لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

مانور جدید موشكى ايران عليه تهديد «كشورهاى زياده خواه»


آزمايش موشكى تازه ايران همزمان با بالا گرفتن تنش هاى بين المللى بر سر ساخت تاسيسات جديد غنى سازى اورانيوم از سوى جمهوری اسلامى صورت مى گيرد.
آزمايش موشكى تازه ايران همزمان با بالا گرفتن تنش هاى بين المللى بر سر ساخت تاسيسات جديد غنى سازى اورانيوم از سوى جمهوری اسلامى صورت مى گيرد.
ايران، چهار روز پيش از مذاكرات هسته اى با گروه پنج به علاوه يك، مانور موشكى تازه اى را آغاز كرد كه هدف آن نشان دادن توان دفاعى در مقابل حملات خارجى عنوان شده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامى كه برنامه موشكى ايران را هدايت مى كند روز يكشنبه دست به مانور تازه اى با نام «پيامبر اعظم ۴ » زد كه در جريان آن «همزمان دهها فروند انواع موشك هاى زمين به زمين» پرتاب شد.

بر اساس گزارش خبرگزارى مهر، «در اين مرحله از رزمايش كه در راستاى اجراى برنامه هاى باز دارنده نيروهاى مسلح ايران و با هدف مديريت دفاع بازدارنده طولانى مدت انجام خواهد شد انواع موشک‌هاى كوتاه و نيز سرى موشک هاى فاتح و تندر و همچنين كلاس زلزال با موفقيت مورد آزمايش قرار گرفت.»

آزمايش موشكى تازه ايران همزمان با بالا گرفتن تنش هاى بين المللى بر سر ساخت تاسيسات جديد غنى سازى اورانيوم از سوى جمهوری اسلامى صورت مى گيرد و باعث افزايش نگرانى كشورهاى غربى از تلاش تهران براى دستيابى به بمب اتمى شده است.

تاسيسات جديد ايران در كوه هاى اطراف قم واقع شده است و به گفته منابع اطلاعاتى آمريكا، در مجموعه اى از تونل هاى طراحى شده در يک پايگاه نظامى متعلق به سپاه پاسداران مستقر است.

فرماندهان سپاه پاسداران اعلام كرده اند كه در آزمايش روز يكشنبه، موشك هاى شهاب – يك و دو كه قابليت هدف گيرى تا برد ۳۰۰ و ۵۰۰ كيلومتر را دارند آزمايش كرده اند.

آزمايش موشكى جمهورى اسلامى دو هفته پس از آن انجام مى شود كه دولت آمريكا برنامه سپر دفاع موشكى خود در لهستان و جمهورى چك را لغو كرد.
سردار حسين سلامى، فرمانده نيروى هوايى سپاه به خبرنگاران گفته است: «موشک هاى ما اين قابليت را پيدا كردند كه به سرعت عملياتى شده و از ناآماده ترين مواضع به سمت اهداف از پيش تعيين شده شليک شوند.»

به گفته وى، « پيام اين رزمايش براى برخى كشورهاى زياده خواه كه قصد ايجاد ارعاب دارند اين است كه ما قادريم به سرعت و با عكس‌العمل هاى كوبنده و قدرتمند پاسخ مناسبى به دشمنى و بدخواهى آنان بدهيم.»

نمايندگان ايران و كشورهاى عضو گروه پنج به علاوه يک شامل آمريكا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان قرار است روز پنجشنبه، اول اكتبر، در شهر ژنو سوئيس با يكديگر ديدار كنند و مذاكرات مقدماتى براى آغاز گفت و گوهاى اصلى بر سر برنامه اتمى تهران را انجام دهند.

انتشار خبر ساخت تاسيسات جديد غنى سازى اورانيوم توسط ايران كه روز جمعه اعلام شد موجى از انتقادهاى آمريكا، فرانسه و بريتانيا را عليه تهران برانگيخت و از سوى ديگر چين و روسيه را وادار كرد تا از ايران بخواهند بدون تاخير اجازه بازديد از اين تاسيسات را صادر كند.

جمهورى اسلامى ايران با رد انتقادها تهديد كرده است كه اين موضعگيرى مى تواند بر روند گفت وگوى روز اول اكتبر تاثير منفى داشته باشد.

على اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللى انرژى اتمى، با اشاره به موضع غرب در باره تاسيسات جديد اتمى اين كشور گفته است: «اين رهيافت غرب تاثيرى منفى بر مذاكرات ايران با كشورهاى گروه پنج به علاوه يک خواهد گذاشت.»

باراك اوباما، رئيس جمهوری آمريكا، روز شنبه گفت: «كشف تاسيسات هسته اى مخفى در ايران نشان دهنده فريبكارى اين كشور است.»

وى با بيان اينكه اگر ايران در اين زمينه شفاف سازى نكند تهديد كرد كه اين كشور با «تهديدهاى شديد» روبرو خواهد شد.

آزمايش موشكى جمهورى اسلامى دو هفته پس از آن انجام مى شود كه دولت آمريكا برنامه سپر دفاع موشكى خود در لهستان و جمهورى چك را لغو كرد.

به گفته واشينگتن، اين برنامه در دولت جرج بوش، رييس جمهور سابق آمريكا، براى مقابله با تهديدهاى موشكى ايران طراحى شده بود.
XS
SM
MD
LG