لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

یک فروند جنگنده ایران در دریای عمان سقوط کرد


ايمنی پرواز هواپیماهای نظامی ایران پايين ارزیابی شده است.
ايمنی پرواز هواپیماهای نظامی ایران پايين ارزیابی شده است.

يک فروند هواپيمای نظامی ارتش جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه در دریای عمان در خليج چابهار در جنوب شرقی ايران سقوط کرد.



اين هواپيمای جنگنده که از نوع فانتوم اف - ۴ ساخت آمريکا بوده است، ساعت ۱۲:۴۵هنگام مانور، نزديک شهر بندری کنارک سقوط کرده است.

خبرگزاری های ایران بروز نقص فنی را علت حادثه اعلام کرده اند و از کشته شدن دو سرنشین این هواپیما خبر داده اند.


نيروی هوايی جمهوری اسلامی ايران به دليل تحريم های ايالات متحده قادر به تامين قطعات و لوازم مورد نياز برای تعمير هواپيماهای ساخت آمريکا نيست و ايمنی پرواز آنها نيز پايين است.


ارتش ايران در حال حاضر از هواپيماهای اف- ۴، اف- ۵ و اف ۱۴ در ناوگان هوايی خود استفاده می کند که پيش از انقلاب و در زمان حکومت پيشين از آمريکا خريداری شده بودند.


مقامات نظامی جمهوری اسلامی در ماه های اخير اعلام کرده اند که هواپيمای جديدی با عنوان «صاعقه» با استفاده از فن آوری داخلی توليد کرده اند، ولی کارشناسان غربی شک دارند که طراحی اين جنگنده توسط ايران صورت گرفته باشد.


سوانح هوایی در ایران


اگر چه بر اساس گزارشی که اداره ثبت سوانح هوايی در سال ۲۰۰۶ منتشر کرد، ميزان تلفات سوانح هوايی در ايران نسبت به سال ۲۰۰۵، يازده درصد کاهش داشته است، اما هنوز ناوگان هوايی فرسوده ايران جان مسافران خود را تهديد می کند.


در آخرين سانحه در مهرماه سال جاری، يک هواپيمای سبک آموزشی در نزديکی اتوبان شهيد بابايی تهران سقوط کرد که اين حادثه موجب کشته شدن خلبان و کمک خلبان اين هواپيما شد.


در ارديبهشت ماه سال جاری نيز يک فروند هواپيمای نظامی در حوالی شهر انديمشک در استان خوزستان سقوط کرد و خلبان اين هواپيمای تک نفره جان خود را از دست داد.


در حادثه سقوط هواپيما در ماه ژانويه سال ۲۰۰۶ که از نوع «آنتونف» و متعلق به نيروی هوايی سپاه بود، نيز ۳۶ نفر کشته شدند.


XS
SM
MD
LG