموختن در مورد تجربه گسترش بهداشت در مناطق روستايى به ايران مى روند.

دكتر محمد شهبازى، رييس بخش بهداشت محيط در دانشگاه ايالتی مى سى سى پى زاده استان فارس است. به همت وى و با موافقت وزارت بهداشت ايران و تاييد انستيتو ملى بهداشت آمريكا گروهى از پزشكان آمريكايى به ايران سفر كرده و از نزديك با تجربه «خانه هاى بهداشت» كه شبكه ارائه خدمات بهزيستى در مناطق روستايى است آشنا مى شوند.

در سى سال گذشته شبكه خانه هاى بهداشت در ايران بسيار موفق بوده اند به عنوان مثال ميزان مرگ و مير كودكان طى اين مدت ده برابر كاهش يافته است.

به گفته يكى از پزشكان آمريكايى، سيستم «خانه هاى بهداشت» ايرانى به خوبى فولكس واگن آلمانى كار مى كند و جان سخت است.

وى مى افزايد:«آمريكا با ايران مشكل سياسى دارد ولى اين به آن معنا نيست كه ما نمى توانيم از دستاوردهاى علمى و پزشكى ايران استفاده كنيم.»

خانه هاى بهداشت در ايران به خوبى با شبكه هاى بهداشت منطقه اى و سپس بيمارستان هاى بزرگ استانى گره خورده اند.

به گفته محمد شهبازى، اين سيستم ايران بايد در آمريكا با فرهنگ و سيستم بهداشتى اين كشور انطباق داده شود. ولى در هر دو كشور هدف از اين سيستم ارائه كمك هاى پزشكى و آموزش هاى بهزيستى در سطوح اوليه و پيشگيرانه است تا با اين روش قبل از رسيدن بيماري ها به مرحله بغرنج بتوان از وجود آن مطلع شده و كار درمان را شروع كرد.

يك چنين سيستمى ابتدا بايد در ميان ساكنان فقير روستاهاى دورافتاده اين منطقه جا بيافتد. بسيارى از اهالى مناطق مى سى سى پى بيمه درمانى خصوصى ندارند و به همين خاطر به ندرت به دكتر و بيمارستان مراجعه مى كنند.

اكنون پزشكان آمريكايى مسئول اين طرح با كمك دكتر محمد شهبازى با شيوه هاى فرهنگى رايج در اين منطقه مثل دعا و آواز سعى مى كنند مردم را با طرح جديد آشنا كنند.

افراد داوطلب در اجتماعات محلى و روزهاى دعا در كليسا با مردم در مورد اين شبكه بهداشت صحبت مى كنند. بسيارى از آنها حتى نام ايران را هم نشنيده اند ولى همه مى گويند اگر كمكى به ما برسد و حال ما خوب شود فرقى نمى كند كه اين كمك از كجا آمده است.

گروهى از پزشكان و فارغ التحصيلان دانشگاه پزشكى كه براى كسب تجربه به دانشگاه پزشكى شيراز رفته اند از تجربه خود خاطره خوبى دارند.

يكى از آنها تاكيد مى كند كه عامل مهم در موفقيت اين سيستم ارتباط نزديك با مردم است.

او مى افزايد كه اين الگو بسيار كارآمد و عالى است و اميدوار است كه به خوبى در مناطق دورافتاده و روستايى ايالت مى سى سى پى تثبيت شود.
XS
SM
MD
LG