لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

«ارتش مهدی شمالی» و اتهام ارتباط با نیروی قدس


هنوز هیچ یک از مقام های آذربایجان درباره ارتباط ارتش مهدی شمالی با ایران اظهار نظر نکرده اند.
هنوز هیچ یک از مقام های آذربایجان درباره ارتباط ارتش مهدی شمالی با ایران اظهار نظر نکرده اند.

سپاه مهدى فقط نام يك گروه شبه نظامى در عراق نيست. گروه ديگرى هم در جمهوری آذربايجان است به نام «ارتش مهدى شمالى» كه سايه همان اتهاماتى بر سرش سنگينى مى كند كه سپاه مهدى در عراق؛ ارتباط با ايران.

دادستانی آذربايجان روحانى جوانى به نام «سعيد داداشبيلى» را متهم كرده است كه رهبرى گروه موسوم به «ارتش شمالى مهدى» را به عهده دارد كه هدف آن سرنگونى دولت، با كمك نيروهاى نظامى، و ايجاد حكومت اسلامى در آن كشور است.


در همين راستا روز دوشنبه، محاكمه شانزده نفر در باكو، پايتخت آذربايجان، به اتهام دريافت كمك هاى مالى و آموزش هاى نظامى از سوى سپاه پاسداران جمهورى اسلامى ايران آغاز شد. مقام هاى دولت آذربايجان می گویند كه اين شانزده نفر قصد داشتند به کمک این آموزش ها و از طریق انجام یک کودتا در آذربایجان دولت اسلامی تشکیل دهند.


  • دادستانی آذربايجان روحانى جوانى به نام «سعيد داداشبيلى» را متهم كرده است كه رهبرى گروه موسوم به «ارتش شمالى مهدى» را به عهده دارد كه هدف آن سرنگونى دولت، با كمك نيروهاى نظامى، و ايجاد حكومت اسلامى در آن كشور است.

دادستانی همچنين مى گوید كه «سعيد داداشبيلى براى رسيدن به اين مقصود، به دولت جمهورى اسلامى ايران روى آورده و نيروى قدس - گروه ويژه عمليات هاى برون مرزى سپاه پاسداران جمهورى اسلامى ايران- كمك هاى مالى و آموزشى به گروه وی داده است.»


از آنجايى كه دولت آذربايجان، كه به طور سنتى روابط مسالمت آميز نزديكى با ايران دارد، اكنون دولت ايران را به دخالت در امور داخلى خود متهم مى كند، اين قضيه توجه رسانه هاى داخلى و خارجى را به خود جلب كرده است.


با اين حال هنوز هيچيك از مقام هاى دو دولت ايران و آذربايجان در اين باره اظهار نظرى نكرده اند. دادگاه این افراد پشت درهاى بسته انجام مى شود.


پشت درهای بسته


بر پايه گزارش شهناز حسينووا، خبرنگار راديو اروپاى آزاد/ راديو آزادى در جمهوری آذربايجان، قاضى دادگاه دليل برگزارى محاكمات در پشت درهاى بسته را «پيشگيرى از سست شدن روابط جمهوری آذربايجان با كشورهاى همسايه اش» عنوان كرده است.


الچين قنبروف، وكيل مدافع سعيد داداشبيلى در گفت و گو با راديو اروپاى آزاد/ راديو آزادى در بيرون دادگاه، اتهامات وارد شده بر اعضاى اين گروه مى گويد: «اتهامات اصلى وارده بر سعيد داداشبيلى و اعضاى گروه او انجام فعاليت هايى با هدف سرنگونى دولت، از راه هاى خشونت آميز، به منظور ايجاد تغيير در قوانين اساسى كشور و همچنين همكارى با نيروهاى اطلاعاتى ايران است.»


علاوه بر همه اين ها گروه وابسته به سعيد داداشبيلى به ارائه اطلاعات درباره سفارت هاى آمريكا و اسراییل در باكو، به مامورين اطلاعاتى جمهورى اسلامى ايران و نيز همكارى با گروه هايى هم چون حزب الله لبنان وحزب التحرير متهم كردند.


الچين قنبروف، وكيل مدافع اين گروه گفت: روز دوشنبه و در آغاز محاكمه، سعيد داداشبيلى اتهامات وارده به خود را يك «بازى سياسى» ناميد.



  • سعید دادشبیلی، روحانى جوان و شناخته شده اى است كه نفوذش در جمهوری آذربايجان رو به گسترش است، تحصيل كرده است، به پنج زبان مختلف حرف مى زند و از خانواده متوسطى مى آيد كه عمدتأ در صنعت نفت كشور فعاليت مى كرده اند.

آقاى قنبروف افزود: «دادستانان هيچگونه مدرك و اطلاعات مبتنى بر واقعيت و يا شواهدى ندارند كه بتواند ثابت كند سعيد داداشبيلى با نيروهاى اطلاعاتى جمهورى اسلامى ايران رابطه داشته است. اين اتهام كاملأ پوچ و بى اساس است.»


سعيد دادشبيلى كيست؟

سعید دادشبیلی، روحانى جوان و شناخته شده اى است كه نفوذش در جمهوری آذربايجان رو به گسترش است، تحصيل كرده است، به پنج زبان مختلف حرف مى زند و از خانواده متوسطى مى آيد كه عمدتأ در صنعت نفت كشور فعاليت مى كرده اند.


خانم قاطبه، مادر سعيد داداشبيلى، در مصاحبه اى با راديو اروپاى آزاد/ راديو آزادى گفت كه پسر او در ماه اوت گذشته براى زيارت حرم امام رضا به مشهد رفته بود، اما به ايرانى ها علاقه خاصى ندارد و حتى علاقمند بود كه آذرى ها بيشتر طرفدارغرب باشند.


به جز سعيدى داداشبيلى، در مورد بقيه افراد گروه اطلاعات زيادى در دست نيست.


اتهامات وارده به سعيدى داداشبيلى و گروهى كه گفته مى شود با او ارتباط دارد، اختلاف نظرهايى را داخل كشور ايجاد كرده است.


در آذربايجان حتى گفته مى شود كه ديدار اخير مايكل هيدن، رییس سازمان اطلاعات مركزى آمريكا،سیا، از باكو احتمالا به اتهامات مربوط به اعمال نفوذ ايران در آذربايجان ارتباط دارد.


XS
SM
MD
LG