لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

۴۶ هزار آواره عراقی به خانه های خود بازگشتند


بر اساس گزارش کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل بيش از دو ميليون عراقی در سراسر جهان پناهنده شده اند.
بر اساس گزارش کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل بيش از دو ميليون عراقی در سراسر جهان پناهنده شده اند.

در حالي که تعداد مهاجران عراقی در سراسر جهان افزايش می يابد، به گفته مقامات عراقی ماه گذشته بيش از ۴۶ هزار نفر از مهاجران عراقی به خانه های خود بازگشتند.


ژنرال قاسم الموسوی، سخنگوی ارتش عراق روز چهارشنبه، هفتم نوامبر، اعلام کرد که «در پی بهبود وضعيت امنيتی» در عراق تنها در ماه اکتبر بيش از ۴۶ هزار و ۳۰ مهاجر عراقی به کشور خود بازگشتند.


به گفته آقای موسوی، «شمار عمليات های تروريستی در اطراف پايتخت عراق به دليل عملکرد خوب نيروهای امنيتی به شدت کاهش پيدا کرده است.»


هم اکنون بيش از يک ميليون و ۲۰۰ مهاجر عراقی در خاک سوريه و حدود ۷۵۰ هزار نفر از آنها در اردن ساکن هستند.

با اين حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، همچنان شمار مهاجران عراقی در دو کشور همسايه سوريه و اردن افزايش می يابد و گفته می شود يکی از دلايل تمايل عراقی ها به مهاجرت به خاک سوريه و اردن هم مرز بودن اين کشورها با عراق است.


هم اکنون بيش از يک ميليون و ۲۰۰ مهاجرعراقی در خاک سوريه و حدود ۷۵۰ هزار نفر از آنها در اردن ساکن هستند.


تعداد زيادی از مهاجران افغانی در کشور ميزبان در شرايط برزخی زندگی می کنند و بدون مجوز کار حتی پول کافی برای باز گشت به کشور خود را ندارند.


آقای موسوی توضيح نداد که چه تعداد مهاجر عراقی در ماه های پيش از اکتبر به عراق بازگشتند.


وی همچنين در اين مورد که ۴۶ هزار مهاجر بازگشته، از چه کشور و از چه مرزی به عراق آمده اند جزئیاتی ارائه نکرد.


بر اساس گزارش کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل بيش از دو ميليون عراقی در سراسر جهان پناهنده شده اند.


در کنار سوريه و اردن، حدود ۱۰۰ هزار مهاجر عراقی در مصر، ۵۴ هزار نفر در ايران و حدود ۴۰ هزار نفر در لبنان، ۱۰ هزار نفر در ترکيه و ۲۰۰ هزار نفر در ديگر کشورهای اطراف خليج فارس به سر می برند.


ايالات متحده آمريکا در سال ۲۰۰۶ تنها يک هزار و ۶۰۸ مهاجر عراقی را در خاک خود پذيرفت.


در ميان کشورهای اتحاديه اروپا، سوئد با پذيرش ۱۸ هزار مهاجر عراقی بيشترين تعداد آوارگان جنگ عراق را در خاک خود پذيرفته است.


بر اساس گزارش ها با وجود کاهش چشمگير خشونت ها در عراق در مقايسه با ماه های گذشته، روز چهارشنبه بر شدت خشونت ها افزوده شد؛ در همين روز ارتش عراق اعلام کرد که جسد ۱۷ نفر را در شمال بغداد يافته اند.


در همين حال به گفته مقامات پليس دو کودک چهار و هشت ساله بر اثر انفجار بمب در داخل منزل مسکونی خود در جنوب بغداد کشته شدند.


روز سه شنبه نيز ارتش امريکا اعلام کرد که« نيروهای عراقی، بيست و دو جسد را در گوری دسته جمعی، در منطقه ای بين استان های انبار و صلاح الدين، يافته اند.»


اين گور دسته جمعی، روز شنبه، در جريان عمليات مشترک ارتش آمريکا و نيروهای عراقی که در جستجوی مخفيگاه های القاعده بودند، پيدا شد.


XS
SM
MD
LG