لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

سقوط هواپيماى جنگى ايران در نزديكى نيروگاه بوشهر


بر اساس گزارش هاى منتشره يك فروند هواپيماى جنگى اف- ۴ ایران روز سه شنبه در نزديكى نيروگاه هسته اى بوشهر سقوط كرد ولى خلبان و كمك خلبان آن جان سالم به در برده اند.

خبرگزارى مهر به نقل از غلامرضا كشتكار، مدير كل ستاد مديريت بحران استان بوشهر، گزارش داد كه اين حادثه ساعت ۱۰ و ۱۰ دقيقه صبح روز سه شنبه در ورودى شهر بوشهر، نزديك منطقه ويژه اقتصادى، حد فاصل جزيره شيف و جاده صدرا رخ داده است.

آقاى كشتكار با بيان اينكه اين هواپيما متعلق به هوانيروز ارتش جمهورى اسلامى بوده، گفت: «خوشبختانه دو خلبان و نيروى حاضر در اين هواپيماى جنگى موفق شدند بوسيله چتر نجات خود را نجات دهند اما هواپيما سقوط كرده و خسارت ديده است.»

وى افزود: دو سرنشين اين هواپيما براى بررسى هاى درمانى به يكى از بيمارستان هاى بوشهر منتقل شده اند.

در همین حال، محمد حسن شنبدی، معاون سیاسی استاندار بوشهر، به خبرگزاری فارس گفته است که این هواپیما در حال تمرین بوده و به علت نقض فنی سقوط کرده است.

محل سقوط هواپيمای یاد شده در فاصله كمى از نيروگاه هسته اى بوشهر قرار دارد كه انتظار مى رود روز ۳۰ مرداد به طور رسمى فعاليت آن پس از نزديك به چهار دهه آغاز شود.

اين نيروگاه كه كار تكميل و راه اندازى آن را روسيه بر عهده دارد در ظرفيت كامل خود حدود يكهزار مگاوات برق توليد می كند.

روسيه سوخت اين نيروگاه را دو سال پيش به ايران ارسال كرده است و بر اساس اعلام سازمان انرژى اتمى ايران، كار سوخت گذارى آن از اوايل هفته آينده آغاز مى شود.

راه اندازى اين نيروگاه كه نخستين راكتور هسته اى ايران به شمار مى رود از حساسيت زيادى برخوردار شده و در ماه هاى اخير گزارش هاى زيادى درباره حمله احتمالى اسرائيل به اين نيروگاه منتشر شده است.

تهران در ماه های اخیر مانورهای پدافندی حفاظت از نیروگاه را به اجرا گذاشته است که در جریان این مانورها، هواپیماهای جنگی با پرواز بر فراز منطقه ای که نیروگاه در آن قرار دارد به تمرین های نظامی پرداخته اند. هدف این تمرین ها نشان دادن آمادگی ایران در برابر هر گونه حمله نظامی به این تاسیسات اعلام شده است.

اسرائيل بارها نگرانى خود را از برنامه هسته اى ايران اعلام كرده است و مى گويد كه براى جلوگيرى از دستيابى تهران به سلاح هسته اى تمام گزينه ها از جمله حمله نظامى به تاسيسات اتمى ايران مد نظر قرار دارد.

اين در حالى است كه فرماندهان نظامى جمهورى اسلامى ايران و مقام هاى تهران با هشدار به اسرائيل گفته اند كه هرگونه حمله به تاسيسات ايران واكنش شديدی را در پى خواهد داشت.

روز سه شنبه، رامين مهمانپرست، سخنگوى وزارت امور خارجه ايران گفت كه «هر گونه تعرض به اين نيروگاه واكنش جدى به دنبال خواهد داشت.»

وى در عين حال افزود: «ما اين گونه تهديد را در حد حرف مى دانيم و بعيد است كه رژيم صهيونيستى دست به چنين كار خطرناكى بزند.»
XS
SM
MD
LG