لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

«در راه هویت جدید، به اسلام افراطی می رسند»


بحث درباره افراطی گری مسلمانان ساکن اروپا از موضوعات داغ میان کارشناسان به شمار می رود.
بحث درباره افراطی گری مسلمانان ساکن اروپا از موضوعات داغ میان کارشناسان به شمار می رود.

چندی پيش سه تن از همفکران القاعده در وين، پايتخت اتريش بازداشت شدند. هر سه این افراد، شهروندان اتريش بودند. بازداشت اين سه تن برای چندمين بار به بحث افراطی گری مسلمانان شهروند کشورهای اروپايی دامن زد.


ادوين باکر، مدير مرکز مطالعات روابط بين المللی در هلند با والنتيناس ميته، خبرنگار راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی در مورد خطر اسلام و مسلمانان افراطی در اروپا گفت و گو کرده است.


با وجود حضور میليون ها مسلمان که پيشتر به اروپا مهاجرت کردند، افراطی گری در ميان بخش بزرگی از آن ها ديده نمی شود. ولی ناگهان گروهی از تندروها پيدا می شوند. اين گروه چه کسانی هستند؟


اديون باکر: اين ها جوان ترهايی هستند که تعبير خيلی سخت گيرانه از اسلام دارند. تعبيری خشن و نظامی. يک مقداری به خاطر اوضاع اقتصادی- اجتماعيشان ولی بيشتر به خاطر مسئله هويت يابی. اين جوان ها


  • از ميان مظنونيان به تروريسم که در اروپا دستگير می شوند، پنج شش درصد کسانی هستند که به اسلام گرويده اند. اين ها مانند «کاسه داغ تر از آش» می مانند. اين مشکل عمومی و کلی کسانی است که به اسلام گرويده اند.
ادیون باکر

دراروپا هستند. آن ها به زبان های اروپايی صحبت می کنند، ولی خود را اهل کشوری که در آن زندگی می کنند نمی دانند. در جست و جوی هويت جديد به اسلام می رسند. نه اين که دوباره مراکشی يا مثلا ترک بشوند بلکه مسلمان می شوند. و در اينترنت به دنبال اسلام، به برداشت هايی خشن از اين دين می رسند.


ولی ايرانيانی که در اروپا زندگی می کنند با اين که از کشوری مسلمان می آيند به نظر می رسد با شرايط اخت پيدا می کنند و به آن اندازه که مثلا پاکستانی ها يا ديگر مهاجران از خاورميانه منزوی می شوند، از جامعه کناره گيری نمی کنند. چرا؟


بيشتر ايرانيانی که به اروپا مهاجرت می کنند تحصيل کرده اند. در ميان آن ها کلی استاد دانشگاه و دکتر وجود دارد. همين باعث می شود بهتر با جامعه همسان شوند. چون با اجتماع های کوچکتر، مثلا جامعه استادان دانشگاه يا دکترها رابطه برقرار می کنند. يک تفاوت ديگر هم هست. مثلا بيشتر مراکشی يا ديگر مسلمانان فقط با افراد خيلی نزديک ازدواج می کنند. مثلا به دهشان بر می گردند و آن جا همسر انتخاب می کنند. ولی ايرانيان عمدتا با ايرانيانی که آنها هم به اروپا آمده اند يا شهروندان اروپايی ازدواج می کنند.


اما کسانی که در اروپا به اسلام می گروند چه اسلامی را انتخاب می کنند؟


از ميان مظنونيان به تروريسم که در اروپا دستگير می شوند، پنج شش درصد کسانی هستند که به اسلام گرويده اند. اين ها مانند «کاسه داغ تر از آش» می مانند. اين مشکل عمومی و کلی کسانی است که به اسلام گرويده اند.


ولی افراطی ها در واقع بخش کوچکی از کل مسلمانانند. چرا پس بيشتر کسانی که به اسلام می گروند، افراطی می شوند؟


چون جديدند و تفسيرهای ديگری از اسلام نمی شناسند. اگر تازه به اسلام روی بياوری، و ندانی که اسلام دين پيچيده ای است و بعد به دست سلفی های سنتی و بينادگرا بيافتی هيچ بختی برای مقايسه تفسيرهای ديگر اسلام نداری. هيچ کس را هم نداری که به تو بگويد اين کاری که می کنی درست نيست.


XS
SM
MD
LG