لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

آغاز پروژه ساخت بخش هنر اسلامی در موزه لوور


نمایی از موزه لوور پاریس در شب
نمایی از موزه لوور پاریس در شب

نيکلا سارکوزی، رييس جمهور فرانسه، شاهزاده الوليد بن طلال، نوه فهد پادشاه فقيد عربستان سعودی و پنجمين ثروتمند جهان، و کريستين آلبانل، وزير فرهنگ و ارتباطات فرانسه عصر چهارشنبه آغاز پروژه ساخت بخش هنر اسلامی موزه لوور پاريس را کلید زدند.


طرح اين پروژه به سال ۲۰۰۲ در زمان ژاک شيراک رييس جمهور وقت فرانسه بازمی گردد و شروع ساخت آن ماه سپتامبر آينده خواهد بود.


آن زمان ژاک شيراک با اعلام علاقه خود نسبت به ابتکار گشايش بخش هنر اسلامی اظهار اميدواری کرد که اين امر «به تقويت نقش اين موزه معتبر جهانی کمک کند» و «سهم بنيادی تمدن اسلامی در فرهنگ ما را به فرانسه و جهان يادآوری نمايد.»


به نوشته سايت اينترنتی موزه لوور، هدف از اين پروژه که قرار است در سال ۲۰۱۰ مورد بهره برداری قرار گیرد، معرفی مجموعه ای بی مانند و غنی از هنر اسلامی، به ميليون ها بازديد کننده موزه لوور در سال است. با اين ابتکار درک مشترکی ميان فرهنگ ها، رواداری و احترام ايجاد می شود.



در مساحتی معادل شش هزار و ۵۴۵ متر مربع با تالاری سه طبقه، موزه هنر اسلامی در ماه دسامبر ۲۰۱۰ گشايش خواهد يافت.

سه روز پس از برگزاری کنفرانس مديترانه در پاريس با حضور نزديک به چهل تن از رهبران سياسی جهان؛ نيکلا سارکوزی در مراسم افتتاح ساخت اين پروژه بزرگ بر اهميت جلوگیری از «شوک فرهنگی ميان شرق و غرب» تاکيد کرد.


رییس جمهور فرانسه در سخنانی در اين مراسم ابراز داشت: «اسلام يکی از کهن ترين و معتبرترين تمدن های جهانی را به دنيا عرضه کرد.»


وی ادامه داد: «اين امکانی برای فرانسوی ها و بازديد کنندگان لوور است تا ببينند اسلام، ترقی، علم، ظرافت و مدرنيته است و تعصب کور به نام اسلام، انحراف از اسلام است.»


نيکلا سارکوزی گفت: «کشتن به نام اسلام، توهين استهزا آميزی به اسلام است... عدم احترام به حقوق زن به نام اسلام، توهين به اسلام است.»


سارکوزی در پايان در باره تمدن اسلامی گفت: «با آمدن اسلام، پيشينيان ما در جهان پيشرفت کردند. هيچ دليلی وجود ندارد وضعيتی که سده ها پيش به وقوع پيوست برای قرن های آينده نيز به وقوع نپيوندد.»


به نوشته سايت موزه لوور، بخش هنر اسلامی چندين هدف را دنبال می کند: غنی سازی مجموعه اين بخش موزه با آثار متعلق به موزه و ديگر آثاری که اهدا شده اند؛ مطالعه کامل و حفظ اين آثار؛ همکاری عميق تر با نهادها و موسساتی که مجموعه آثار هنر اسلامی را در اختيار دارند و توسعه همکاری های جهانی با برگزاری نمايشگاه ها، سمينارها و انتشارات.


  • «با آمدن اسلام، پيشينيان ما در جهان پيشرفت کردند. هيچ دليلی وجود ندارد وضعيتی که سده ها پيش به وقوع پيوست برای قرن های آينده نيز به وقوع نپيوندد.»
نیکلا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه


سايت موزه لوور آورده است که اين پروژه نيازمند آن بود که اين آثار در مرکزی معتبر و تاريخی در موزه لوور قرار گيرند. در نتيجه ديوان ويسکونتی، در ضلع جنوبی تالار موزه به اين امر اختصاص يافت.

روزنامه فيگارو در همين رابطه می نويسد در سال ۲۰۱۰، ضلع جنوبی موزه لوور با نام دنون، نخستين مدير موزه لوور در زمان ناپلئون، به اين فضای جديد اختصاص خواهد يافت.


رودی ريسيوتی، آرشيتکت ۵۶ ساله فرانسوی و ماريو بلينی، آرشيتکت ۷۳ ساله ايتاليايی معماری اين بخش را بر عهده گرفته اند.


ديوان ويسکونتی، توسط اين دو آرشيتکت به منظور گسترش بخش هنر اسلامی تغيير خواهد کرد. در فضايی چهار برابر بزرگ تر از فضای کنونی، ديوان ويسکونتی نزديک به دو هزار نوع اشياء هنری را در خود جای خواهد داد؛ آثاری از هزار و سيصد سال تاريخ سه قاره جهان.


در مساحتی معادل شش هزار و ۵۴۵ متر مربع با تالاری سه طبقه ای، هنر اسلامی در ماه دسامبر ۲۰۱۰ گشايش خواهد يافت.


بودجه در نظر گرفته شده برای اين پروژه ۸۶ ميليون يورو است که ۲۰ ميليون یورو آن را دولت فرانسه پرداخت کرده، ۱۷ ميليون یورو آن را شاهزاده الوليد بن طلال، و هشت و نيم ميليون يورو آن را دو شرکت بزرگ توتال و لافارژ بر عهده گرفته اند.


برونو لافون و تيری دزماره، مديران لافارژ و توتال نيز در مراسم افتتاح ساخت بخش هنر اسلامی موزه لوور شرکت داشتند.


XS
SM
MD
LG