لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

آیت الله مصباح یزدی بار دیگر از رحیم مشایی انتقاد کرد


آیت الله محمد تقی مصباح یزدی قبلا گفته بود: «کسانی که بی‎شرمانه مکتب ايران را به‌جای مکتب اسلام معرفی می کنند، خودی نبوده، غيرخودی‌اند و بايد حواسمان جمع باشد.»
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی قبلا گفته بود: «کسانی که بی‎شرمانه مکتب ايران را به‌جای مکتب اسلام معرفی می کنند، خودی نبوده، غيرخودی‌اند و بايد حواسمان جمع باشد.»
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی از روحانیون محافظه کار ایران در سخنانی بدون نام بردن از اسفندیار رحیم مشایی بار دیگر از وی به عنوان مروج «مکتب ایرانی» به شدت انتقاد کرد و گفت کارمان به جایی رسیده است که دین اسلام را کنار گذاشته ایم.

آقای رحیم مشایی ماه گذشته در مراسم پایانی همایش ایرانیان خارج از کشور گفت که «از مكتب اسلام دريافت ‌هاى متنوعى وجود دارد، اما دريافت ما از حقيقت ايران و حقيقت اسلام، مكتب ايران است و ما بايد از اين به بعد مكتب ايران را به دنيا معرفى كنيم.»

آیت الله مصباح یزدی در سخنانی که خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آن را منتشر کرده است گفت: «در انقلابی که امام، آب و نان از دهانش می افتاد، اما اسلام از زبانش نمی افتاد، امروز کسی باشد که به عنوان پیروی از ارزش ها و اسلام بگوید صحبت از اسلام گذشته و به جای تبلیغ اسلام، باید ارزش های عام انسانی را که حتی در بت پرست ها هم مطرح است، را بگوییم.»

وی ایده «رضایت مردم» به عنوان یک «ارزش اصلی» را از «دست سازهای مهارت آمیز ابلیس» خواند که به گفته وی، «مومنان را قانع می کند که ارزش اصلی رضایت مردم است و به همین دلیل دیگر نباید سخنی از اعتقادات گفت.»

آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه «ایمان» و «آموزه های قرآنی» ارزش است، خطاب به رییس دفتر محمود احمدی نژاد گفته است: «رفته ای در اوهام و می گویی، وقت اینها، گذشته است و جامعه امروزی برای اعتقادات ارزش قائل نیست؟ فراتر از این، ملی گرایان هم چنین سخنانی را می گفتند، اما باید پرسید به تو چه؟»

این روحانی محافظه کار به طور تلویحی اظهارات اخیر اسفندیار رحیم مشایی را تبلیغات انتخاباتی دانسته و گفته است: «از کدام ارزش ها حمایت می کنی؟ من امروز یک چیز بگویم که فردا به من رای بدهند؟ برگشتیم به جاهلیت اولی؟»

طرح مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام که از سوی رییس دفتر محمود احمدی نژاد مطرح شده است با انتقادهای تندی از سوی اصولگرایان روبرو شده است و این دومین بار است که آیت الله محمد تقی مصباح یزدی به عنوان پدر معنوی دولت آقای احمدی نژاد از سخنان اسفندیار رحیم مشایی شدیدا انتقاد می کند.

وی قبلا گفته بود: «کسانی که بی‎شرمانه مکتب ايران را به‌جای مکتب اسلام معرفی می کنند، خودی نبوده، غيرخودی‌اند و بايد حواسمان جمع باشد.»

پیشتر نیز، برخی دیگر از اصولگرایان سرشناس در جمهوری اسلامی ایران که از دولت محمود احمدی نژاد حمایت می کنند با انتقاد از سخنان اسفندیار رحیم مشایی خواستار برخورد محمود احمدی نژاد با وی شده بودند.

ولی رییس دولت دهم با حمایت از رییس دفتر دفتر خود اعلام کرد که به وی اعتماد کامل دارد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در دیدار هفته گذشته خود با دانشجویان در این باره گفته بود: باید «مراقب بود كه مسائل درجه دوم، جاى مسائل اصلى و تعيين كننده را نگيرد.»

«مهدی بازرگان راست می گفت»

آیت الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود از آیت الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی، نقل و قول کرد که گفته است: «ما برای صرف ایران و ایرانی بودن ارزشی قائل نیستیم، بلکه ایران را در کنار اسلام ارزشمند می دانیم.»

این روحانی محافظه کار همچنین به سخنان مهدی بازرگان، اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی اشاره کرد که به گفته وی، در مقابل اظهارات آیت الله خمینی قرار می گیرد و معتقد بود که «من اسلام را برای ایران می خواهم و خودش هم می گفت که امام ایران را برای اسلام می خواست.»

آیت الله مصباح یزدی می گوید: «او (بازرگان) راست می گفت و مثل بعضی حقه باز نبود؛ صاف می گفت، هدف اصلی من ایران است و اسلام ابزاری برای پیشرفت ایران است. اما حال بیاییم و کلا اسلام را حذف کنیم؟ به کجا می رویم؟ این اسمش حفظ ارزش های جمهوری اسلامی است؟»

وی برخی از مسئولان دولت احمدی نژاد را به «پراگماتیستی» بودن متهم کرد و گفت: «رفته رفته کارمان به جایی رسیده است که دین اسلام را کنار گذاشته ایم و می گوییم، آیا نان و مسکن ارزان شد؟ ...در حالی که مسئله دین مهمتر و با اولویت تر است.»
XS
SM
MD
LG