لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

کاراجیچ، متهم اول جنایت جنگی در بوسنی دستگیر شد


رادوان کاراجیچ (راست) همراه با راتکو ملادیچ متهم ردیف دوم جنایت جنگی در بوسنی و هرزه گوین که همچنان فراری است.(عکس: AFP)
رادوان کاراجیچ (راست) همراه با راتکو ملادیچ متهم ردیف دوم جنایت جنگی در بوسنی و هرزه گوین که همچنان فراری است.(عکس: AFP)

رادوان کاراجیچ، طراح قتل عام های دهه ۱۹۹۰ در بوسنی و هرزه گوين پس از ۱۳ سال ناپديد شدن، غروب دوشنبه در صربستان دستگير شد.


خبر بازداشت اين متهم به جنايت جنگی را رييس جمهوری صربستان و دادگاه سازمان ملل برای رهبران يوگسلاوی سابق اعلام کردند.


رادوان کاراجیچ در پايان جنگ بوسنی و پس از توافقنامه صلح ديتون در سال ۱۹۹۶ ناپديد شده بود و ۱۳ سال بود که تحت تعقيب سازمان های اطلاعاتی بين المللی قرار داشت .


گفته می شود که وی در اين مدت در مناطق صرب نشين بوسنی و صربستان به صورت زير زمينی زندگی می کرده است.


در بين سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ و در جريان جنگ داخلی بوسنی ده ها هزار نفر کشته شدند. راتکو ملاديچ، فرمانده ارتش صرب بوسنی و از دستياران نزذيک کاراجیچ نيز هنوز تحت تعقيب است.



رادوان کاراجیچ که به محاصره جنگی شهر سارايوو متهم شده است، همچنین با این اتهام روبرو است که در سال ۱۹۹۵ دست به قتل و عام هشت هزار مسلمان در شهر سربرنيتسا زده است. وی در صدر افراد تحت تعقيب از سوی دادگاه جنايات جنگی سازمان ملل متحد قرار داشت.


اين دادگاه آقای کاراجیچ را به عنوان متهمی معرفی کرده است که با رقم زدن «صحنه های جهنم، تاريک ترين صفحات تاريخ بشريت را نوشته است.»


سرژ برامرتز، رييس دادگاه جنايتکاران جنگی، در اين زمينه گفت: «اين يک روز بسيار مهم برای قربانيانی است که بيش از يک دهه در انتظار دستگيری وی به سر می بردند.»


دادگاه سازمان ملل برای جنایتکاران جنگی، رادوان کارادزيچ را به عنوان متهمی معرفی کرده است که با رقم زدن «صحنه های جهنم، تاريک ترين صفحات تاريخ بشريت را نوشته است.»

وی افزود: «روشن است که هيچ کسی نمی تواند فراتر از قانون باشد و دير يا زود همه فراريان بايد در پای ميز محاکمه حاضر شوند.»


دفتر بوريس تاديچ، رييس جمهوری صربستان در بيانيه ای اعلام کرد که کاراجیچ ۶۳ ساله، دوشنبه غروب «در عملياتی توسط نيروهای امنيتی صربستان» دستگير و قبل از بازجويی به دادگاه جنايتکاران جنگی صربستان تحويل داده شد. اشاره دفتر رياست جمهوری اين کشور به «تحويل رادوان کاراجیچ»، به دادگاه جنايتکاران جنگی سازمان ملل در لاهه است.


این در حالی است که دادستانی صربستان می گوید: یک قاضی این کشور دستور تحویل رادوان کاراجیچ را به دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایات و جرائم جنگی در لاهه صادر کرده است.


تاریخ تحویل رادوان کاراجیچ، هنوز اعلام نشده است.



یک منبع پليس صرب که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: «کاراجیچ در حومه شهر بلگراد و پس از اينکه نشانی از وی از يک سرويس امنيتی خارجی پيدا شد دستگير گرديد. وی هفته ها در خانه ای امن به سر می برد.»

ولی سوتا وژاچيچ، وکيل کاراجیچ گفته است: «موکل او در يک اتوبوس عمومی و حوالی ساعت نه و نيم روز جمعه دستگير و تا زمانی که به دادگاه آورده شد تحت حفاظت قرار داشت.»


به گفته وکيل وی، «آقای کاراجیچ گفته است: مردم مرا به پليس نشان دادند و سپس وی به يک جايی منتقل و در اتاقی حبس شد. اين کاری که انجام دادند کاملا بر خلاف قوانين است.»


ميلان ديلپاريچ، قاضی تحقيقات اوايل روز سه شنبه گفت که او از رادوان کاراجیچ تحقيقات به عمل آورده است.


گزارش های رسيده حاکی است که برای جلوگيری از اقدامات احتمالی ملی گرايان صرب که کاراجیچ را قهرمان خود می دانند، تدابير شديد امنيتی در اطراف دادگاه جنايتکاران جنگی اتخاذ شده بود.


شادی مردم بوسنی


بازداشت رادوان کاراجیچ با استقبال مردم بوسنی و هرزه گوین روبرو شد که در دهه ۱۹۹۰ میلادی از قربانیان اصلی جنگ های داخلی یوگوسلاوی سابق بودند.


گزارش ها حاکی است که به فاصه کمی از انتشار این خبر، خیابان های سارایوو مملو از مردمی شد که به شادی و پایکوبی می پرداختند.


این خبر ظرف چند دقیقه در تمام شهر پخش شد و جشن و سرور مشابهی در سایر شهرهای بوسنی برگزار شد.


XS
SM
MD
LG