لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

اسرائیل ۲۲۴ زندانی فلسطینی را آزاد کرد


زندانيان با پنج دستگاه اتوبوس از زندانى در بازداشتگاه «عوفر» به پست بازرسى در نزديكى شهر «رام الله» انتقال يافتند و در آنجا به نيروهاى پليس فلسطينى تحويل داده شدند. (عکس: AFP)
زندانيان با پنج دستگاه اتوبوس از زندانى در بازداشتگاه «عوفر» به پست بازرسى در نزديكى شهر «رام الله» انتقال يافتند و در آنجا به نيروهاى پليس فلسطينى تحويل داده شدند. (عکس: AFP)

اسرائيل روز دوشنبه در اقدامى كه آن را «ابراز حسن نيت» در قبال محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی خواند، ۲۲۴ نفر از زندانيان فلسطينى را آزاد كرد.



زندانيان با پنج دستگاه اتوبوس از زندانى در بازداشتگاه «عوفر» به پست بازرسى در نزديكى شهر «رام الله» انتقال يافتند و در آنجا به نيروهاى پليس فلسطينى تحويل داده شدند.

بستگان زندانيان، همراه با جمعيت زيادى از فلسطينى ها، در ورودى «رام الله»، با ديدن اتوبوس هاى حامل آزاد شدگان، هلهله مى كشيدند و پرچم هاى فلسطين را تكان مى دادند.


محمود عباس، رهبر تشكيلات خودگردان فلسطينى، در مراسم رسمى استقبال گفت: «قول مى دهيم تا آزادى ديگر زندانيان به تلاش خود ادامه دهيم.»


فلسطينى ها مى گويند: شمار زندانيان آنها در بازداشتگاه هاى اسرائيل حدود يازده هزار نفر است. اكثر آزاد شدگان روز دوشنبه، از اعضاى جنبش «فتح» هستند ولى تعدادى از آنها نيز از ساكنان غزه هستند، كه آقاى عباس گفت: «آنها به غزه عزيز انتقال مى يابند.»


مارك رگو، سخنگوى نخست وزير اسرائيل در اين زمينه گفت: «اميدواريم كه اقدام امروز، يك گام اعتماد آفرين براى پيشبرد گفت و گوهاى نهايى صلح باشد.»


اسرائيل ماه اوت نيز ۲۰۰ زندانى فلسطينى را آزاد كرد. از هنگام اجلاس صلح «آناپوليس» حدود يك هزار و ۵۰۰زندانى آزاد شده اند كه آزادى نزديك به يك هزار نفر از آنها در سال ۲۰۰۸ بوده است.


اهود اولمرت، كفيل نخست وزيرى اسرائيل ماه گذشته در آخرين ديدار با آقاى عباس، آزادى زندانيان را براى عيد قربان به او قول داد.


اما با سفر محمود عباس به عربستان به منظور زيارت حج تمتع، حكومت فلسطينى تعويق چند روزه در امر آزاد كردن زندانيان را درخواست كرده بود.


يك گروه از اسرائيلى ها كه بستگان خود را در بمبگذارى هاى انتحارى فلسطينى ها از دست داده اند، يا خود، مجروحين آن نوع عمليات بوده اند، يكشنبه به ديوان عالى عدالت اسرائيل شكايت برده و خواهان صدور حكم اين ديوان بودند تا مانع از آزادى گروه جديد زندانيان فلسطينى شود.


قضات اين ديوان سراسر يكشنبه شب و سحرگاه دوشنبه به رايزنى پرداخته و بامداد دوشنبه حكم دادند كه «دولت آقاى اولمرت حق دارد، در راستاى منافع اسرائيل، زندانيان فلسطينى را آزاد كند.»


در پى صدور حكم، مسؤولان اردوگاه «عوفر» زندانيان را آماده بازگشت به كرانه باخترى كردند.


سخنگويان حماس مانند گذشته، آزاد شدن زندانيان فلسطينى را «كم اهميت» شمردند.


گروه حماس روز يكشنبه با بر پايى يك تجمع عظيم از طرفدارانش در غزه، در صدد قدرت نمايى در برابر جنبش «فتح» بر آمد.


XS
SM
MD
LG