لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۰

فریده غیرت: اتهام های جعفر پناهی هنوز مشخص نشده است


جعفر پناهی، کارگردان ایرانی، پس از آزادی از زندان اوین
جعفر پناهی، کارگردان ایرانی، پس از آزادی از زندان اوین
جعفر پناهى، کارگردان سینمای ایران، روز سه شنبه به قيد وثيقه اى ۲۰۰ ميليون تومانى از زندان آزاد شد. در پى اعتصاب غذاى جعفر پناهى در زندان اوين، دادستان تهران روز پنج شنبه در زندان با او ملاقات كرد.

جعفر پناهى، فيلمساز ايرانى دهم اسفندماه گذشته در منزلش در تهران بازداشت شد. بازداشت او، اعتراض هاى گسترده اى را در داخل و خارج از ايران به دنبال داشت.



فريده غيرت، وكيل جعفر پناهى، شامگاه سه شنبه در گفت و گو با رادیو فردا مى گويد که هنوز پرونده موکلش را ندیده است.

فريده غيرت: به دنبال اطلاعيه اى كه از دادستانى صادر شد مبنى بر آزادى آقاى پناهى، البته از دو روز قبل هم اقداماتى انجام شده بود، ايشان بعد از ظهر با سپردن وثيقه از زندان حول و حوش ساعت سه و نيم چهار بود كه آزاد شدند. حالشان هم خوب است. دكتر معاينه كرد. حالشان خوب است. الان هم در حال استراحت اند.

اعتصاب غذاى آقاى پناهى در زندان اوين تا چه حد بر آزادى ايشان تاثير داشت؟

ايشان اعتصاب كه كردند نظرشان را به مقامات قضايى اعلام كردند. خواسته هايشان را اعلام كردند. و خوب، طبعا هم اين طور به نظر مى آيد كه مقامات قضايى هم يا اصولا نظام هم با اينكه كسى اين طورى دچار اعتصاب غذا و ناراحتى شود، موافق نباشد و شرايط ايشان را پذیرفتند.

شرايط ايشان هم شرايط سنگين و حادى نبود. ايشان مى خواستند با وكيل و خانواده خود ملاقات كنند و فعلا آزاد شوند. اين سه شرط را هم دادستانى و مقامات قضايى پذيرفتند.

مشخص شده که دادگاه آقاى پناهى چه زمانی برگزار می شود؟

خير. دادگاه هنوز مشخص نشده. اصلا شعبه اش هنوز مشخص نيست و زمانش هم مشخص نشده. در نتيجه راجع به پرونده ايشان، اتهام شان و كيفرخواست و زمان دادگاه هيچگونه اطلاعى فعلا نداريم تا بعد مشخص شود.

يعنى حتى اتهامات آقاى جعفر پناهى تاكنون مشخص نشده است؟

نه. هنوز نمى دانيم.

خود ايشان هم در جريان چيزى نيست؟

من از وی نپرسيدم. يك ملاقات كوتاه روز پنجشنبه با ايشان داشتم ولى راجع به اتهامات شان صحبتى نكرديم. اتهامات ايشان را يا بايد از خودشان پرسيد يا در پرونده، آنچه كه منعكس است. پرونده را من هنوز نديده ام.

شامگاه سه شنبه پس از آزادى، شما موفق نشديد با ايشان تماس داشته باشيد؟

ايشان را هنوز نديده ام. براى اينكه به هر حال يك مقدار مسائل خانوادگى و اينها بود و موفق به ديدارشان نشده ام. آرزو مى كنم نه تنها آقاى پناهى كه آمدند بيرون و مورد توجه همه هستند، همه زندانيان آزاد شوند و بيايند سر زندگى شان.
XS
SM
MD
LG