لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

راهپیمایی «مادران میدان ماه مه» در آرژانتین


سه نفر از مادران جنبش میدان ماه مه در دیدار با نستور کرچنر، رییس جمهوری آرژانتین
سه نفر از مادران جنبش میدان ماه مه در دیدار با نستور کرچنر، رییس جمهوری آرژانتین

مادران مشهور به « مادران ميدان ماه مه » در آرژانتين روز دوشنبه سی امين سال مبارزه ، برای يافتن فرزندان ناپديد شده خود را، جشن می گيرند.


مادرانی که در پی يافتن اطلاعی از فرزندان ناپديد شده خود، در دوران حکومت ديکتاتوری نظاميان در آرژانتين هستنند، ۳۰ سال است که هر هفته در ميدان ماه مه گرد هم می آيند.


گروه مادران مشهور به «مادران ميدان ماه مه در آرژانتين» بر حسب اتفاق در تاريخ ۳۰ ماه آوريل سال ۱۹۷۷ ميلادی ايجاد شد. در چنين روزی گروهی از مادرانی که فرزندان آنها طی سال های حکومت استبدادی نظاميان ناپديد شده بودند در ميدان ماه مه در مقابل کاخ صورتی ، مقر رياست جمهوری، گرد آمدند تا از سرنوشت فرزندان ناپديد شده خود اطلاعی کسب کنند.


۱۴ مادر، با در دست داشتن عکس های فرزندان خود در مقابل کاخ ايستادند اما ماموران امنيتی آنها را وادار کردند راه بروند و از ايستادن در مقابل کاخ صورتی خوداری کنند.



از سال ۱۹۸۳ که دمکراسی به آرژانتين بازگشته است و ديگر ديکتاتورها در کاخ صورتی نيستند ، مادران ميدان ماه مه نيز شعار های خود را تغيير داده اند.

از تاريخ ۳۰ ماه آوريل سال ۱۹۷۷، هر هفته مادران دور ستونی که در ميدان قرار دارد با در دست داشتن تصاوير فرزندان ناپديد شده خودراه می روند و پنجشنبه گذشته، برای هزار و پانصد و شصت و دومين روز گردهم آمدند و دور ستون ميدان ماه مه با در دست داشتن عکس های فرزندانناپديد شده خود به راهپيمايی ادامه دادند.


۳۰ سال است که اين مادران يا بهتر بگوئيم مادرانی که هنوز زنده مانده اند تحت هر شرايط جوی وسرکوب های مختلف، دست از اين راهپيمائی بر نداشته اند.


رهبر ۷۹ ساله مادران آرژانتينی به خبرگزاری فرانسه می گويد: پس از گذشت ۳۰ سال ما همچنان خواستار اجرای عدالت و مجازات کسانی هستيم که فرزندان ما را به قتل رساندند.


از سال ۱۹۸۳ که دمکراسی به آرژانتين باز گشته است و ديگر ديکتاتورها در کاخ صورتی نيستند ، مادران ميدان ماه مه نيز شعار های خود را تغيير داده اند و از حرکت های اجتماعی در کشورشان دفاع می کنند و با هرگونه بی عدالتی در آرژانتين به مخالفت می پردازند.


XS
SM
MD
LG