لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

دو انفجار انتحارى در مترو مسكو دست کم ۳۷ كشته بر جاى گذاشت


مأموران امداد مسکو در حال خارج ساختن قربانیان از ایستگاه کولتوری
مأموران امداد مسکو در حال خارج ساختن قربانیان از ایستگاه کولتوری
گزارش هاى منتشره حاكى است كه دو زن با منفجر كردن خود در مترو مسكو در صبح روز دوشنبه حداقل ۳۷ نفر را كشته و ۶۵ نفر را زخمى كردند. این انفجارها در شلوغ‌ترين ساعت رفت و آمد مسافران در متروى مسكو رخ داده است.

سووتلانا چوميكووا، سخنگوى وزارت امور حوادث غير مترقبه روسيه، گفته است: ۲۳ نفر از مسافران در ايستگاه لوبيانكا در مركز مسكو كشته شده اند.

انفجارهای انتحاری در مترو مسکو
  • ۳۱ اوت سال ۲۰۰۴: يک بمبگذار انتحارى زن خود را در ايستگاه مترو ريژسكايا منفجر كرد كه در جريان اين حمله ۱۰ نفر كشته شدند. يک گروه ناشناخته اسلامگرا كه خود را از حاميان شورشيان چچن معرفى كرد مسئوليت اين انفجار را به عهده گرفت.
  • ششم فوريه ۲۰۰۴: يک بمبگذار انتحارى از شمال قفقاز در ساعات شلوغى مترو مسكو خود را در قطار منفجر كرد و باعث كشته شدن ۴۰ نفر و مجروح شدن ۱۰۰ نفر ديگر شد.
  • پنجم فوريه ۲۰۰۱: در جريان انفجارى در زير خط ريل ايستگاه بلاروسكايا ۱۵ نفر مجروح شدند.
  • اول ژانويه ۱۹۹۸: يک بمب دست ساز در ايستگاه ترتياكووسكايا منفجر و سه نفر را زخمى كرد.
  • ۱۱ ژوئن ۱۹۹۶: انفجار يك بمب دست ساز در قطاری كه از تونل بين تولسكايا و ناگاتينسكايا مى گذشت باعث كشته شدن چهار نفر شد.
اين ايستگاه در زير ساختمانى قرار دارد كه دفاتر اصلى خدمات امنيت فدرال، سازمان امنيتى جايگزين كا گ ب در دوران اتحاد جماهير شوروى، در آن فعال هستند.

آن طور که منابع خبری گزارش داده‌اند، دومين انفجار تنها ۴۵ دقيقه بعد در ايستگاه پارک كولتورى رخ داد و سخنگوى وزارت امور حوادث غير مترقبه روسيه مى‌گويد که حداقل ۱۴نفر در اين ايستگاه جان خود را از دست داده‌اند.

يورى لژكف، شهردار شهر مسكو، گفته است كه هر دو انفجار توسط دو زن و همزمان با ورود قطار به ايستگاه صورت گرفته است.

مسئولان محلى مسكو مى‌گويند كه انفجار نخست در قطار صورت گرفت ولى هنوز اطلاعاتى درباره نحوه انفجار دوم منتشر نشده است.

گزارش‌ها حاكى است كه انفجار روز دوشنبه مركز شهر مسكو را به لرزه در آورد.

گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس مى‌گويد كه مسافران در حالى كه اشک مى‌ريختند در حال خروج از ايستگاه پارک كولتورى بودند و يكى از آنها فرياد مى‌زد: «اين زندگى است كه ما داريم!»

شهردار مسكو به خبرنگاران گفته كه بر اساس اطلاعات سازمان امنيت روسيه، هر دوى اين انفجارها توسط دو زن انجام شده است.

مقام‌هاى روسى اين رويداد را يک حادثه تروريستى معرفى كرده‌اند.

آخرين حمله تروريستى تأييد شده در مسكو به سال ۲۰۰۴ باز مى‌گردد كه در جريان آن يک بمبگذار انتحارى خود را در يك ايستگاه مترو منفجر كرد و ۱۰ نفر را به كشتن داد.

در آن زمان مسئوليت این انفجار انتحاری را شورشيان چچن بر عهده گرفتند و اکنون نیز احتمال مى‌رود كه انفجار روز دوشنبه مسكو نيز توسط اين گروه يا ساير گروه‌هاى جدايى‌طلب فعال در قفقاز صورت گرفته باشد.

مترو مسكو يكى از شلوغ‌ترين مراكز رفت و آمد در جهان است و در روزهاى كارى حدود هفت ميليون نفر از طريق آن جابه‌جا مى‌شوند.
XS
SM
MD
LG