لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۴

«ممنوع شدن برگزارى مراسم ترحيم برای آيت الله منتظرى»؛ پلیس در زنجان با مردم درگیر شد


عکس پارچه نوشته ای که به گفته سایت پارلمان نیوز از سوی نیروی انتظامی در کاشان نصب شده است.
عکس پارچه نوشته ای که به گفته سایت پارلمان نیوز از سوی نیروی انتظامی در کاشان نصب شده است.
سايت هاى نزديك به اصلاح طلبان گزارش داده اند كه شوراى عالى امنيت ملى ايران برگزارى هر گونه مراسم ترحيم براى آيت الله منتظرى در شهرهاى ايران به جز قم و نجف آباد را ممنوع كرده و تلاش برای برگزارى مراسم بزرگداشت اين مرجع تقليد در شهر زنجان به خشونت کشیده شده است.

در روزهاى اخير و به دنبال برگزارى مراسم تشييع پيكر آيت الله منتظرى در قم و همچنين مراسم ختم در اصفهان و نجف آباد درگيرى هاى زيادى ميان معترضان و نيروهاى امنيتى و لباس شخصى ها روى داده است و بيش از ۵۰ نفر نيز بازداشت شده اند.

گزارش ها حاكى است كه مراسم مشابهى سه شنبه شب در كاشان برگزار شد و آن گونه كه سايت «پارلمان نيوز»، ارگان جناح اقليت مجلس، مى گويد : «اين مراسم توسط بيت آيت الله خراسانى در مسجد شامخى بر گزار شد كه على رغم اطلاع رسانى دير هنگام با استقبال گسترده مردم كاشان مواجه شد.»

با اين حال برگزارى مراسم ديگرى براى آيت الله منتظرى در مسجد الحسين (مير نشانه) كاشان با ممانعت نيروى انتظامى روبرو شد و به گزارش پارلمان نيوز، مسئولان انتظامى و امنيتى با سازماندهى صورت گرفته با نصب پارچه نوشته ‌اى در مسجد به دست‌ اندركاران برگزارى اين مراسم تذكر دادند كه «برابر اعلام شوراى عالى امنيت ملى غير از قم و نجف آباد، برگزارى هرگونه جلسه در سراسر كشور براى آقاى منتظرى ممنوع است.»

اين سايت خبرى عكس پارچه نوشته «نيروى انتظامى» را نيز در پايگاه خود قرار داده است.

بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران در حالی صادر شده است که خانواده آیت الله منتظری اعلام کرده اند که به دلیل نگرانی از آسیب زدن به مردم، مراسم هفتم و چهلم وی را در قم لغو کرده اند.

درگيرى ها در زنجان

از سوى ديگر، نيروهاى امنيتى ايران روز پنجشنبه از برگزارى مراسم ختم دیگری برای آيت الله منتظرى در شهر زنجان جلوگيرى كردند.

اين مراسم قرار بود كه از ساعت سه عصر و به دعوت آيت الله بيات زنجانى از مراجع نزديك به اصلاح طلبان برگزار شود ولى بر اساس گزارش يك شاهد عينى، در ساعت ياد شده «ماموران درب مسجد جامع شهر زنجان كه در مركز شهر قرار دارد را بسته بودند و هيچ كسى را داخل مسجد راه نمى دادند.»

وى با بيان اينكه گارد ويژه در مقابل مسجد مستقر شده بود، افزود: مردم كم كم جمع شدند و شعار «يا حسين، مير حسين» و «عزا عزاست امروز، جنبش سبز ايران صاحب عزاست امروز» را سر دادند.

اين شاعد عينى گفت: با مداخله پليس ضد شورش، درگيرى و زد خورد شديدى ميان معترضان و پليس رخ داد. زمانى كه قرار بود افراد دستگير شوند مردم با هجوم سعى مى كردند كه آنها را آزاد كنند و پليس چند بار ناچار شد كه آنها را رها كند.

وى اظهار داشت: بين سبزه ميدان و خيابان انقلاب زنجان كه مركز شهر است كماكان درگيرى هاى پراكنده ميان مردم و نيروى انتظامى صورت مى گيرد و شايد بيش از دو يا سه هزار نفر در طول اين خيابان حضور دارند و پليس اجازه تجمع به آنها را نمى دهد.

اين شاهد عينى مى گويد كه خودش ديده است پليس چند نفر را بازداشت كرد و احتمال مى رود شمار دستگير شدگان بالاتر رود.

برخى گزارش هاى شنوندگان راديو فردا نيز حاكى است كه از روز چهارشنبه اينترنت در شهر زنجان به طور كامل قطع شده است و روز پنجشنبه برخى ادارات و بانك ها بدون اينترنت مشغول انجام كار بودند.

«راه اندازى ستاد مراسم آيت الله منتظرى»

آيت الله حسينعلى منتظرى از مخالفان برجسته مقام هاى جمهورى اسلامى ايران روز ۲۸ آذرماه در قم درگذشت و به گفته سايت هاى اصلاح طلبان، در مراسم تشييع پيكر او صدها هزار نفر شركت كردند.

درگذشت اين مرجع تقليد به آغاز موج تازه اى از اعتراض هاى گسترده پس از انتخابات دهم رياست جمهورى منجر شده است كه عليه سياست هاى دولت و رهبر جمهورى اسلامى صورت مى گيرد.

درگيرى هاى روز چهارشنبه در اصفهان يكى از شديدترين برخوردهاى مربوط به برگزارى مراسم درگذشت آيت الله منتظرى بود كه در رسانه هاى جهانى بازتاب گسترده اى داشت.

نيروهاى دولتى و لباس شخصى ها براى جلوگيرى از مراسمى كه قرار بود به دعوت آيت الله طاهرى اصفهانى، امام جمعه سابق اصفهان، برگزار شود با استفاده از باتوم، گاز فلفل و گاز اشك‌ آور به مردم حمله كردند.

در همين حال، سايت راه سبز ايران (جرس) روز پنجشنبه خبر داده است كه «ستاد برگزارى مراسم ترحيم و بزرگداشت آيت الله العظمى منتظرى» اعلام موجوديت كرده است.

اين ستاد كه اطلاعاتى در باره پايه گذاران آن منتشر نشده است اقدام هاى حكومت ايران در جلوگيرى از مراسم بزرگداشت آيت الله منتظرى را «شرم آور» دانسته و از هواداران اين مرجع تقليد خواسته است تا «از روز ۲۹ آذر ماه به مدت چهل روز مراسم ترحيم، سوم، هفتم، چهلم و بزرگداشت سامان دهند.»

به گفته اين ستاد، «راهپيمايى هاى تاسوعا و عاشورا» نيز به بزرگداشت آيت الله العظمى منتظرى اختصاص خواهد يافت.

درگذشت آيت الله منتظرى با آغاز ماه محرم و بزرگداشت كشته شدن حسين بن على، امام سوم شيعيان، مصادف شده است و در روزهاى اخير فرماندهان نيروى انتظامى به شدت به مخالفان هشدار داده اند كه با هر گونه اعتراضى در اين روزها برخورد خواهند كرد.
XS
SM
MD
LG