لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

موج اعتراض به سنگسار و اتهام مالی؛ بهانه بازداشت مصطفایی


محمد مصطفایی، وکیل دادگستری، در جریان سفر به آلمان.
محمد مصطفایی، وکیل دادگستری، در جریان سفر به آلمان.
به گزارش كميته گزارشگران حقوق بشر، در ساعات نزديك به نيمه شب يكشنبه، همسر و برادر همسر محمد مصطفايى، وكيل دادگسترى، به دست نيروهاى امنيتى، بازداشت شده‌اند و از آقاى مصطفايى نيز هيچ اطلاع دقيقى در دست نيست.

در چند روز گذشته، محمد مصطفايى، دو بار به صورت تلفنى به دادسراى مستقر در زندان اوين احضار شده بود.

رادیو فردا در گفت و گو با سهيلا وحدتى، فعال حقوق بشر در آمريكا كه پيگير مسايل و مشكلات فعالان حقوق بشر در ايران است، دیدگاه های وی را در باره بازداشت نزدیکان آقای مصطفایی جویا شده است.



رادیو فردا: خانم وحدتی! چه اطلاعات بيش ترى درباره ناپديد شدن آقاى مصطفايى و نيز بازداشت اعضاى خانواده او در دست هست؟


سهيلا وحدتى: آقاى محمد مصطفايى، تلفنى براى بازجويى احضار شده اند، ولى متاسفانه معلوم نيست كه ايشان الان كجا هستند؟ فقط مى دانيم كه همسر ايشان و برادر همسرشان نيز بازداشت شده اند. اما معلوم نيست كه خود ايشان بازداشت شده اند يا خير؟ الان كجا هستند؟ در حال حاضر خبرى از ايشان در دست نيست.

خانم وحدتى،‌ آيا پيش از اين اتهاماتى متوجه همسر و برادر همسر آقاى مصطفايى شده بود يا خير؟

نه خير. هيچ اتهامى تا به حال متوجه خود آقاى مصطفايى هم نبوده است. به نظر مى رسد كه همسر و برادر همسرشان فقط به عنوان گروگان بازداشت شده اند تا اينكه آقاى مصطفايى را هم بازداشت كنند.

متاسفانه اين سنتى شده كه توسط مقامات قضايى و اطلاعاتى،‌ خانواده فعالان را گروگان مى گيرند تا آنها را تحت فشار قرار دهند و افراد را سركوب كنند.

شما گفتيد كه هيچ اتهامى متوجه آقاى مصطفايى نيست. پس چرا ايشان به دادگاه احضار شده و براى چه دنبال بازداشت ايشان هستند؟
به نظر مى رسد در پى گسترش موج مخالفت هاى مقامات رسمى كشورهاى اروپايى برعليه حكم سنگسارى كه براى خانم سكينه محمدى آشتيانى صادر شده است،‌ در پى بازداشت آقاى مصطفايى هستند.

بر اساس سوالاتى كه هنگام بازجويى از آقاى مصطفايى شده ، بيشتر سوالات مربوط به يك حساب بانكى بوده كه ايشان در مورد پرونده هاى قصاص افتتاح كرده اند.

اين شماره حساب افتتاح شده بود تا عموم مردم بتوانند براى تامين ديه نوجوانانى كه برايشان حكم قصاص صادر شده و در آستانه اعدام قرار دارند، مشاركت كنند. تا شايد بتوانند مقدار ديه را تامين كرده و از اعدام جوان ها جلوگيرى كنند.

به نظر مى رسد كه مى خواهند به ايشان اتهام مالى وارد كنند و به اين بهانه ايشان را مدتى در زندان نگه دارند وبه اصطلاح خودشان براى تمام تلاش هايى كه ايشان براى نجات كودكان محكوم به اعدام انجام داده اند،‌ و اينكه هم اكنون توجه افكار عمومى را به پرونده سكينه آشتيانى جلب كرده اند،‌ گوشمالى بدهند.

آيا آقاى محمد مصطفايى فعاليت سياسى هم داشته اند؟

آقاى مصطفايى فقط مدافع حقوق بشر در چهارچوب حرفه خودشان- وكالت – هستند. ايشان از موكلانشان دفاع مى كنند و به هيچ وجه سياسى نيستند. اصلا بحث و صحبت سياسى نمى كنند.

تمام فعاليت هاى ايشان در چهارچوب قوانين جمهورى اسلامى بوده و همواره تلاش شان اين بوده است كه در چهارچوب همين قوانين جارى كشور، از موكلان خود دفاع نمايند.

محمد مصطفايى نمونه زنده از كسانى است كه كاملا در چهارچوب قانون، كار و فعاليت مى كند و اصرار دارد كه قانون به طور كامل رعايت شود. همين قانونى كه در كشور وجود دارد، و بر اساس آن مى خواهد موكلين خود را نجات دهد،‌ اما متاسفانه مانند آقاى محمد اوليايى فرد- كه همين بلا بر سرشان آمد و هم اكنون در زندان به سر مى برند- تحت فشار قرار مى گيرد.
XS
SM
MD
LG