لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۰

آیت الله خامنه ای: با تخلفات و جنایات پس از انتخابات برخورد می شود


آيت الله على خامنه اى، رهبر ايران، روز چهارشنبه با بیان اينكه «در حوادث پس از انتخابات تخلفات و جناياتى صورت گرفته است كه به طور قطع با آنها برخورد خواهد شد» وابستگى رهبران اعتراض ها به بيگانگان را رد كرد.

بر اساس گزارش خبرگزارى هاى ايران، رهبر جمهورى اسلامى در ديدار با اعضاء و نمايندگان تشكل هاى مختلف دانشجويى با اظهارات چند دانشجو روبرو شد كه بر «لزوم برخورد و محاكمه مجرمان پشت پرده حوادث اخير» تاكيد كرده بودند.

به نظر مى رسد اشاره اين افراد به مير حسين موسوى و مهدى كروبى، نامزدهای معترض انتخابات، و محمد خاتمى، رييس جمهور سابق، است كه اصولگرايان تندرو در دو ماه گذشته در واكنش به اعتراض هاى خيابانى آنها را هدف حملات شدید خود قرار داده اند.

آيت الله خامنه اى در اين زمينه گفته است: در مسائلى با اين درجه از اهميت، نبايد با حدس و گمان و بر اساس شايعه حركت كرد.

وى افزوده است: «در مسائلى به اين اهميت، دستگاه قضا بايد بر اساس دلايل محكم قضاوت كند و حتى اگر براى بسيارى از شايعات، شواهد و قرينه هايى وجود داشته باشد اين شواهد نمى تواند مبناى قضاوت قرار گيرد.»

«من پيشقراولان حوادث اخير را به دست نشاندگى بيگانگان از جمله آمريكا و انگليس متهم نمى كنم چرا كه اين موضوع براى من ثابت نشده است.»
رهبر جمهوری اسلامی ایران
رهبر جمهورى اسلامى ايران بدون نام بردن از فرد يا گروهى گفت: «من پيشقراولان حوادث اخير را به دست نشاندگى بيگانگان از جمله آمريكا و انگليس متهم نمى كنم چرا كه اين موضوع براى من ثابت نشده است.»

اين اظهارات در حالى مطرح مى شود كه در كيفرخواست دادستانى تهران عليه متهمان «كودتاى مخملى» بارها از نامزدهاى معترض انتخابات به عنوان عوامل پشت پرده نا آرامى هاى پس از انتخابات و وابسته به نيروهاى خارجى نام برده شده است.

افراد و گروه هاى نزديك به اصولگرايان تندرو بويژه روزنامه كيهان كه زير نظر نماينده ولى فقيه اداره مى شود در اظهارات و مطالب خود خواستار محاكمه و مجازات مير حسين موسوى و مهدى كروبى شده اند.

نامزدهاى معترض مى گويند كه در انتخابات رياست جمهورى دهم تقلب هاى گسترده اى صورت گرفته و دولت محمود احمدى نژاد مشروعيت ندارد.

اين در حالى است كه آيت الله خامنه اى يك بار در نماز جمعه روز ۲۹ خرداد و بار ديگر در روز ۱۲ مردادماه - تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد- از «حضور بى سابقه» مردم ايران در انتخابات ستايش كرد و نتايج آن را سالم و بدون خدشه دانست.

«تخلفات و جنايات» پس از انتخابات

رهبر جمهورى اسلامى ايران در بخش ديگرى از سخنان خود گفته است: «در حوادث پس از انتخابات تخلفات و جناياتى صورت گرفته است كه به طور قطع با آنها برخورد خواهد شد.»

«در حادثه كوى دانشگاه تخلفات بزرگى انجام شده كه پرونده ويژه اى براى آن تشكيل شده تا مجرمان بدون توجه به وابستگى سازمانى، به مجازات برسند.»

آیت الله علی خامنه ای
به گفته وى، «از اولين روزها دستور اكيد داده شد كه ضمن مراقبت و دقت لازم با اين گونه مسائل برخورد قاطع شود.»

اعتراض هاى خيابانى به نتيجه انتخابات در ايران با سركوب گسترده نيروهاى نظامى، انتظامى و بسيج روبرو شد و در تيراندازى به معترضان، بر اساس آمار رسمى، حداقل ۳۰ نفر كشته شدند.

اين در حالى است كه عليرضا بهشتى، مشاور ارشد مير حسين موسوى و عضو كميته مشترك اين نامزد و مهدى كروبى مى گويد كه اسناد و مدارك مربوط به قتل ۶۹ نفر را به كميته ويژه مجلس ارائه كرده است.

در روزهاى پس از بازداشت گسترده فعالان سياسى، مدنى و مردم عادى به اتهام ايجاد «اغتشاش»، گزارش هاى زيادى درباره بد رفتارى با زندانيان، ضرب و جرح آنها، شكنجه و قتل تعدادى از دستگير شدگان منتشر شد.

تاييد قتل پسر يكى از مشاوران محسن رضايى، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، در بازداشتگاه نيروى انتظامى موسوم به «كهريزك» واكنش رهبر ايران را به دنبال داشت و وى دستور تعطيلى آن را صادر كرد.

به رغم گذشت بيش از دو ماه از حوادث پس از انتخابات رياست جمهورى، قوه قضاييه ايران هنوز گزارشى در باره رسيدگى احتمالى به تخلفات و جناياتى كه رهبر جمهورى اسلامى از آنها سخن گفته، منتشر نكرده است.

آيت الله على خامنه اى در سخنان روز چهارشنبه خود درباره حمله نيروهاى امنيتى به كوى دانشگاه تهران گفته است: «در حادثه كوى دانشگاه تخلفات بزرگى انجام شده كه پرونده ويژه اى براى آن تشكيل شده تا مجرمان بدون توجه به وابستگى سازمانى، به مجازات برسند.»

وى با تقدیر از آنچه خدمات پليس امنيت، پليس انتظامى و بسيج در حوادث پس از انتخابات عنوان كرد گفت: «اين خدمات بزرگ نبايد موجب رسيدگى نكردن به برخى جرائم شود و اگر كسى با وابستگى به هر كدام از اين سازمانها، تخلف و جرمى مرتكب شده، بايد كاملا رسيدگى شود.»
XS
SM
MD
LG