لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

خاتمى خواستار رسيدگى به ادعای جنتى درباره مخالفان شد


رييس جمهور سابق ايران سياست هاى دولت محمود احمدى نژاد را زير سوال برد.
رييس جمهور سابق ايران سياست هاى دولت محمود احمدى نژاد را زير سوال برد.
محمد خاتمى، رئيس‌جمهور سابق ايران، در سخنانى با انتقاد شديد از اظهارات آيت‌الله احمد جنتى در باره كمک يک ميليارد دلارى به سران مخالفان دولت از سوى خارجى‌ها، ادعاى وى را «دروغ‌پردازى» خواند و خواستار رسيدگى به اين موضوع شد.

دبير شوراى نگهبان روز پنجم مردادماه در سخنانى در مسجد جمكران قم گفت كه «آمريكايى‌‌ها يک ميليارد دلار از طريق افراد سعودى كه هم اكنون عامل آمريكا در كشورهاى منطقه هستند، به سران فتنه دادند».

وى افزوده بود: «همين سعودى‌ها كه به نمايندگى آمريكا صحبت مى‌كردند، گفتند، اگر توانستيد نظام را منقرض كنيد، تا پنجاه ميليارد دلار ديگر را هم مى‌دهيم، اما خداوند اين فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش كرد».

محمد خاتمى روز دوشنبه در ديدار با دانشجويان عضو انجمن فرهنگ و سياست شيراز، اين اظهارات را به باد انتقاد گرفت و گفت: «به جاى رسيدگى به واقعيت‌ها و جلوگيرى از سقوط كشور و لطمه ديدن انقلاب ادعا مى‌كنند كه ميلياردها دلار از خارج در اختيار كسانى قرار گرفته است براى ضربه زدن به انقلاب.»

وى افزود: «چرا همين امر پيگيرى نمى‌شود تا اگر واقعيت دارد (كه از همين گفته معلوم است دروغ‌پردازى ناشايسته است) تكليف روشن شود و اگر دروغ است با دروغ‌پردازى‌هايى كه مصداق بارز تشويش اذهان عمومى است برخورد شود».

محمد خاتمى در ادامه گفت: «اين تهمت‌ها وقتى از سوى كسانى مطرح مى‌شود كه موقعيت حساس را در نظام و جامعه اشغال كرده اند و ايجاب مى‌كند كه عادل باشند و دقيق حرف بزنند و مدافع حق و حقيقت باشند، تأسف‌بارتر است.»

سخنان هفته گذشته آيت‌الله جنتى كه ۲۹ سال است به عنوان دبير شوراى نگهبان فعاليت دارد با واكنش تند مهدى كروبى، دبيركل حزب اعتماد ملى، و جبهه مشاركت ايران اسلامى نيز روبه‌رو شده بود.

آقاى كروبى با انتشار نامه‌اى ضمن اعلام شكايت از آيت‌الله جنتى به قوه قضاييه، وى را «شريک دزدان رأى مردم» خواند.

وى از دبير شوراى نگهبان خواست اگر در مورد اتهامش، دليل، مدرك و سندى دارد، افشا كند و تهدید کرد که «در غير اين صورت، دروغگويى و رسوايى بيش از پيش وى را آشكارا و در هر كوى و برزنى و با هر روشى كه ممكن باشد، جار خواهد زد.»

آيت‌الله جنتى كه از حاميان محمود احمدى‌نژاد، رئيس جمهور ايران، به شمار مى‌رود بارها از اعتراض‌هاى سال گذشته به نتايج انتخابات دهم رياست جمهورى با عنوان «خبيث‌ترين فتنه‌ها» نام برده است.

وى در سخنان هفته گذشته خود گفته بود: «سران فتنه با كمک آمريكايى‌ها، فتنه‌اى را برپا كردند و مطمئن بودند كه با كمک آمريكا، ديگر كار انقلاب تمام مى‌شود و چيزى براى نظام باقى نمى‌ماند».

«سران فتنه» لقبى است كه اصولگرايان و رسانه‌هاى وابسته به آنها براى معرفى ميرحسين موسوى، مهدى كروبى و محمد خاتمى به عنوان عوامل آنچه كه «اغتشاش‌هاى خيابانى» پس از انتخابات خوانده‌اند، مورد استفاده قرار مى‌دهند.

دبير شوراى نگهبان در دى ماه گذشته نيز به مسئولان اجرايى، نيروى انتظامى و دستگاه قضايى توصيه كرده بود اگر معترضان «پررويى كردند، نبايد امان‌شان دهند و سريعاً بايد دستگير و مجازات شوند».

دفاع از «آزادى‌هاى مشروع»

محمد خاتمى در سخنان روز دوشنبه خود همچنین تأكيد كرد كه «هيچكس به بهانه استقلال و تماميت ارضى، حق ندارد آزادى‌هاى مشروع را حتى با وضع قوانين از بين ببرد؛ چه رسد به اينكه با بى‌قانونى و تجاوز از حدود قانونى آزادى را سركوب كنند».

وى با بيان اينكه در برخورد با اعتراض‌هاى سال گذشته، «مسير درستى انتخاب نشده است» اظهار داشت: «بعد از يكسال كه مردم و به خصوص اصلاح‌طلبان و نخبگان جامعه هزينه‌های فراوانى پرداخته‌اند...بايد همه دريافته باشند كه تمام جامعه و نظام و حاكميت زيان كرده‌اند و مردم از حكومت دورتر شده‌اند».

به گفته وى، «اگر حكومتى پايگاه مردمى‌اش را از دست بدهد ولو اينكه ابزار و امكانات قدرتمندى را هم در اختيار داشته باشد آينده خوبى ندارد».

رئيس جمهور سابق ايران همچنين سياست‌هاى دولت محمود احمدى‌نژاد را زير سؤال برد و گفت: «ما در دوره اصلاحات چشم‌انداز بيست ساله را تدوين كرده‌ايم و اينک مى‌پرسيم چرا رشد هشت درصدى جاى خود را به رشدى بسيار كمتر بلكه رشد منفى داد؟ اين در حالى است كه در اين چند سال بيش از ۴۰۰ ميليارد دلار درآمد داشته‌ايم».
XS
SM
MD
LG