لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

«یک جوان کرد در درگیری های مهاباد کشته شد»


به گفته يک روزنامه نگار کرد، در برخی از اين درگيری ها تيراندازی هوايی نيز صورت گرفته بود.
به گفته يک روزنامه نگار کرد، در برخی از اين درگيری ها تيراندازی هوايی نيز صورت گرفته بود.

گزارش های رسيده از ايران حاکيست که در جريان درگيری پليس با تظاهرکنندگان در شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی يک نفر کشته و دو نفر ديگر زخمی شدند.


اين گزارشها حاکيست که اين تظاهرات به مناسبت هيجدمين سالگرد ترور عبدالرحمان قاسملو برگزار شده بود که با به خشونت کشيدن آن، يک جوان کرد به نام عبدالصمد صفری کشته و دو زن نيز زخمی شدند.


به گفته يک روزنامه نگار کرد، در برخی از اين درگيری ها تيراندازی هوايی نيز صورت گرفته بود.


مسعود کردپور، روزنامه نگار درباره اين حادثه به راديو فردا می گويد: «به مناسب سالگرد ترور عبدالرحمان قاسملو، احزاب اپوزيسيون از جمله حزب دمکرات کردستان ايران فراخوانی داده بودند مبنی بر اينکه مردم در ساعات ده شب ۲۲ تيرماه سه دقيقه چراغ ها را خاموش کنند.»


وی افزود: «علاوه بر اين مردم چند شهر ديگر اقدام به تعطيلی مغازه ها کردند. در چند مورد نيز اين بزرگداشت منجر به درگيری ميان مردم با نيروی انتظامی شد که متاسفانه در شهر مهاباد، اين درگيری ها سبب کشته شدن يک جوان ۱۷ ساله به نام عبدالصمد صفری شد.»


آقای کردپور با اعلام اينکه اين تجمع به صورت رسمی نبود، گفت: «در حالی که مردم مقابل مغازه های خود نشسته بودند نيروی انتظامی دخالت کرده و در جريان اين درگيری ها يک جوان دچار صدمه مغزی شد که مرگ وی را بدنبال داشت.»


اين روزنامه نگار کرد افزود که بر اساس گزارش های رسيده، علت مرگ اين جوان بر اثر ضربه باتومی بوده که از سوی نيروی انتظامی به سر او وارد شده بود که سبب شد وی دچار خونريزی مغزی شود.


وی در پاسخ به اين پرسش که آيا خانواده اين جوان اقدام حقوقی برای پيگيری موضوع انجام داده اند، اظهار داشت: «معمولا در جريان پيگيری های قضايی کمتر به اين موارد رسيدگی می شود و ما درباره پرونده قبلی در رابطه با شوانه قادری که دو سال پيش کشته شد شاهديم که اين حادثه هنوز مورد رسيدگی قرار نگرفته است. در رابطه با اين پرونده اميدی به رسيدگی نيست.»


شهرستان مهاباد در سال های اخير صحنه ناآرامی های زيادی بوده و دو سال پيش بدنبال کشته شدن يک جوان کرد به نام کمال اسفرام، معروف به شوانه سيد قادری اعتراضات گسترده ای در اين شهر بوقوع پيوست.


اين اعتراضات با واکنش شديد نيروی انتظامی روبرو شد و در جريان آن دهها نفر بازداشت شدند.


XS
SM
MD
LG