لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

انفجار یک بمب قوی ميدان اصلى شهر استانبول را به لرزه در آورد


پلیس ترکیه محل انفجار روز یکشنبه در استانبول را به محاصره در آورد.
پلیس ترکیه محل انفجار روز یکشنبه در استانبول را به محاصره در آورد.
رسانه هاى تركيه روز يكشنبه گزارش دادند كه انفجار بمبی نسبتا قوى يكى از ميادين اصلى شهر استانبول را به لرزه در آورد و بر اساس آمارهاى منتشره تاكنون ۲۲ نفر مجروح شده‌ اند.

تلویزيون های تركیه در گزارش‌هاى خود اعلام كرده اند كه اين انفجار در ميدان «تقسیم» و در نزديكى يك خودروی پليس ضد شورش رخ داده است.



میدان «تقسیم» که در بخش اروپايى استانبول قرار دارد از مناطق پر رفت و آمد و توریستی اين شهر به شمار مى رود که دارای فروشگاه ها، هتل ها و رستوران های زیادی است. این منطقه هم اکنون از سوی پلیس بسته شده است.

بر اساس آخرين اخبار رسانه‌هاى تركيه كه به صورت زنده به گزارش اين حادثه مى پردازند حداقل ۲۲ نفر در جريان این بمبگذارى مجروح شده ‌اند. حال دو نفر از مجروحان وخیم اعلام شده است.

گزارش ها حاکی است که آمبولانس‌ها در حال رفت و آمد در اين محل هستند و به وضعيت مجروحان رسيدگى مى شود. ۱۰ نفر از مجروحان اين حادثه پليس بوده و ۱۲ نفر دیگر شهروند عادى هستند.

پليس تركيه اعلام كرده است كه اين بمبگذارى به صورت انتحارى بوده و در جريان آن يك ماشين پليس هدف قرار گرفته است.

حسین کاپکین، رییس پلیس استانبول به خبرنگاران گفته است: «به نظر می رسد که این بمبگذاری انتحاری بوده است. این حادثه شهیدی نداشته است.» اشاره وی به قربانیان احتمالی این بمبگذاری است.

شهر ۱۲ ميليون نفرى استانبول در سال‌های اخیر شاهد بمبگذاری‌های متعددی بوده است که در جریان آن دهها نفر جان خود را از دست داده‌اند.

تیرماه گذشته، بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌‌ای در استانبول سه نفر کشته شدند. مقامات ترکیه جدایی‌طلبان پ کا کا را مسئول این بمب ‌گذاری معرفی کردند.

مردادماه سال گذشته نیز دو بمب در شهر استانبول، منفجر شد که در جریان آن ۱۵ نفر کشته و ۱۵۰ تن نیز مجروح شدند.

در نوامبر سال ۲۰۰۳ نيز شهر استانبول شاهد بمبگذارى هاى متعددى از سوى گروه القاعده بود كه در جريان آن ۶۲ نفر كشته و صدها تن نيز مجروح شدند.

یک مامور ارشد امنیتی ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته است: «این حمله نشان گروه پ کا کا را دارد. گروه القاعده برای حملات خود از بمبگذار انتحاری نیز بهره می گیرد ولی آنها در ترکیه بیشتر از خودرو استفاده می کنند.»

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، که به منطقه عمدتا کردنشین مادرین سفر کرده است در واکنش به این انفجار گفته است: «در برابر کسانی که صلح، امنیت و پیشرفت ترکیه را تهدید می کنند کوتاه نخواهیم آمد.»

وی افزود: «این قبیل حملات ترکیه را از مسیر صلح، برادری و پیشرفت باز نخواهد داشت. ما همه با هم هستیم و برادر یکدیگر.»
XS
SM
MD
LG