لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

متكى: گفت و گوى ايران و آمريكا در نشست اول اكتبر «مستقيم» نيست


منوچهر متكى به خبرنگاران در تهران گفت كه براى تعيين محل نشست با گروه پنج به علاوه یک، رايزنى ها در جريان است.
منوچهر متكى به خبرنگاران در تهران گفت كه براى تعيين محل نشست با گروه پنج به علاوه یک، رايزنى ها در جريان است.
وزير امور خارجه ايران مى گويد كه گفت و گوى ايران با آمريكا در نشست گروه پنج به علاوه يك مستقيم نيست و یک مقام فرانسوی نیز از لزوم تعیین ضرب الاجل علیه تهران سخن گفته است.

منوچهر متكى عصر چهارشنبه به خبرنگاران در تهران گفت كه براى تعيين محل نشست، رايزنى ها در جريان است.

پيشتر خاوير سولانا، مسئول امور سياست خارجى اتحاديه اروپا اعلام كرده بود كه گفت و گوها احتمالا در تركيه انجام خواهد شد.

وزير امور خارجه جمهورى اسلامى در پاسخ به پرسشى در باره حضور نيكلاس برنز به عنوان نماينده آمريكا در نشست آتى با ايران گفت: اين گفت و گو مستقيم نيست و در واقع ۶+۱ است. آنها نيز مستقيم بر سر ميز هستند و در مورد مطالب و موضوعات مختلف بحث و بررسى صورت مى گيرد. نمايندگان جمهورى اسلامى ايران قرار است كه روز اول اكتبر با همتايان خود در گروه ۵+۱ كه برنامه اتمى اين كشور را دنبال مى كنند گفت و گو كنند تا براى مذاكرات احتمالى آينده برنامه ريزى شود.

كشورهاى عضو اين گروه شامل آمريكا، روسيه، فرانسه، بريتانيا و چين همراه با آلمان به ايران بسته اى حاوى مشوق هاى اقتصادى و سياسى داده اند تا در ازاى آن، تهران برنامه غنى سازى اورانيوم را به حال تعليق در آورد.

اين گروه مى گويد كه منتظر پاسخ ايران به اين بسته هستند. جمهورى اسلامى نيز در مقابل بسته اى پيشنهاد كرده است كه به گفته آن، پيشنهادهايى براى حل چالش هاى جهانى است.

منوچهر متكى در بخش ديگرى از سخنان خود به اين بسته اشاره كرد و گفت: بحث در مورد رسيدن به چارچوبى بر اساس بسته پيشنهادى كه ارائه داديم، است و اميدواريم به چارچوب مناسبى جهت گفت و گو برسيم.

مقام هاى ايرانى پيشتر هر گونه مذاكره بر سر برنامه هسته اى جمهورى اسلامى و آنچه كه حق ايران براى دستيابى به انرژى اتمى خوانده شده، را رد كرده اند.

در همين حال، يك مقام فرانسوى كه نخواست نامش فاش شود روز چهارشنبه اظهار داشت: در صورتى كه مذاكرات با ايران در اول اكتبر به نتيجه نرسد، پاريس شركاى خود را وادار به تعيين جدول زمانى سختگيرانه اى در زمينه اعمال تحريم ها عليه ايران خواهد كرد.

اين مقام به خبرگزارى فرانسه گفته است: «در مسير حل مشكل ايران، ما خواستار زمان بندى شده ايم كه در صورت شكست مذاكرات با ايران براى پاسخگويى اين كشور، ابتدا به ايران هشدار داده و سپس ضرب الاجلى تعيين شود.»

به گفته وى، اگر در دوره ضرب الاجل باز ايران پاسخ ندهد آن زمان بايد تحريم ها عليه اين كشور اعمال شود.

كشورهاى عضو گروه پنج به علاوه يك تا كنون با ارائه سه قطعنامه به شوراى امنيت سازمان ملل، تحريم هايى عليه تهران اعمال كرده اند و خواستار توقف فعاليت غنى سازى اورانيوم شده اند.

ايران اين قطعنامه ها را ناديده گرفته و تعداد سانتريفوژهاى غنى سازى خود را افزايش داده است.

از سوى ديگر، قطعنامه پيشنهادى ايران براى ممنوعيت حمله به تاسيسات هسته اى كشورهاى عضو آژانس، روز چهارشنبه در كنفرانس عمومى اين نهاد وابسته به سازمان ملل رد شد.

گزارش ها حاكى است كه به اين موضوع تنها در بيانيه پايانى كنفرانس عمومى آژانس بين المللى انرژى اتمى اشاره خواهد شد.
XS
SM
MD
LG