لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه اعتماد تغيير فرمانده سپاه پاسداران را مورد توجه قرار داده و از حضور سرداران تازه نفس در سپاه خبر داده است.


اين روزنامه، با اشاره به برکناری رحيم صفوی و انتصاب محمد علی جعفری به فرماندهی سپاه نوشته است: «جابه جايی انجام شده در عالی ترين سطح فرماندهی سپاه نخستين تغيير کلان سازمان طی ۱۰ سال اخير به شمار می رود و حاکی از دگرگونی هايی در آرايش نظامی سپاه پاسداران است.»


اعتماد به نقل از محمد نبی رودکی، جانشين سابق معاون بازرسی ستاد کل نيروهای مسلح در خصوص انتصاب محمد علی جعفری به فرماندهی سپاه نوشته است:«به نظر می آيد با جابه جايی ايشان نوگرايی و جوانگرايی در فرماندهی رده های مختلف مجدداً به وجود بيايد و در تاکتيکی کردن و سبک کردن يگان های رزمی و عملياتی سپاه اقداماتی انجام گيرد.»


آقای رودکی گفته است: اين روند در مجموع به افزايش توان رزمی و دفاعی سپاه با حضور فرمانده تازه نفس منجر خواهد شد.


روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت در خصوص تغيير فرمانده سپاه پاسداران به نقل از رحيم صفوی، فرمانده برکنار شده اين نيروی نوشته است: در جريان تغييرات قرار داشتم.


به نوشته اين روزنامه، سرلشکر رحيم صفوی در خصوص جا به جايی خود و زمان اطلاع از اين جا به جايی، گفته است: «من بيش از يک ماه و نيم پيش کاملاً در جريان اين تغييرات قرار گرفتم و خود را آماده اين امر کرده بودم.»



روزنامه ايران در شماره روز دوشنبه خود تلويحا استعفای فرمانده سابق سپاه را رد کرده و از قول آقای صفوی نوشته است: اين تغيير و جا به جايی ها امری طبيعی است چرا که «احکام حضرت آقا» بيشتر از ۱۰ سال طول نمی کشد.

ايران در عين حال تلويحا استعفای فرمانده سابق سپاه را رد کرده و از قول آقای صفوی نوشته است: اين تغيير و جا به جايی ها امری طبيعی است چرا که «احکام حضرت آقا» بيشتر از ۱۰ سال طول نمی کشد.


روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که رییس مجلس خبرگان فردا انتخاب می شود.


به نوشته اين روزنامه، رییس جديد مجلس خبرگان در اجلاس خبرگان که از سيزدهم تا پانزدهم شهريور در ساختمان قديم مجلس در تهران برگزار می شود انتخاب می شود.


روزنامه جمهوری اسلامی، انتخاب رییس مجلس خبرگان رهبری را جزو اولين دستور کارهای اجلاس خبرگان اعلام کرده و نوشته که «به احتمال زياد در همان روز اول اجلاس، رییس جديد انتخاب خواهد شد.»


روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله روز دوشنبه خود با عنوان «واقع بين باشيم تا غافلگير نشويم» به انتقاد از اظهارات روز یکشنبه رییس جمهوری اسلامی پرداخته است.


اين روزنامه با اشاره به سخنان احمدی نژاد در خصوص عدم بروز جنگ احتمالی که گفته است «من مهندسم، اهل حساب و کتاب هستم، جدول می کشم، ساعت ها فرض ها را می نويسم، رد می کنم» نوشته است:«بر شنوندگان واضح نيست چگونه می توان از استدلالات و براهين رياضی و منطقی که شکلی پوزيتويستی و علمی محض دارد، در باب پديده های سياسی و اجتماعی که در حوزه علوم انسانی قرار دارند، بهره برداری نمود.» اعتماد ملی به «آقای رییس جمهوری» ياد آوری کرده که «درباره حوزه فردی خود و يا خانواده خود می تواند هرگونه که می خواهد محاسبه و رفتار نمايد، اما نمی تواند بدون کمک کارشناسان، اتاق های فکر، متخصصان بين المللی، سياسی و نظامی در خصوص ميزان احتمال حمله نظامی به ايران اظهارنظر نمايد.»


اين روزنامه با اشاره به اينکه هر تصميم دولت به سرنوشت ۷۰ ميليون نفر بستگی دارد، تاکيد کرده است که « واقع بينی در مملکتداری و سياست يک اصل خدشه ناپذير است. بهتر آن است که واقع بين باشيم تا غافلگير نشويم.»


روزنامه کارگزاران از اعتراض جمعی از روزنامه نگاران به نحوه برخورد با رسانه ها خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، جمعی از روزنامه نگاران و کميته دفاع از رسانه های توقيف شده در اطلاعيه ای نسبت به آن چه که «محدوديت های جديد رسانه ای» ناميدند، اظهار نگرانی کرده اند.


در اين اطلاعيه آمده که رسانه ها و روزنامه نگاران مستقل روزهای سختی را می گذرانند و برخی توقيف ها و تحديدها ديری است که خبرنگاران را در امر اطلاع رسانی با مشکل مواجه کرده است .


روزنامه جام جم، خبر داده که تهران امروز ميزبان نشست وزرای غيرمتعهدها با حضور بيش از ۵۶ وزير و ۱۰۰ هيات از کشورهای عضو است.


به نوشته اين روزنامه،«برگزاری اجلاس امروز که در چهاردهمين اجلاس سران نهضت عدم تعهد در هاوانا، پايتخت کوبا رقم خورد، تاثير زيادی در نقش آفرينی اين نهضت در عرصه تعاملات بين المللی خواهد داشت.»


روزنامه همشهری، از مرگ و تشييع پيکر پدر زيست شناسی ايران خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، پيکر دکتر محمود بهزاد که از وی به عنوان پدر علم زيست شناسی نوين ايران ياد می شود، روز سه شنبه ( ۱۳ شهريور) در زادگاهش گيلان تشييع و به خاک سپرده می شود.


XS
SM
MD
LG