لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۱

ایران: ملک عبدالله در قبال بحران غزه موضعگیری کند


محمود احمدى نژاد روز پنجشنبه در كنفرانس خبرى خود بار ديگر به موضوع غزه پرداخت و آمريكا و بريتانيا را در حوادث اين منطقه مقصر دانست. (عکس: AFP)
محمود احمدى نژاد روز پنجشنبه در كنفرانس خبرى خود بار ديگر به موضوع غزه پرداخت و آمريكا و بريتانيا را در حوادث اين منطقه مقصر دانست. (عکس: AFP)

محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى اسلامى ايران، در نامه اى خطاب به پادشاه عربستان خواستار شكستن «سكوت» وى در باره حمله اسرائيل به غزه شد.

اين مقام ايرانى در نامه خود خطاب به ملك عبدالله نوشته است: «در برابر اين حوادث سهمگين و آدمكشى آشكار و قتل عام فرزندان خودتان و پاره هاى تن امت اسلامى در غزه قفل سكوت را بشكنيد و صريحا اعلام موضع كنيد.»

آقاى احمدى نژاد در نامه خود از «برخى دولت هاى منطقه اسلامى و عربى» انتقاد كرده است كه «به هر دليل و نيت با سكوت و يا لبخند رضايت، اين نسل كشى كم نظير را تحمل يا حمايت مى كنند.»

از زمان شروع حملات اسرائيل به نوار غزه براى جلوگيرى از پرتاب راكت به خاك اين كشور، رسانه هاى دولتى و مقام هاى جمهورى اسلامى به شدت عليه اين اقدام موضعگيرى كرده و «كشتار زنان و كودكان» را محكوم كرده اند.

گروه هاى دانشجويى نزديك به دولت همچنين كشورهاى عربى و به ويژه مصر و عربستان را مورد انتقاد شديد قرار داده و آنها را به دست داشتن در آنچه «جنايات اسرائيل» خوانده اند متهم كرده اند.

رييس جمهورى ايران در نامه خود اظهار اميدوارى كرده است كه پادشاه عربستان با اعلام موضعگيرى خود، «باقيمانده اميد قدرت هاى فاسد در ايجاد تفرقه در جبهه اسلامى را به ياس كامل مبدل سازد.»

درگيرى هاى سه هفته گذشته در نوار غزه تاكنون نزديك به يك هزار و ۷۰ كشته و بيش از پنج هزار نفر زخمى بر جاى گذاشته است.

عربستان روز پنجشنبه ميزبان كشورهاى عضو سازمان همكارى خليج فارس بود تا در باره تحولات نوار غزه به رايزنى بپردازند.

محمود احمدی نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگارى درباره استفاده از سلاح نفت براى مقابله با اسرائيل گفت: «اين پيشنهاد خوب است و اگر كشورهاى عربى همكارى كنند امكانپذير است ... اما فعلا چنين چيزى در دستور كار نيست.»

اين كشور در گذشته حملات اسرائيل به مناطق فلسطينى را محكوم كرده ولى در عين حال گروه حماس را به دليل دادن بهانه به دست تل آويو براى انجام حملات خود نيز مقصر دانسته است.

اغلب كشورهاى عربى از گروه فتح به رهبرى محمود عباس حمايت مى كنند كه گروه حماس در سال ۲۰۰۷ با كنترل كامل نوار غزه اعضای این جنبش را از اين منطقه بيرون كرد.

استفاده از سلاح نفت


محمود احمدى نژاد روز پنجشنبه در كنفرانس خبرى خود بار ديگر به موضوع غزه پرداخت و آمريكا و بريتانيا را در حوادث اين منطقه مقصر دانست.

وى در پاسخ به پرسش خبرنگارى درباره استفاده از سلاح نفت براى مقابله با اسرائيل گفت: «اين پيشنهاد خوب است و اگر كشورهاى عربى همكارى كنند امكانپذير است ... اما فعلا چنين چيزى در دستور كار نيست.»

ايران كه چهارمين صادر كننده بزرگ نفت در جهان است در گذشته از لزوم استفاده از سلاح نفت براى مقابله با دشمنان اين كشور سخن گفته بود.

يك دستيار آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، روز چهارشنبه گفت كه نفت مى تواند به عنوان سلاح عليه اسرائيل، آمريكا و متحدان آن مورد استفاده قرار گيرد. فراخوان وى ده روز پس از پيشنهاد مشابه اى از سوى يك مقام نظامى ايران ابراز شد.

اما عربستان كه بزرگترين توليد كننده نفت در اوپك به شمار مى رود هفته پيش پيشنهاد مقام نظامى ايران را رد كرد.

در همين حال، على لاريجانى، رييس مجلس شوراى اسلامى ايران نيز پس از سفر به تركيه براى بحث در باره تحولات نوار غزه گفت: در حال نزديك شدن به آتش بس در غزه هستيم.

وى افزود: «با توجه به تغيير فضا در منطقه و همچنين تغيير رويه برخى كشورها كه نشان مى دهد، به درك صحيح ترى از مساله رسيده اند پيش بينى می كنيم به آتش بس در غزه نزديك شويم.»

در حال حاضر نمایندگانی از سوی گروه حماس و دولت اسرائیل در قاهره به سر می برند تا در باره طرح مصر برای برقراری آتش ده روزه در نوار غزه به رایزنی بپردازند.

XS
SM
MD
LG